/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Bredbånd i boligfond
Fra : basil28
Vist : 568 gange
50 point
Dato : 04-05-04 18:49

i vores beboerforening undersøgte vi muligheden for at få fælles telefoni og internet (gennem telelet).. men for nylig fik jeg en besked tilbage om at lejeloven pr 1. januar 2004 var ændret så hvis bare en beboer ikke ønskede at deltage måtte vi ikke gå videre med projektet som jo så er dødsdømt på forhånd... er der nogen der kan forklare mig den nye regel ?? eller er det forstået forkert af vores forening... ??

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 04-05-04 19:07

Hej Basil28

mit firma sælger sådanne løsninger til boligselskaber

til det sidste møde vi havde snakkede vi om dit problem

og som jeg forstod på dem kan man godt lave et fælles net med net og tele. MEN der skal være mulighed for de enkelte beboere at sige fra og kunnne vælge et teleselskab efter eget valg..

men hvor dan det forgår med betaling så ved jeg ikke. for det havde I vel tænkt at det skulle være fra en fælleskasse....

Olefahnoe

Kommentar
Fra : eddie_skov

Dato : 04-05-04 19:29

Jeg bor også i en boligforening.
Hvorfor kan man ikke bare tilbyde de lejere der er interesseret i et fælles net og lad det være et tilbud og ikke et krav om at alle skulle være med. Kan man ikke det ?

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 04-05-04 19:35

vi ville oprette det hele fælles, men den enkelte skulle selv betale pr måned... men oprettelsen, installationen, ville blive en fælles husleje forhøjelse og det er det problemet ligger ik ??

hos telelet skulle ALLE vælge tele, men det var så valgfrit om man ville have internet, men er ikke sikker på det er godt nok... ???

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 04-05-04 19:36

hej basil28

Jeg har også arbejdet på et projekt, i den ejendom hvor jeg bor.
Der er ikke noget der siger at man ikke kan gennemføre et boligprojekt, hvis der er flertal. TDC har jo kabler inde i alle danske hjem, så folk kan bare købe abonnement hos dem, eller et af de selskaber der lejer kobber hos TDC, men de pågældende beboer skal dog aligevel være med til at betale til etableringen. Sådan er demokrati.

Hvis du specifikt skal læse de love det omhandler, er det:
Lejelovens kapitel 7 §46C

Den fortolkning du har fået, passer ikke. ændringen i lejeloven gør at det er blevet nemmere at etablere bolignet.
Da man har lavet en ændring af ordet: fællesantenner,
til at hedde: fællesantenner og adgang til elektroniske kommunikationstjenester.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 04-05-04 19:53

nu vil jeg bare være sikker på jeg ikke misforstår dig ciber.... dvs at... hvis der er demokratisk flertal for projektet skal alle betale etableringsomkostningerne... men alle skal ligeledes frit kunne vælge en udbyder både på telefoni og internet... hvilket jo er totalt hul i hovedet da de formentlig ikke vil kunne gøre det billigere som enkeltperson???

Accepteret svar
Fra : CiberAmigo

Modtaget 50 point
Dato : 04-05-04 20:07

ja, etabelringen er en udgift som alle skal betale, men de behover ikke at købe abonnemt hos den udbyder, som servicere anlægget. Ellers er det ikke det frie marked.

Og ja du har også ret i at det kan selvfølgelig bedst svare sig at købe abonnemt, hos den udbyder som servicere anlægget.
Men der er mange (specielt ældre) som ikke vil skifte fra TDC, fordi "dem kender vi jo".
Samtidig er der også nogen der for deres tlf og internet betalt af deres arbejdsgiver, så de vil formentlig ikke købe hos et bolignet, da deres arbejdsgiver somregel har en aftale med et af de store selskaberom at, leverancen kun må komme fra pågældende teleselskab.

mvh CiberAmigo

Godkendelse af svar
Fra : basil28

Dato : 04-05-04 20:11

Tak for svaret CiberAmigo.

nu har jeg lidt at gå videre med.. skal ud og stemme dørklokker kan jeg godt se, men bredbånd det får vi...*lol*

tusind tak for hjælpen alle sammen...

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 04-05-04 20:16

Held og lykke

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-05-04 20:55

basil28 > du kunne prøve at kontakte Dansk Netværks Installation, de ved måske lidt om dit problem. http://www.dni.dk/
Emesen.

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 04-05-04 23:05

ok takker det prøver jeg..