/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Skilsmisse og hus
Fra : Frants
Vist : 3365 gange
100 point
Dato : 29-04-04 08:32

Jeg er ved at blive skilt og tusind scenarier flyver igennem mit hoved.
Jeg vil vældig gerne blive i vores hus men det bliver lidt knebent for mig.

Jeg har et grimt boliglån, hvis det ikke var der, var det nemt.

Jeg overvejer nu at udleje førstesalen som en selvstændig lejlighed
i en årrække, til jeg er lidt i bund med lånet.

Er der nogen der har erfaringer med det.
Det skattetekniske, de 24000 kr. om året kender jeg.
Jeg forestiller mig at lejen skal være 4500-5000 mnd.
og jeg vil selvfølgelig ha' rene linier med lejerne men
jeg vil jo helst ikke betale for meget i skat.

Kan nogen hjælpe

Frants

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 29-04-04 08:54

Mit bud/hjælp er, at henvende dig til en revisor.

Grunden herfor er, at han/hun kan hjælpe dig evt. både med din gæld, skat og evt. lejemål (lejekontrakt).

Jeg ved godt, at det ikke er gratis!
Dog kan man få et "tilbud"!

Knuz
Miomis

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 10:45

Du skal nok også lige være på det rene med om forholdene i skilsmissen er på plads ellers er det jo ikke kun dig der får en indtægt fra lejligheden.
Eller er huset særeje?

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 21-05-04 13:30

Hejsa

Du behøves ikke at rette henvendelse til revisor, du har allerede fundet en.

Det vigtigtste for dig er i virkeligheden at få præciseret hvor stor en del af huslejen der er husleje og hvor stor en del der er forbrug. Lejeloven skal også tages med i din vurdering her, idet forbrugsafgifter ikke kan pålægges lejer uden at der er seperat måler på.

Netop el, vand og vandafledningsafgift er rimeligt store beløb, og hvis du blot medtager dem i huslejen, så kommer du til at betale for meget i skat, og du vil iøvrigt ikke have muligheden for at regulere hvis lejeren har et abnormt stort forbrug.

Så først og fremmest få sat en bimåler op til strøm. Der skal du bruge en elektriker, men du behøves ikke at betale dobbelt målerafgift, når det blot er en bimåler.

Så skal du have en vandmåler op. Også her skal du have fat i fagmanden, men der vil ikke være nogen ekstra løbende omkostninger.

Med hensyn til varme, kan det godt fordeles i forhold til kvadratmeter, men du kan alternativt få sat målere på radiatorer m.v. men der vil være løbende ekstraomkostninger.

Med hensyn til renovation, kan disse udgifter deles lige over.

Så skal du fastsætte en husleje uden el, varme, vand, vandafledningsafgift og renovation. Derudover skal du så opkræve a´conto til ovenstående forbrug. På denne måde skal du kun betale skat af den reelle lejeindtægt, og du kommer i øvrigt ikke i klemme i lejelovgivningen.

Hvis du har uddbybende spørgsmål skal du ikke holde dig tilbage.

Henning Borchert