/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Nyt digitalkamera, -hvad skal jeg købe?
Fra : Birgitta
Vist : 433 gange
124 point
Dato : 23-04-04 17:13

Jeg fik stjålet mit Casio QV 4000 for en måned siden. Nu har jeg fået pengene fra forsikringen.
Jeg har tidligere haft et Canon Power Shot 600, -altså et af de tidlige Canon-digitalkameraer.

Mit nye kamera skulle helst have det bedste fra de 2 kameraer plus lidt mere:
Min. 5 megapixels.
Min. 4Xoptisk zoom.

Gode farver og god optik (jeg var ikke helt tilfreds med Casio kameraet på det område)

Brugervenligt, -jeg er lettere hjerneskadet og har svært ved alt for mange forklaringer og brugsanvisninger.

Og så skal batterierne være standardbatterier! IKKE specialbatteri, som jeg har meget dårlige erfaringer med fra Canonkameraet.

Jeg skal bruge kameraet til natur og hunde og mennesker. Det skal altså kunne fange motiver i bevægelse, men uden alt for mange indstillinger. Mest dagslys.

Jeg HAR prøvet at kikke på forskellige links fra tidligere spørgsmål, men jeg løber sur i alle de forskellige tekniske ting og glemmer hvad der er hvad. Så nogle helt konkrete henvisninger til et bestemt kamera vil være at foretrække.

Prisen er ret underordnet. Jeg forestiller mig et sted mellem 5 og 10.000. -Forsikringen betaler jo en del af det.
Hvad ville I købe, hvis I havde 10.000 til et kamera?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 134 point
Dato : 23-04-04 17:16

Du kunne evt. se her:
http://www.digit.no
http://www.dpreview.com
Der findes mange tests.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 17:22

Du mangler at fortælle om dit camera:
Skal være lille
Med udskiftelige objektiver
Om du har nogle lagerkort i forvejen
Når og hvis du beslutter dig kan du købe via nettet - men bedst hvor du afhenter varen og betaler ved leveringen.
Her handler jeg selv: http://www.pc-netto.dk/default.asp (ligger i herlev)
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 17:30

Jeg ville kigge på Nikon coolpix 8700, hvis jeg ikke ville ha' mit lommecamera Canon S50 mere.
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Nikon/nikon_cp8700.asp
Til ca. 9000 kr.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-04 17:37

Hej, emesen. De ting du skriver at jeg mangler at fortælle, er ting, som er ret ligegyldige for mig:
-Størrelsen er underordnet.
-Der må da godt kunne udskiftes objektiver, men med den nævnte zoom er det ikke sandsynligt, at jeg vil få brug for det.
Ja, jeg har CF-kort i forvejen, men jeg vælger altså ikke et kamera til over 5000 kr ud fra hvilke kort jeg har i forvejen.

Jeg skal huske den der "pc-netto", for jeg bor selv nær Herlev.

Men de andre links kan jeg ikke bruge. De ligner til forvirrring de links jeg har suset rundt på hele eftermiddagen. Jeg kan ikke skille snot fra kanel. -Det er derfor, jeg stiller spørgsmålet her...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-04 17:40

Ups, vi skrev vist samtidig...
Jeg har kikket på det kamera, du foreslår... det har et Nikon specialbatteri...
Hvad bruger dit Canon-kamera af batterier?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 18:24

Special Canon batteri og jeg har to stk.
canon S50 5 m/pix zoom X3
CF kort som jeg sværger til, fordi det ikke er så dyrt/fås i store størrelser/mine venner bruger det samme (låne)
Mit camera er rimeligt godt, men ikke et "rigtigt spejlreflex" camera.
Emesen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-04 18:28

Hvor længe har du haft det? Hvordan holder batterierne?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 18:31

3/4 år og ingen problemer med batteri.
Det er dette camera jeg har
http://www.digit.no/tester/?id=1887
Jeg har tidligere fotograferet meget med diverse spejlreflex, men gider ikke slæbe rundt disse mere - derfor dette "lommecamera"
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 19:10

Hov - jeg glemte at fortælle om ulempen.
På mindre camera sidder blitzen tæt på linsen, og den lille vinkel giver tit røde øjne, selvom der er antirødøjne system.
Emesen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-04-04 19:48

Køb et Canon Jeg har selv et Power shot A80 det er bare fedt i kvalitet også videstreems og det er på 4 mil pixels Men det bedste af det hele ved Canons modeller
er at menuen er på Dansk
Mvh Sune

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 19:55

Ikke alle priser på forskellige camera er med dansk brugsanvisning.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 19:55

Ikke alle priser på forskellige camera er med dansk brugsanvisning.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-04-04 20:29

Emesen hvabehar????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-04 20:34

Sunowich - det har ikke noget med dit camera eller Canon at gøre.
Canon har dansk meny indbygget - men du kan godt købe et Canon og andre camera uden at der følger en Dansk brugsanvisning med.
Emesen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-04 17:27

Som jeg startede med at skrive, så har jeg haft et Canon Power Shot 600, og bortset fra den lave opløsning, så var jeg meget begejstret for farverne. Men batteriet var totalt uacceptabelt. Det blev meget hurtigt slidt, og der var lang leverngstid, og det kostede over 700 kr.
Emesen, kan du fortælle, hvad et Canon-batteri koster i dag?
4 små AA batterier, som jeg havde til mit casio, de koster kun en hund. Og de har holdt godt, god kapacitet, hurtig opladning og jeg har ikke mærket faldende kapacitet efter 1½ år, -jeg tror, jeg havde 3 sæt.

Men hvis ellers canon-batteriet holder ok i dag, så kikker jeg lidt mere på de apparater....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-04 17:44

Canon NB-2L Batteri (til PS S30/S40/S45) Det ligner mit og prisen er 544 kr.
Jeg kan ikke finde regningen til mit ekstra batteri.
Men som sagt har jeg jo kun haft det i 3/4 år - så jeg kender ikke holbarheden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-04 18:36

Uh, ikke nogen rar pris...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-04-04 23:07

Altså batterier på mit power shot er altså ganske almindelige genopladelige a hvad de nu hedder de der mest almindelige nogle og de koster en 100 krone og så skal man selvfølgelig have en lader også
Emersen det der med manglende brugsanvisninger på dansk er da vist kun ved køb i udlandet ??
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-04-04 23:08

Ups altså 100,-kr for 4 stk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 09:48

Ikke helt >Sunowich< - der er net-firmaer her i landet som handler via udlandet og får derfor ikke den danske brugsanvisning med.
Emesen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-04 14:12

Se, det er jo bare irriterende! Jeg ville meget gerne have et canon kamera, men jeg vil ikke ret gerne være afhængig af deres specialbatterier. Og det ser ud som om de nyeste og dyrere af canons modeller alle har deres eget batteri... Surt!.
Når et batteri koster over 500 kr, så er man altså tilbøjelig til at affinde sig med at kapaciteten falder og der kan tages færre og færre billeder... Hvis det er AA-batterier, der skal bruges, tjah, så skifter man dem bare når de begynder at svigte. De halvdårlige AA-batterier kan jo også bruges i badevægten, el-uret, lommelygten og diktafonen, så de går ikke bare tabt.

men.. hvad gør jeg så..... --Hvilke (gode) mærker bruger standard batterier....?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 14:26

Det var også min oprindelige tanke - det med batterierne..............
men jeg krøb altså til korset med Canon.
Et andet krav fra mig var CF-kortet/tv-out/video/lille størrelse blev honoreret.
Mange camera bruger nu special-batterier for at de bedre kan integres(plads) og bedre kapacitet.
Jeg brugte kun et par år til at finde mit camera.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-04 14:50

Mjah, måske skulle jeg overveje at købe et billigere kamera lige nu, -et lommekamera i et mærke, jeg ikke kender personligt. Og så skifte om et års tid...
Hvad kunne I foreslå.. -Med "billigt" mener jeg: måske en pris på 2-3 tusinde..
-Stadig: Høj opløsning: Over 4 megapixel. min 3xzoom ...måske skulle jeg prøve et Nikon...

Puuh, jeg synes, det er svært... -jeg har mere lyst til at købe et dyrt kamera med det samme....
Jeg putter lige et par points oveni for jeres tålmodighed...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 15:00

Et lomme-camera så vil jeg foreslå et (tør ikke sigedet højt) Canon IXUS 400
Med mange faciliteter. CF-kort/4 mpix/3x zoom/video/"widescreen" optagelser.
Der er bare det med batteriet
http://www.digit.no/tester/?id=1979

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 25-04-04 15:16

Hvis du vil ha et rigtigt godt kamera til en fornuftig pris så kig på Canon EOS 300 D som har en opløsning på 6,2 mrgapixel, det tager nogle rigtig gode billeder og prisen ligger mellem 8900 og 9600 kr. det kamera vi taler om her er spejlrefleks med udskiftelig optik, tager bedre bileder end Nikon spejlrefleks til almindelige film iflg en test som var i digital foto.
her med dette kamera er der ingen problemer med batteriet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-04 18:20

JammeJamme...
Emesen og fleng, vi er helt enige om, at canon er kanongodt. Der er bare lige det "lille" problem med batterierne...
Lige netop Canon har jeg jo dårlige erfaringer med desangående.

Hvis jeg skulle købe et lommekamera, emesen, så skulle det være af et mærke som jeg ikke har prøvet før, f.eks. Nikon, Fuji eller noget helt tredje.

Men det kan da godt være, at jeg ender med at købe Canon, og så håber på, at de har løst problemerne med batteriet. Mit Canon-kamera er ligegodt næsten 7 år gammelt...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 18:33

Jeg kender det godt - der simpelthen så mange muligheder..........hvad skal man vælge.
Fuji - der skal lige holde øje med om det ikke er interpoleret pixelstørrelse.
For så er det kun halvdelen der er sensor og elektronik som dobler på nogle Fuji.
Nu er du lige forvirret igen - men sådan er det at købe camera.
Jeg har selv haft Zeis Ikon contaflex /to-øjet Rolleiflex /Nikon /Hasselblad /og lidt andet.
Emesen.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 25-04-04 21:38

Min søster har den pågældende Canon EOS 300D og hun har ikke problemer med batteriet. hun tar over 200 billeder med en opladning. jeg har selv en Olympus CL2500 og i gennemsnit tat jeg omkring 80- 90 billeder på en opladning.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-04-04 14:54

Hej, jeg smuttede ind i en "Bingo" butik for at høre, hvad de ville foreslå...
Først kikkede vi på en Canon Power Shot Pro 1. men da jeg så spurgte til hvor hurtig autofokuseringen var, så hev han i stedet et Fuji Finepix S7000 frem... Og det kører faktisk på standard AA batterier og med CF kort, -til 5999 kr. M.h.t. opløsning, så er det på 6.3 mp der så kan dobles op (-spørg mig ikke!) til astronomiske 12,3 mp
Så hvad siger I om det?

Jeg er syg for at få et nyt kamera snart, så jeg håber, I holder ud lidt endnu..

Suk... jeg har vist hverken kikket på Zeis eller Olympus endnu...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 16:41

6,3 Mpix er de ægte pixel..........dobling er interpoleret (kunstig) men de 6,3 er gode nok.
Det ligner jo den type du har tænkt dig.
Emesen.
Så længe du kan holde til det...............kan vi nok også.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-04-04 17:03

Den der interpolering... er det noget, der er ens for alle kameraer, eller er det en reel fordel ved Fujien?

Lige nu kikker jeg også på, hvor meget de små kameraer kan, -eller rettere ikke kan. For det ville da være rart at kunne have det i lommen... Men ikke på bekostning af zoom eller pixels... -så det er nok ikke en mulighed...

Shit!! Bare jeg kunne huske lidt bedre!!! Jeg bladrer rundt i diverse beskrivelser her på nettet, og kikker også på "users opinions", men jeg glemmer igen og kikker nok de samme modeller en halv snes tusinde gange.. Surt!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 17:20

Få camera benytter denne interpolering (kunstig dobling af pixel)
Der er også rigtig mange camera og mange fordele/ulemper.
Og jeg brugte et år til at beslutte - men det kan du nok ikke vente på.
Egentlig ville jeg godt ha' et spejlreflex camera som kunne ligge i en brystlomme.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-04 18:34

Så er jeg kommet hjem med et Fuji FinePix S7000. -Og et 256 Mb kort og en kortlæser til "det hele". Og nye batterier, af den bedste slags. Og så har jeg bestilt det originale taske til.
Så kan jeg næsten ikke gøre mere for at komme godt i gang.
Har allerede taget over 50 billeder... men jeg kan se, jeg skal finde ud af at tage med større opløsning.. Jeg har bare skudt "auto". Hele eftermiddagen er jo gået med at vriste diverse dimser ud af hårde plastic-emballager. Hvor er sådan noget åndssvagt lavet. Men jeg nåede da at få apparatet med ud på eftermiddagsturen.

De gode points må nødvendigvis gå til emesen for hans uendelige tålmodighed og forståelse.
Men tak til alle for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-04 18:35

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-04-04 18:38

Selv tak - og var min tålmodighed bare halvt så stor som din, ville jeg være glad.