/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
røgning af fisk i kuglegrill??
Fra : funck1
Vist : 3261 gange
200 point
Dato : 30-04-04 22:47

hejsa ...
forlænge siden læste jeg et tip her på siden der omhandlede røgning af fisk , i en kuglegrill.
Jeg kan desværre ikke finde det ....Nu står jeg og har lagt fisk ( rokkevinger og hornfisk ) i saltlage .
Når jeg søger og læser på nette er der mange meninger om røgemetoder og tider ....men ikke rigtig noget om at røge i en kuglegrill.....
Er der mon en eller anden der har prøvet det.....eller ved noget om det ...
Så ville jeg blive glad ..............og aftensmaden i morgen reddes*ss*
Mange hilsner Funck.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-04-04 22:59

Er det denne du tænker på:

http://www.kandu.dk/dk/tip/2757

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-04-04 23:00

Man kan faktisk udmærket bruge en kuglegrill til rygning - blot med den
ubehagelige bieffekt at den stinker laaaang tid efter. Da jeg forsøgte at
ryge makrel (gik udmærket) i min Weber lugtede den af Laguvullin flere uger
efter

Accepteret svar
Fra : brkalle

Modtaget 210 point
Dato : 30-04-04 23:00

Prøv her:
http://www.nrsbgym.dk/~tj/000B6DBD-000F4448
Det er godt nok ørred, men ellers kan du gå ind på Røgeovnen´s Venner http://home18.inet.tele.dk/kalle
her er det meste om røgning.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-04-04 23:04

Mine 2 indlæg er citater herfra

http://www.kandu.dk/dk/news/305322/groupid/20202
> Du skal bruge bøge smuld , og husk tilsæt det lidt vand, da det skal
ryge,- ikke brænde
du kan evt tilsætte enebær kviste eller lign for at give en anden smag.
har lært det af en slagter jeg arbejdede hos.
der findes desuden specielle krydderier til at give smag f.eks til
Ålerøget skinke (Bøgesmuldet er det samme.-krydderiet gør forskellen.)
Held og lykke
Mvh Sune

Kommentar
Fra : brkalle

Dato : 30-04-04 23:18

Sunowich, vand på røgsmuld !!!
Når røgsmuld gløder afgiver det den mængde røg der skal til.
Hvis det brænder er det fordi der er for meget varme under.
Kommer man vand på har man et problem med at få det til at gløde og desuden vil det afgive vanddamp, så fisken nærmest bliver dampkogt.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 30-04-04 23:44

> brkalle
Ja .. man har altid en spand vand, så flammerne kan "neddæmpes" .. Har du nogensinde selv været "røgmester" ´?
/PG

Kommentar
Fra : brkalle

Dato : 01-05-04 00:37

Hej Guild.
Man har altid en spand sand stående (hvis flammerne skulle blive for voldsomme) når man bruger brænde eller grillkul når man røger.
At smide vand på, resulterer i at vanddamp slår tilbage og man bliver skoldet.

En vandforstøver til røgsmuldet er udmærket, når man skal dæmpe varmen undervejs, for at holde den temperatur fisken skal røges ved.

Ang. "røgmester" kan jeg kun orientere dig om at jeg har været med til at røge siden jeg var en lille knægt.
Hvis det ikke er nok, kan du gå ind på min hjemmeside:
Røgeovnen´s Venner
http://home18.inet.tele.dk/kalle
Vi er en sammenslutning af 8 gutter med forskellige røgeovne, hvori vi afprøver røgning af diverse røgvarer.
Vi har også et Forum på siden, hvor du kan skrive til os, hvis du har noget vi kan tage ved lære af.

brkalle

Godkendelse af svar
Fra : funck1

Dato : 01-05-04 17:45

Tak for svaret brkalle.
            det var et rigtigt godt link ...................................... jeg syntes der var flere der sku' ha' haft point ...men det kan man jo ikke gi'
Mange tak til jer alle fordi I besvarede mit spørgsmål *ss*
Nu vil jeg ud at røge fisk ...
Mange hilsner fra Funck