/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatere Harddisk
Fra : ludo_102
Vist : 734 gange
24 point
Dato : 28-05-02 20:18

Jeg har lige købt en ny harddisk (IBM DeskStar 120GXP, 60 Gb). Jeg har en anden harddisk i forvejen, altså den nye skal køre som slave, men jeg kan ikke få Windows XP til at finde harddisken.

Så har jeg hørt kloge mennesker sige at harddisken skal formateres inden at Windows XP kan finde den, men hvordan søren formaterer man en harddisk som computeren ikke kan finde???

Andre løsningsforslag til hvordan harddisk identificeres modtages gerne!

/SP

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 29-05-02 09:25

Har du sat biosen op til at finde harddisken, som det første ??

Har du jumpet den til at den kan køre med emre end 32 GB, da nogle bundkort ikke kan finde ud af når disken er større end 32 GB. Det klares som regel med en jumper på harddisken, nogle gange kan det også løses ved at opgradere BIOS på bundkortet, hvis den ikke er det allerede.

Har du checket at kablerne på selve bussen til harddisken sidder korrekt ??

Er der strøm på harddisken ?

Får du nogen fejlmeddelelser når maskinen starter op ?

prøv evt. afhængig af dit OS at boote op i DOS og køre fdisk, finder maskinen så harddisken ??

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 29-05-02 11:27

Hvis harddisken er helt ny skal du først oprette en primær partition.
Det laves med fdisk eller et partitionsprogram f.eks. Partition Magic.
Dydendak

Kommentar
Fra : ludo_102

Dato : 29-05-02 17:05

Er der ikke en der gider foklare hvad fdisk er og hvordan man starter i dos når man kører WinXP, og hvordan fdisk betjenes

Kommentar
Fra : ludo_102

Dato : 29-05-02 17:58

Hvad er en primær partition, og hvordan oprettes denne

Kommentar
Fra : User

Dato : 29-05-02 21:39

Hej...

Starte dos: Gå ind i denne computer, højreklik på A:\(diskettedrev), klik på formater, sæt kryds ved opret MS-Dos startup disk og klik ok. Genstart computeren med disketten i drevet, og så skulle du gerne kunne starte op i dos.

Her er et link som måske kan bruges, hjælp til at gøre en ny harddisk klar: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com/support/windows/readme/winme/Cleanhd.asp

Her skulle er en guide til fdisk: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q255/8/67.ASP

Håber det kan hjælpe lidt :)

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 29-05-02 22:21

User hvad skal han bruge det til.... en systemdiskette, det som man laver når man følger USer's beskrivelse indeholder IKKE Fdisk værktøjet, så det kan du ikke bruge til ret meget.....
DU skal have fat i et sæt win98 eller win 95 disketter, der har du fdisk på. I DOS prompten skirver du simpelthen :

c:\> fdisk (enter)

I fdisk kan du så oprette og slette partitioner.

En primær partition er en del af din harddisk, som bruges når din maskine skal kunne starte op.
I ældre windows (95/98/ME) kræver det at du installerer OS på din primære partition (den 1.) for at OS kann starte op.
De sekundære partitioner bruges så til data...
Jeg ved forklaringen er en smule kort, men det kan hurtigt blive forvirrende at skulle forklare det til bunds... derfor.

Kommentar
Fra : FuBUpride

Dato : 22-06-02 22:26

jeg vil lige sige at du skal passe på med at bruge partition magic. det er et ultra stærkt værktøj som kan ødelægge meget. jeg vil anbefale dig at købe det og læse brugsanvisningen igennem flere gange

Kommentar
Fra : FuBUpride

Dato : 22-06-02 22:26

jeg vil lige sige at du skal passe på med at bruge partition magic. det er et ultra stærkt værktøj som kan ødelægge meget. jeg vil anbefale dig at købe det og læse brugsanvisningen igennem flere gange

Kommentar
Fra : FuBUpride

Dato : 22-06-02 22:26

jeg vil lige sige at du skal passe på med at bruge partition magic. det er et ultra stærkt værktøj som kan ødelægge meget. jeg vil anbefale dig at købe det og læse brugsanvisningen igennem flere gange

Kommentar
Fra : gyllas

Dato : 24-06-02 15:50

Er der ikke en der gider foklare hvad fdisk er og hvordan man starter i dos når man kører WinXP, og hvordan fdisk betjenes

Jo det er det da.
fdisk er et program der følger med, i win 95 -98 osv men ikke i Win Xp. Det er til at oprette hdisk, dele den op, og samle med igen. du skriver bare fdisk ude i dos. Men i xp findes den ikke, der sætter du din win xp ind i cdrom, og booter fra den, køre en install og så spøger xp og du vil oprette en hdisk eller vil slette nogle. Her vil dine data også gå tabt lige som i fdisk.
MVH
Gyllas

Kommentar
Fra : Kingboy...

Dato : 24-06-02 16:07

HeY...

I fdisk ska du først vælge hvilken HD du vil slette eller oprette partioner..!
Du vælger HD nr. 2 for den er normalt slaven.
Derefter vælger du "Opret primær dos partion!
Så såørger den om du vil bruger 100% af HD'ens Diskplads...
Det siger du bare Ja til!
Så når du har gjordt det. Formatere du HD'en inde i Windows...
Og nu er din HD køreklar!!!
MVH Kingboy

Kommentar
Fra : Squanto

Dato : 26-06-02 09:56

1)Kør fdisk i msdos tilstand
2) skift det aktuelle harddiskdrev
3) Find din disk (nr) tryk enter
4) Vælg punkt 3 (Slet partition eller logisk DOS-drev) og derefter 1
5) Tilbage til hovedmenu vælg punkt 1 (Opret primær DOS-partition). Tryk enter. Sig ja til at udnytte alt tilgængelig plads
6) Så skal diskens formateres med format.
7) Format x: ( x=dit nye drev )

Håber dette kan hjælpe dig :) Hvis ik skal du ha fat i et program som hedder "Disk Manager 2000" fra www.ibm.com

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 28-06-02 23:51

Squanto det tip du giver der er sgu da forkert...
Hvad med den udvidede dospartition ??
Hvor forsvandt den hen i forbifarten ??

NEJ, NEJ og ATTER NEJ
man kører ALDRIG fdisk i en udvidet dospartition, det er dog den værste dødssyn squanto.......
DER SKAL BOOTES OP TIL DOS SOM JEG FORTALTE TIDLIGERE, OG DET ER DA MANGEL PÅ RESPEKT AT BEDE OM DETTE SOM DET FÆRDIGE SVAR, DA DIN LØSNING INGEN GANG ER HALVFÆRDIG.

Kære ludo102, hvis du følger squanto's tip ebnder du op med en partition på hele harddisken selvom den er 40 GB og det er absolut ikke tilrådeligt.

i punkt 5 vælger du antal % af drevet der skal være drev c, og du skal altså ikke vælge hele pladsen som squanto anbefaler.
Derefter tager du den der hedder udvidet dospartiton på resten af pladsen.
Når denne er oprettet, går du ind på den udvidede dospartition og deler denne op i f.eks. 3 drev hvis din harddisk skal bestå af fire drev bogstaver.
Herefter går du videre efter suqantos vejledning.

PS.: har du sat BIOS'en op til at der er 2 harddiske på din maskine ??

Kommentar
Fra : Squanto

Dato : 29-06-02 01:42

sorry...skrev lidt fast...ja som zonker siger...Det jeg mener med punkt et er at du skal...starte din pc op med en Bootdisc og vælge noet med start computeren med cdrom.....

Zonker > Han sagde jo intet om han ville dele sin disk i to dele...Zonker...kun hvordan man formaterede den...

Hvis du vil dele din disk i to skal du sige nej til at udnytte alt tilgængeligplads...og du kan taste antal % eller mb du bil bruge til den primære....og derefter oprette den udvidede dospartition.

Alt det vil være lettest hvis du bare oprette en partition...så behøver du ikke gøre alt det andet...Men det er dit valg. Jeg har selv to 60gb fra IBM... Kommer jo an på hvor lang du vil gå...ikke...

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 29-06-02 01:48

Det nemmeste er at boote fra xp-cdrommen og lade xp oprette og formattere partionen.

Dydendak

Kommentar
Fra : Crucifix

Dato : 19-07-02 02:22

Hey, Ludo_102, du kører med Xp, ik'?? (Hvorfor bruge fdisk når du kan klare det hele fra XP)

Godt så, gør som følger: (du skal self. være logget på med den konto der er administator)
Højreklik på "Denne computer" -> Administrer.
I den 2. hovedgrupper, der hedder "Lager" skal du vælge "Diskhåndtering".
Når du har trykket på den kommer der det frem som computeren har installeret af drev.
Drev 0 er primær, master. Drev 1 er primær, slave o.s.v.
Du kan nu højreklikke på din nye HD og vælge "Opret Primær Partition" den laver du f.eks. på 20GB. Derefter kan du på samme måde oprette udvidet partition og logiske drev på resten.

Det bedste er dog at oprette hele drevet som ét stort udvidet drev og derefter oprette flere logiske drev på det logiske
Det jeg siger er, at du ikke behøver et primært drev da du allerede har et på din "Master" disk. Hvis du laver et primært drev på din "Slave" vil det's drevbogstav gå ind foran dine logiske drev på din "Master". D.v.s. at det primære på "Slave VIL få bogstavet "D:" og dine logiske drev på "Master" vil derefter få bogstaver "E:" o.s.v(dette er jeg dog ikke helt sikker på, da XP bruger en anden måde at snakke med din hardware på, så ret mig endelig hvis dette ikke gælder mere)
Bagefter skal du så formatere alle dine nye drev og så er de klar til brug.

Håber dette ikke give anledning til nogen spørgsmål, ellers må du jo skrive igen.

Kommentar
Fra : Crucifix

Dato : 19-07-02 02:53

Alle jeres forsøg på at forklare hvordan Fdisk virker, forvirre mere end de gavner. Folk skal selv lære fdisk, selv om det måske tager lidt tid og der ryger et par partitioner undervejs. Fdisk er ikke nemt når man bare lige prøver en gang, og slet ikke for dem der ikke er vokset op med en computer hvor DOS har været en del af (min første comp var med windows 3.11 og DOS 6.0).

Med hensyn til Fdisk, ville det være bedre at give nogle retningslinier f.eks. "opret en primær partition", "opret derefter udvidet partition" osv. og så lade brugeren selv finde ud af hvordan det virker. De kan jo ikke ødelægge noge da det som regel er en ny HD.

Dette er INGEN kritik af jeres svar, men blot at i bør tænke jer lidt om når i svarer næste gang, ihvertfald om FDISK. Det der med "tryk 1 og derefter på 3 og så på 1 igen og gå tilbage igen" det dur bare ikke. Tænk hvis I glemte noget og det ikke virker, hva så? Lad brugeren lege lidt med programmerne og gøre deres egne erfaringer. Det giver også større tilfredstillelse selv at have fundet ud af noget.

Ludo_102, du bør enten afvise eller acceptere svaret fra Squanto, og få lukket spørgsmålet eller vælge en af de andre kommentare som et muligt svar. Som det mindste kan du skrive om du har fået løst problemet.

Kommentar
Fra : kennethjensen2003

Dato : 16-09-03 15:56

NEJ NEJ NEJ FUCK HVOR ER DET NEMT DET KAN MAN DA IKKE SPØRGE OM.....

Kommentar
Fra : bratacos

Dato : 01-12-03 10:51

Hej allesammen

Jeg har et lile tillæg til hardiskproblemet.

Jeg vil gerne formatere min harddisk men kan ikke finde den i dosprompt.

Jeg har checket jumperne, biosen og ved at hardisken er sat til prim. master som den jo helst skal være.

Jeg har 4 forskellige startsæt : dos 6,21 win95,98 og XP.

Jeg kan derfor godt komme ud i dos men her opstår problemet så.

Mit diskettedrev er til at finde på både A og B drevet men der er hverken C,D,E osv.

Jeg kan med andre ord stadig ikke finde min hardisk.

Jeg har på fornemmelsen at det kan være en hardwarekonflikt men jeg har ingen erfaring her.

Kan i hjælpe mig PLZZ.

mvh bratacos

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 16-01-04 10:34

IBM DeskStar 120GXP, 60 Gb ...::... Gå på IBM´s hjemmeside og download Diskmanage, når du har installeret det, kan du formatere / oprette partioner ganske som du lyster. Du kan oxo hente en version der køre fra DOS Promt(programmet laver en disk du skal boote fra).

Håber dt løser dit problem

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-01-04 19:42

gør som Crucifix det virker (NTFS)

Hey, Ludo_102, du kører med Xp, ik'?? (Hvorfor bruge fdisk når du kan klare det hele fra XP)

Godt så, gør som følger: (du skal self. være logget på med den konto der er administator)
Højreklik på "Denne computer" -> Administrer.
I den 2. hovedgrupper, der hedder "Lager" skal du vælge "Diskhåndtering".
Når du har trykket på den kommer der det frem som computeren har installeret af drev.
Drev 0 er primær, master. Drev 1 er primær, slave o.s.v.
Du kan nu højreklikke på din nye HD og vælge "Opret Primær Partition" den laver du f.eks. på 20GB. Derefter kan du på samme måde oprette udvidet partition og logiske drev på resten.

Det bedste er dog at oprette hele drevet som ét stort udvidet drev og derefter oprette flere logiske drev på det logiske
Det jeg siger er, at du ikke behøver et primært drev da du allerede har et på din "Master" disk. Hvis du laver et primært drev på din "Slave" vil det's drevbogstav gå ind foran dine logiske drev på din "Master". D.v.s. at det primære på "Slave VIL få bogstavet "D:" og dine logiske drev på "Master" vil derefter få bogstaver "E:" o.s.v(dette er jeg dog ikke helt sikker på, da XP bruger en anden måde at snakke med din hardware på, så ret mig endelig hvis dette ikke gælder mere)
Bagefter skal du så formatere alle dine nye drev og så er de klar til brug.

Håber dette ikke give anledning til nogen spørgsmål, ellers må du jo skrive igen.

Kommentar
Fra : Crucifix

Dato : 24-01-04 00:42

Damn, er der liv i denne tråd endnu?? Kan se at jeg svarede i juli 2002, men kan sagtens huske mit svar.. Især min "sviner" til dem som svarede Fdisk..
Rart at se at vores svar bliver læst igennem og ham der stillede spørgsmålet har været herinde og acceptere et svar, hov, det havde han slet ikke!!

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 25-03-04 18:43

Du tager to ledninger med stik i den ene ende og sætter den i stikkontakten, og afisolerer den anden ende og sætter dem til strømstikket på harddisken og tænder..og BLAAAM, så er den slettet.
Husk at skifte sikringerne ud med sølvpapir inden.

Kommentar
Fra : Rasmus_Eliasen

Dato : 21-07-04 22:46

Jeg kan desværre ikke give point for rigtigt svar, men vil gerne takke samtlige deltagere i debatten for at have givet mig lidt indsigt i harddiskens forunderlige verden.

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : Rantz

Dato : 22-09-04 16:35

hej om det er sådan at du vil og har lyst kan du sende en email Adr. til mig så skal jeg skrive ned hvordan du gör med fdisk og formateringen og partition på et lät og forståeligt sprog karlsen.hans@telia.com Rantz

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-09-04 17:10

gå ind i xp højreklik på denne computer vælg admistration/ diskhåndtering / vælg diske