/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Hvorfor gør min kanin pludselig sådan??
Fra : jihaa
Vist : 4495 gange
100 point
Dato : 04-05-04 11:53

Jeg har en hun dværgvædder på lidt over 1 år.
Jeg har et par ting der undre mig - jeg håber i kan hjælpe.
Hun er inde kanin og er næsten altid ude når vi er hjemme.

1. For et par mdr siden var hun rimelig renlig (hun har et toilet ude i stuen hun bruger), men nu synes hun det er sjovt at hoppe ud i gangen og sætte sig. Når vi tager hende i det presser vi hendes hoved ned mod gulvet og siger nej, derefter løfter vi hende ind på hendes toilet. Er der andet vi kan gøre?

2. Hun grønter meget og vil parer vores arm. Der gør vi det samme, siger nej og flytter hende. Jeg ved det kan være tegn på løbetid men nu har det sået på i 2 mdr. Jeg ved også det kan være fordi hun er dominerende, hvilket hun bestemt er, men hvad gør vi?

3. Når vi ikke er hjemme og der er mørkt udenfor (specielt om vinteren) har vi lyset tændt i stuen. er det nødvendigt eller er hun ligeglad?

4. en sidste ting. Hun er begyndt at samle hø i munden og løbe rundt med det. Det er oftest når hun har fået frisk hø ind i buret. Den første gang kunne man se hun byggede rede men det har hun ikke gjort siden...er hun bare fjollet eller hvad betyder det?. Det ser enorm sødt ud men der er hø i hele stuen når hun har det sådan.

Håber der er nogen der vil give sig tid til at besvarer alle mine spørgsmål

Venlig Hilsen Jihaa

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 04-05-04 12:24

Hej Jihaa
Når en hunkanin grynter, parrer, løber rundt med halm eller hø i mundet og bygger rede, så er det meget sandsynligt, at den er i brunst. Nogle kaniner kan være i brunst det meste af foråret.
Der er ingen grund til at tænde ekstra lys til kaninen, hvis der kommer almindeligt dagslys ind til kaninen i dagtimerne. I naturen er der jo ikke nogen der tænder lys for kaninerne.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-04 17:20

Jeg tror altså ikke på at en kanin kan opdrages, den forstå sikkert ikke hvorfor i presser dens hoved ned.Den er i hvertfald ligeglad med om i siger ja eller nej. Jeg har tidligere haft mange kaniner, min erfaring er, at de nærmest er i brunst året rundt. Det tror jeg ikke i kan gøre noget ved i kunne jo spørge dyrlæge. Man ved jo der findes tabletter der forhindrer at katte kommer i brunst, dyrlægen må kunne fortælle, om de kan bruges til kaniner, eller der findes nogle til kaniner.
Mørke er den sikkert ligeglad med, jeg tror dens øjne er indrettet til at finde rundt ved meget lidt lys.
Det sidste fænomen med at samle hø i munden, kan vel nok skyldes brunst, men jeg tror det er en form for falsk drægtighed, Falsk drægtighed er et fænomen der findes hos mange dyr, f. eks. hunde de løber nu ikke rundt med hø i munden men de forbereder sig på det, de tror er en kommende fødsel på den måde som hunde nu gør.
Spørg dyrlægen om der er noget at gøre , jeg tror ikke han tager noget for et råd i telefonen. en sterillisation vil løse alle problemer - næsten, men det er en dyr affære.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 04-05-04 17:27

Der findes tabletter til at forhindre kaniner i at komme i brunst, men jeg synes det er lidt drastisk at gribe til, hvis det kun er fordi kaninen tisser på gulvet.

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 08-05-04 17:28

jeg giver Valde ret i at man ikke kan opdrage sin kanin. Det eneste man kan sørge for, er at kaninen forbinder dig som person med noget positivt og behageligt hvilket den ikke vil gøre, hvis du fortsætter med at trykke dens hoved ned mod gulvet. Jeg har haft to hankaniner forud for den jeg har nu (jeg ved godt at du har en hunkanin), Den første havde ikke nogen "gumpedukke" og den var synligt utilpas det meste af sommeren. Den næste som jeg fik, blev udstyret med en dukke, som den brugte meget af sin tid med og den havde det godt :) .Jeg tror du også skal prøve at give din kanin en dukke og indse, at kaniner er søde men ikke kloge, og de har en kraftigt paringsdrift.
Mvh. Frederik.

Kommentar
Fra : zylles

Dato : 24-07-04 22:41

Hvis den knytter sig til en dukke,,, vil den jo nok begynde at bygge rede... mon ikke den kan blive stiriliseret.. det virker da med katte.

Kommentar
Fra : tazadar

Dato : 12-07-05 14:19

spørgsmål 2 og 4 lyder meget som om hun er brunstig - du kan måske tage en snak med din dyrelæge om muligheder? Jeg har nogle gange ringet og fået gratid råd af min - så prøv.
Hvis man ikke kan opdrage sin kanin - så foregår der mange uforklarelige ting i vores hjem!
Men jeg må tilkendegive af at anvende straf nok ikke er vejen frem - derimod har vi haft gode resultater med verbal ros og nussen. Eksempelvis kan jeg kalde mine kaniner til mig - den yngste har tilmed lært (!) at komme når jeg laver en bestemt håndbevægelse. Hvorvidt de kan genkende ord - næ, det er vel ikke anderledes end ved hunde, heste osv - de reagerer nok mere på tonefaldet. Under alle omstændigheder er det essentielt at give dem ros LIGE PRÆCIST når de gør det rigtigt. Eksempelvis må de ikke komme ind i værelset der ligger ind til stuen. De går frit i stuen, og døren indtil det andet værelse er kun lukket når vi ikke er hjemme. Det har betydet, at dørtrinnet fungerer som en konstant grænse (og udfordring), hvor jeg som studerende er hjemme meget og konsekvent træner dem i ikke at overskride. Den mest dominante og nysgerrige har for vane at starte dagen med at forsøge at komme ind i det forbudte værelse (at teste sine grænser i bokstaveligste forstand). Han får et roligt med bestemt "nej - tilbage", hvorpå han spæner meget hurtigt tilbage ind i stuen. Når han krydser dørtrinnet får han ros med et varm/lys stemme - ja, det lyder måske underligt men jeg har en fornemmelse af at det virker - måske var det værd at prøve mht at holde kaninen væk fra gangen? Men det er nok ikke noget som du kan forvente at se resultater lige med det samme - men gør det til en vane, så er det til sidst ikke noget du vil lægge mærke til. Og ellers mht pøller og tis; tør op og læg tilbag i bakken, hvor det burde være.
Kort sagt gør op med dig selv hvilke grænser du har, vis den hvordan du vil have det, og ros, ros, ros!