/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
el omskifter
Fra : alma
Vist : 1294 gange
50 point
Dato : 02-05-04 07:00

Jeg har et problem når jeg er på 230v i min campingvogn. Der er selvfølgelig en begrænset kapacitet, 10amp, så for ikke at komme til at bruge for mange apparater på en gang, kunne jeg tænke mig en form for omskifter, der kunne skifte mellem 3-4 apparater (kogekedel, elvarme osv.) så jeg ikke kommer til at bruge for meget strøm ad gangen. Hvor kan jeg evt. købe en sådan "omskifter"

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-05-04 07:13

Det vil vel kræve en del omlægning af ledninger.
Idag køre man med 13 ampere i nyere installationer, men det kommer jo an på om du har en sikring inde i vignen og hvor stor sikringener på pladsen hvor du bor.
Har du en sikring inde kunne du jo udskifte den med en automatsikring 10 eler 13 amp, den slår fra ved overbelastning, så kan du slukke for en ting og geninkoble. Det var den nemme måde, men måske ikke den rette for dig??

Kommentar
Fra : alma

Dato : 02-05-04 07:43

Det med omlægning af ledninger er ikke noget problem, fordi der er ikke nogle nu. Det med aut. sik. er en god ide, men jeg kan jo stadig risikere at hvis jeg sætter 10 amp. aut. sik. ind og campingpladsen også har 10 amp (selvom det måske burde være 13 amp) så går campingpladsens sikringer først.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-05-04 09:30

det er nok den billigste måde at sætte en automatsikring om som (stig54) skriver

http://www.haraldnyborg.dk

7574 GRUPPETAVLE 1RK. 4 MODULER 29,95
7562 AUTOMATSIKRING 1P+NC 10A 29,95
6935 AFDÆKNINGER T/GRUPPETAVLE 9,95

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-05-04 10:43

En sådan omskifter eller tavle med kontakter kan enten købes eller du kan lave den selv.

Hvis du laver en omskifter der kun giver strøm til et brugsted / en stikkontakt ad gange vil du hurtigt fortryde dette. Da du hurtigt opdager at man lige har en mobil telefon der skal lades eller ligende...

Hvis du laver en tavle med kontakter bliver du hurtigt blive træt af løsningen da og du vil lade det hele være indkoblet efter den første uge. Det giver ikke nogen redning af nogen slags.....

god fornøjelse..

Kommentar
Fra : H2

Dato : 02-05-04 11:38

Du kan få alt i omskitfterer ved enten:
http://www.el-line.dk/
eller
http://www.greenline.dk/asp/starttrade.asp
du skal nok skrive til en af dem
Henrik

Kommentar
Fra : alma

Dato : 02-05-04 12:54

Jeg er meget taknemlig over den store hjælpsomhed, men jeg syntes bare stadigvæk ikke mit problem er løst.
Jeg syntes det er en god ide stig54 anbefaler, det vil jeg også installerer, men der er et stadig et problem som jeg skriver i kommentaren.
Vedr. Benjamins kommentar har han helt ret, men det er kun meningen at de "strømtunge", elradiator+elkedel+varmeplader skal kobles til omskifteren og det er jo netop meningen at det ikke skulle kunne lade sig gøre at have flere af disse apparater tændt samtidigt. Jeg havde forestillet mig en form for drejeomskifter, hvis der er noget der hedder sådan.

Accepteret svar
Fra : H2

Modtaget 50 point
Dato : 02-05-04 13:32

Hej

Du skal have en Dreje omskifter med de antal stillinger som du har "strømtunge" appereter. Du skal bare sørge for at den kan tåle den belastning den største af dine "strømtunge" appereterter bruger. Hvis du skriver en mail til et af de 2 links jeg har givet dig ovenover vil de kunde give dig en pris på denne vare.
Henrik

Kommentar
Fra : Bluevovse

Dato : 02-05-04 13:44

Ring og snak med firmaet C.Thimm på transformervej i herlev. de har alle typer omskiftere. også den du skal bruge.

Godkendelse af svar
Fra : alma

Dato : 02-05-04 13:55

Tak for svaret H2.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 02-05-04 13:57

Det var så lidt.
Skriv hvis det giver flere problemer.
Henrik

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 02-05-04 21:57

Jeg syntes at det er lidt dumt at vi andre brugere ikke kan se det accepteret svar, bare fordi H2 ikke vil af med sine links i offentlighed, det er nu ligesom det Kandu er til for.

Falcham

Kommentar
Fra : H2

Dato : 07-05-04 00:17

Du må skam gerne få de links jeg har skrevet. Er det mig der har gjort noget så de er skjult?????
Henrik

Kommentar
Fra : alma

Dato : 07-05-04 07:33

Eller er det mig????
Alma