/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisken fik 20V :(
Fra : Flash77
Vist : 379 gange
100 point
Dato : 28-04-04 14:29

Kom lige til at sætte strømforsyneren til min bærbare til min externe harddiskbox. Det kunne harddisken ikke tåle. Den kører normalt på 12V men fik altså 20V istedet for. Det er en seagate baracuda 80 GB harddisk.

Nu er mit spørgsmål så: Kan man enten skifte printet eller "motoren" på harddisken så den kommer til at virke igen. Er egentligt lidt træt af at miste det der lå på den. Er det evt. muligt at flytte selve disken over i en anden harddisk magen til der er ok?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-04 14:33

Dataene kan sikkert godt reddes, men der skal du nok have fat i et specialfirma til den slags.
Evt forhøre dig hos seagate http://www.seagate.com/support

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-04 14:35

Nå - de gør det ikke selv kan jeg se - men her er en liste
http://www.seagate.com/support/kb/disc/ref/data_recovery.html

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 110 point
Dato : 28-04-04 15:04

køb en hd magen til i løs vægt. og byt print.
eller skaf et løst print.
hvis du åbner ind til pladerne er du sikker på at det går galt.
normalt motoren bliver styrret af 12v og printet af 5 v.
Så i kassen må må der sidde en spængingsregulator.
altså et lille print som hd'en sidder koblet til.
det er mere sansynligt at det er dette lille print der er futtet af.
Natmaden.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-04-04 15:26

Her kan du læse om hd og så glemme alt om udskiftning af print
eller motor. Lad en prof. redde dine data og få dem over på en
ny hd.
http://www.pctechguide.com/04disks.htm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-04-04 15:55

Du har måske givet din HD holder 20v, men det er ikke sikkert, at selve HD også har fået alle 20v
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-04-04 15:56

sorry - det havde natmaden jo skrevet.

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 28-04-04 16:29

man kan ikke bare skifte printet når det er selve harddisken der har fået stødet og så få det til at virke igen.
det duer bare ikke, så vil du have dine data redet er der ingen anden vej end at finde et data recovery firma og betale sig fra det.
mvh fox mulder

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-04-04 16:50

jow man kan fox i dette tilfælde er det sandsynligt at det er elektronikken i boksen og ikke hd der er futtet af.
Citat
Elektronik-chip er lavet af røg.
Når denne slipper ud holder de op med at virke !
Nemlig :-)

emesen -> du bekræfter jo bare det jeg skrev. Og det er jo en støtte

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-04-04 16:55

Flash77 du kan teste hd'en ved at pille den ud af boksen, og sætte den i en stationær pc.
Gør du det så pil lige den faste disk fra imens, så undgår du konflikter. ang. Master/Slave.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-04-04 17:04

Ikke enig med natmaden................
Den skal i en stationær som slave.............ellers begynder den bare at tilrette sig efter den stationære.
I øvrigt var den vel slave, når det var en extern HD.
Emesen.

Kommentar
Fra : 888

Dato : 29-04-04 08:12

Har haft en anden harddisk i boksen og den virkede fint, så det må være harddisken der er røget.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 10:22

"888"

Hvordan har du båret dig ad med at putte en anden HD i "Flash77"s komputer ??????????????

Flere dobbeltprofiler ????????

Godkendelse af svar
Fra : Flash77

Dato : 30-04-04 13:20

Tak for svaret natmaden. Det var printet der var røget.