/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ismaskine
Fra : netper
Vist : 3715 gange
200 point
Dato : 24-05-02 14:14

Jeg er i flere opskrifter på is og sorbet stødt på at der skal bruges ismaskine.

Hvad er en ismaskine, hvordan fungerer den og kan den skaffes til privat brug.

Det er ikke almindelig is af isvand jeg tænker på her.

Mvh

Per Klausen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-05-02 13:14

"netper" <netper.news@kandu.dk> wrote in message
news:24qH8.4865$N46.236116@news010.worldonline.dk...
> Jeg er i flere opskrifter på is og sorbet stødt på at der skal bruges
> ismaskine.
>
> Hvad er en ismaskine, hvordan fungerer den og kan den skaffes til privat
> brug.
>
> Det er ikke almindelig is af isvand jeg tænker på her.
>
Isavand... hej, du er i en gruppe af professionelle her...
der er ca 100 postings på denne NG alene om emnet:

http://groups.google.com/groups?as_q=ismaskine&as_ugroup=dk.kultur.mad%2bdri
kke&lr=&num=100&hl=da

håber det er nok...

Sandra

Accepteret svar
Fra : muss

Modtaget 210 point
Dato : 24-05-02 15:41

Hej Per

En såkaldt ismaskine kan du købe ved de fleste isenkræmmere/imerco/inspiration osv. Det er lidt forskelligt hvordan de virker, men ens for dem alle er at de køler isen mens de rører rundt, således at du undgår iskrystaller. Den jeg har fungerer ved at man putter selve skålen i fryseren, således at den er frossen når isen skal fremstilles. Den rørte ismasse hældes i skålen og sættes i ismaskinen, som så rører rundt til isen er tilpads nedkølet og skålen sættes i fryseren indtil du skal bruge den.
Mvh søren

Kommentar
Fra : Anakardian

Dato : 24-05-02 17:34

Hej Per

Som muss har skrevet fryser man skålen ned inden den skal bruges til at lave is. Jeg ville dog ikke bruge den samme skål til at opbevare isen i men istedet hælde den over på en anden plastikbøtte som kan tåle at komme i fryseren. Så kan man jo gøre fryseskålen ren og fryse den ned ved siden af så den kan bruges igen uden man først skal have spist den gamle is.

Et alternativ er at man istedet for en ismaskine hælder den "rå" ismasse i en skål som man så sætter i fryseren. Efter 15-30 minutter tager man den ud og rører godt rundt i den og sætter den ind igen. Sådan bliver man ved indtil isen er frossen. Måske ikke med et ligeså godt resultat som ismaskinen men man kan da i det mindste sige at den er håndlavet ;).

Mvh
Michael

Kommentar
Fra : netper

Dato : 25-05-02 13:29

I skal alle have tak for hurtig og præcis svar

Mvh

Per Klausen