/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hjælp jeg står allene med 4 killinger!!!
Fra : toje
Vist : 615 gange
100 point
Dato : 29-04-04 18:51

Vores kat er lige blevet kørt ned af en bil idag kl. 17.00 d. 29/4, lige uden foran vores hus, den havde 4 killinger der er 18 dage gamle, jeg har kontaktet den lokale dyrlæge for at få råd og vejledning og fik så noget modermælkserstatning og nogle engangssprøjter til at fodre killingerne med. Er der ikke nogle der har viden om hvordan man tackler såden en situation.

Sanne og Torben

Accepteret svar
Fra : deleur

Modtaget 110 point
Dato : 29-04-04 19:32

Det var ikke rart! En sag er, at I sagtens kan fodre dem op - men mormissen mangler til prægningen osv. Men I skal lege " kattemor"... Killingerne skal have mad ca. hver 3 -4 time - I vil kunne vurdere når de sutter om de er mætte. Der-efter, skal I sikre jer er, at killingerne kommer af med vand og afføring ( så de ikke bliver forstoppede) - morkatten plejer at stimulere sine unger med tungen!. Det I kan gøre er flg::, hver gang en killing er fodret, så tag en tot vat og gnid killingen lidt i bag, så vil I se den tisser. Og skal den det andet, så gør den det....Øjne skal ordnes med vatrondeller og i det hele taget skal killinger have tæt kontakt med hinanden og jer! - En rigtig god ide vil være, at I vejer dem dagligt, for at se om de trives som de skal. Efterhånden som dagene går, kan i så gå over til fast killingemad - opblødte babykilling tørfoder osv.. men tag en snak med jeres lokale dyrhandler om det.
Når misserne skal til at lære at blive renlige, tager i den før omtale tot vat - og ligger ned i kattebakken med grus - de vil så efterhånden søge hen til bakken af sig selv (det går faktisk hurtigt) - Det var lidt om "pottetræning, men en ret vigtig del!!!
Håber det var hjælp til en start.
MVH Deleur

Kommentar
Fra : toje

Dato : 29-04-04 19:42

Tak Deleur for dit hurtige svar, men hvormeget skal de have i ml. af den modermælkserstatning vi har fået, der står kun noget om blandingsforholdet ...

Sanne & Torben

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 29-04-04 19:48

I har sikkert fået nogle sprøjter hos dyrlægen, hvis de er i den str. jeg tror, så fylde dem op. Et hint! Jeg ved ikke om I har børn, men jeg kan anbefale jere at lave mad til et par gange (altså rør nogel potioner sammen ad gangen) Fyld alle sprøjter og HJÆLP hinanden, det kan blive hårdt! Hvis i har en mikro ovn - så lunblandingen lidt, de er bare godt! Og for guds skyld, hold sprøjterne rene, kog dem og køb evt nogle ekstra på apoteket, de´koster ikke alverden... Men vu snakker altså små portioner - prøv lige at fortæl hvor store jeres sprøjter er (altså hvor meget de kan rumme!)
hilsen deleur

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 29-04-04 19:51

- HVIS I er interesserede kan jeg evt. formidle email kontakt til en meget seriøs opdrætter, som lige nu ´hjælper hendes kuld, da mormissen ikke har mælk - men lad mig lige få besked om det... Hun vil helt sikkert gerne hjælpe jer, og jeg kender hende personligt, og tør bestemt stå inde for hendes anvisninger..
deleur

Kommentar
Fra : toje

Dato : 29-04-04 19:53

Hej Deleur igen..

sprøjterne er på 1 ml. og de 2 første killinger har fået 8 ml. er det ikke for meget ????

Sanne & Torben

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 29-04-04 19:55

HMMMM - sutter de det selv i sig - eller "presser i det ind????
Det er ikke sikkert det er for meget!! Der er jo forskel på det, men, hvis de spiser så meget, skal I have nogle størrere sprøjter! Jeg er lige ved at kigge i nogle papirer jeg har om det!
Har de tisset og lavet det "andet" ?

Kommentar
Fra : toje

Dato : 29-04-04 20:04

Den ene var faktisk godt til at sutte delvis selv, den anden viller slet ikke og måtte "tvangsfodres" den tredie er sådan lidt imellem, men ingen af dem har "gjort" noget endnu.

Jeg har lagt en varmepude i deres kurv med en temp. på ca. 35 grader er det ikke ok eller hvad....? det med email kontakten er bare helt perfekt, du kan sende vores email tjc@edb.dk til den opdrætter du næver..

Sanne & Torben

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 29-04-04 20:05

ok - hør så her:
Det afhænger af alder hvor meget en killing spiser, men regn med ca 1 ml pr. 30 gr. legemvægt ved fodring - så længe killingen er nyfødt. Når killingen vejer 200 gr. sættes mængden op til 1,5 ml pr. 30 gr. legemvægt. Det er vigtigt man ikke overfodrer, men dråberne gives forsigtigt så kilinngerne´kan nå at synke, man kan komme til at "drukne" killingerne. De fleste "flaskebørn", vil ofte kunne lære at spise tidligere end killinger med en mor. Så allerede når de er 3 - 3½ uge gamle, kan man gøre første forsøg på, at få dem til at spise af en tallerken. Men, formentlig må man fortsættte med at fodre lidt endnu. Jeg kan anbefale jer, at gå på bibloioteket imorgen og låne: POLITIKKENS KATTEBOG af Alice Emborg. Min er fra 1999. Den er fremragende til at læse lidt om det projekt i har gang i. Der findes et kapitel om bl.a opdræt af killinger og moderløse killinger... Men ovennævnte anvisninger er slevfølgelig vejledende. Er der f.eks en stor basse i kuldet, vil den tage mere fra, end den mindste. I skal så bare være godt opmærksomme på den lille... Og husk for guds skyld det med at stimulere fordøjelsen. En vattot bagi og evt. en fugtig lun frotteklud til at gnide dem lidt på maven. Det ville kattemor have gjort. Og hvor er det forresten synd for jer at I har mistet hende!
MVH
Deleur.

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 29-04-04 20:07

ps - det er helt fint med en varmepude... men prøv lige det med vattotten og maven, så der kommer gang i det!!

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 29-04-04 20:10

Jeg har lige forsøgt at få fat i hende jeg nævnte - hun svarede ikke lige, men jeg har gemt jeres mail - så forsøger jeg igen! Den der sutter så fint selv, skal nok sige til og fra, når den har fået det den vil have!
Men for jeres egen skyld, så lav nok, så I ikke skal stå og blande i nat...
mvh
Deleur

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 29-04-04 20:15

Jeg kan ikke lade være med at anbefale jer: Kattens håndbog (politikkens forlag) HVIS I alligevel går på biblioteket. På side 152 er der en super god og vejleden oversigt over killingers opfodring i de første leveuger - mht. kost, renlig osv..

De to bøger jeg her nævner, har jeg selv anvendt rigtig meget..
Hvis I får brug for min mail adr. så find den lige inde på www.perserina. dk

hilsen deleur

Kommentar
Fra : toje

Dato : 29-04-04 20:22

Tak for ald din hjælpsomhed i denne sværre situation, jeg har lige vejet de 4 killinger, den store vejede 400 g og de 2 næste 390 og de lille 350 gram dvs. at de ca skal have fra 11-13 ml. pr. gang jeg vil straks imorgen gå på biblioteket og låne de nævnte bøger, endnu en gang mange "katte-tak" fra de 4 killinger og Sanne & Torben

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 29-04-04 20:27

NU skal i høre, jeg har lige snakket med hende jeg talte om - hendes killinger er præcis lige så gl. som jeres. Jeg sender jeres mail til hende nu, hun vil meget gerne hjælpe - hun sender en mail til jer (vibekka) hun har opdrættet i 32 år vil jeg lige nævne!!
så, nu er i godt hjulpet og de små med!!
ha' det godt
deleur

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 29-04-04 20:32

- FLOTTE VÆGTE iøvrigt
De skal nok klare det!!!!

Godkendelse af svar
Fra : toje

Dato : 29-04-04 21:07

Tak for alle din svar og hjælpsomhed, killingerne snorksover nu efter deres første "menneskemåltid" Sanne & Torben

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 29-04-04 21:22

- selv tak, held og lykke med jeres små killinger!
Jeg håber I allerede nu har fået etableret god kontakt til hende jeg omtalte!
GOD ARBEJDSLYST

venlige hilsener og tanker
Deleur

Kommentar
Fra : toje

Dato : 29-04-04 21:25

- Jo tak, jeg har lige fået en lang veldokumenteret mail, jeg skal nok holde jer orienteret via mail hvordan det går de næste par døgn.

Sanne & Torben