/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Trådløst lokal netværk, hvordan ?
Fra : campino
Vist : 524 gange
26 point
Dato : 28-04-04 11:47

Jeg har 2 PC'er, som jeg godt vil have til at kommunikere i et lokalt netværk. Den ene er en stationær og den anden bærbar(men den fungerer som min kærestes stationære PC, så den den forlader sjældent huset)
Da vi begge arbejder med PC samtidig, skal begge PC'er kunne være på nettet samtidigt og selvstændigt.
Begge PC'er har trådløst netværkskort installeret, og jeg er forbundet til internettet via ADSL modem -----> trådløs 54Mbit Linksys router.
Det skal være muligt at have adgang til fælles mapper på den stationære og printeren skal deles.

Det jeg især er i tvivl om, er hvilken valgmulighed jeg skal tage i Windows'(jeg kører XP !!) :"opret et hjemme- eller mindre kontornetværk", altså der hvor man skal vælge.....computeren har forbindelse til internettet via det ene eller det andet !? og skal jeg vælge det samme for begge PC'er ?

En anden ting jeg er usikker på, er om jeg bare skal lade computeren hente en IP adresse eller om jeg skal definere den for hver PC. Jeg har dynamisk IP via TDC og min router understøtter DHCP.

Det med at dele mapper og printer og sætte PC'erne i samme workgroup tror jeg godt jeg kan finde ud af.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-04-04 11:50

Under opret et hjemme eller mindre kontornetværk vil du få valget at oprette en netværksdiskette! Det gør du og så er du godt igang! Husk at læse alle de blå links i guiden!

Kommentar
Fra : campino

Dato : 28-04-04 13:04

Det besvarer blot ikke mit spørgsmål, da jeg først får muligheden for at vælge at oprette en netværksdiskette efter jeg har defineret hvordan jeg er forbundet til internettet, og det er jo det jeg er i tvivl om.
Desuden burde det(ifølge de blå links) ikke være nødvendigt at oprette en diskette, så længe jeg kørere XP på begge PC'er !

Uddybende/andre forslag ?

Kommentar
Fra : rokkie

Dato : 28-04-04 13:26

for at få adgang til fælles mapper skal du vel bare dele dem.... Det går jeg da stærkt ud fra...

Og med hensyn til IP addr.. Så er det, så længe du kører dynamisk, klogt at vælge "automatisk ip" da den skal have mulighed for at skifte hver gang den logger af/på

Printeren har jeg ikke selv rodet med men jeg tror at du kan vælge at dele den under kontrolpanelet...

Kommentar
Fra : campino

Dato : 28-04-04 13:45

OK, men så lige for at gøre det soleklart.....
Det jeg er i tvivl om, er hvilken valgmulighed jeg skal tage når WinXP, i opsætning af hjemmenetværk, spørger hvordan jeg skal forbinde til internettet med den opsætning jeg har skitseret i den oprindelig post.

Det med printer og mappedeling kan jeg godt klare.

Tak

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-04-04 16:12

Forbundet til internet? Det er du med tcp protocollen!

Accepteret svar
Fra : sprenger

Modtaget 26 point
Dato : 28-04-04 17:46

Du skal konfigurere dine PC' til Modtage IP fra DHCP, derefter skal du konfigurere dit trådløse accesspunkt til at det skal modtage IP fra DHCP, og aktivere dets egen DHCP funktion. Når du skal få XP til at oprette et hjemmenetværk skal du vælge Andet og i andet skærmbilleder over muligheder for ADSL vælger du den øverste, den der siger at denne PC er koblet op på en router og ingen anden PC kobler op til denne PC.
Så vil dit trådløse modem få en IP adresse fra TDC, og den vil levere IP-adresser til de PC som beder om en DHCP tildelt IP-adresse. Du behøver ikke en diskette, bare vælg afslut og genstart.

Herefter deler du resourcer ud på dine PC.

Sprenger

Kommentar
Fra : campino

Dato : 29-04-04 09:13

Tak Sprenger. Havde forinden fået det til at virke med den løsning der hedder at jeg forbinder til nettet via en anden PC eller via en lokal gateway(jeg gik udfra at min router kunne gå for en lokal gateway?!). Har prøvet den anden løsning som du skitserer, altså den med at jeg forbinder direkte til nettet og ikke via en anden pc, men her kommer windows op med en advarsel om at det ikke er en sikker konfiguration da PC'erne så er åbne ud mod nettet...

Nå men det vigtigste er at det virker.

Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : campino

Dato : 29-04-04 09:15

Tak for svaret sprenger.