/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
3 cd-rommer, kun 2 virker
Fra : ludo_102
Vist : 433 gange
50 point
Dato : 29-05-02 16:41

Jeg har tre cd-rommer og to harddiske.
Jeg ved at der ikke er noget galt med mine ledninger, jeg har krydstjekket!
Jeg har manuelt på selve cd-rommen sat den til at være master, og sat IDE-kablet på secondary master pladsen, da de to andre cd-rommer fylder primary pladserne.
Jeg har sat BIOS op til at lede efter en secondary master, men computeren kan ikke finde cd-rommen der er sat i dette IDE-stik.
Hvorfor kan computeren ikke identificere den tredje cd-rom, og hvad er løsningen på mit problem?

/SP

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 29-05-02 17:09

Hej

Har du sat alle 3 cd-rommer som master??

Kommentar
Fra : ludo_102

Dato : 29-05-02 17:59

Nej, jeg har ikke sat alle 3 cd-rommer som master

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 29-05-02 22:05

normalt kan du kun sætte 4 enheder til på et bundkort og skal bruge en ekstra controller hvis du skal have flere enheder i, så det wer her fejlen ligger.

Kommentar
Fra : ludo_102

Dato : 30-05-02 17:55

Hvad er en ekstra controller, og hvor findes denne?

Kommentar
Fra : ludo_102

Dato : 01-06-02 14:56

Jeg har kun 2 IDE-stik, men jeg har også 2 ATA100 stik som mine harddiske er koblet til, så det er kun et spørgsmål om hvor dan jeg får den sidste CD-ROM til at køre som secondary master, som jeg har sat den op til både med jumper og i BIOS.

Kommentar
Fra : FTW414

Dato : 26-06-02 09:55

Nu ved jeg så ikke lige hvor normalt det er mere med at der kun sidder 2 stik på bundkortet efterhånden sidder der som standard mindst 4 stik på bundkort begyndte de allerade at gøre for et par år siden har det da &så på mine 3 og det er forskellige kort alle 3 så det er skam ikke spor unormalt mere med 4 stik...

Kommentar
Fra : eidos123

Dato : 03-07-02 10:42

hej ludo_102

hvilket bundkort kører du med

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-07-02 22:39

hej ludo_102

Da du åbenbart har checket alt, d.v.s. kabler drev, BIOS-opsætning, drivere, o.s.v., har du så overvejet muligheden af at motherboardet skulle være defekt?

Selvom at det fungere på alle mulige andre områder så kan det udmærket tænkes at der er en fejl i lige netop den chip som styrer lige netop disse to IDE-porte. Det skal dog lige nævnes at jeg aldrig selv errindrer at have været ude for en defekt IDE-port, men derimod har jeg oplevet alle mulige andre fejl af tilsvarende art på et motherboard, såsom et defekt AGP-port og den slags. Men det er da en mulighed som jeg mener ikke kan udelukkes.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-07-02 22:43

Foresten, mit 6 måneder gamle 1,6 GHz Pentium 4 maskine med Intel D850MV motherboard er kun forsynet med 2 IDE-porte, som naturligvis er af ATA100 typen.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 14-07-02 07:49

Hvis spørgsmålet er løst må du gerne være sød at lukke dette ??

Kommentar
Fra : Perege

Dato : 28-08-03 16:46

Det kan også være strømforsyningen der er for "lille" så den simpelthen ikke kan "trække" det hele på en gang.