/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilket kamera og hvilke krav skal jeg s~
Fra : Qualiman
Vist : 487 gange
200 point
Dato : 22-04-04 12:39

Vi har besluttet at vores datter skal have et godt digital kamera i konfirmationsgave !

Hvad skal jeg gå efter ?

Jeg satte følgende krav i første omgang
1. max pris 20-2100,- kr
2. min. 3.2 Megapixels
3. Zoom (optisk) 3X

Ja også begyndte jeg at føle mig på herrens mark for

Så er der noget med opløsning og der er noget med ISA og der er nogle der har noget med video og ...og ...
Skrig!!!! Hjælp

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 22-04-04 12:57

Din datter som sikkert ikke er andet end en "glad amatør" (ligesom nogle af os andre). Køb derfor et rimeligt "enkelt" kamara der ikke har for mange features som skal indstilles manuelt. (de fleste har dog en autofunktion)...men heller ikke et som bare kan tage et billede og ikke andet....det vil hun hurtigt blive "træt" af.
Det I selv nævner lyder RIGTIG fint.
Og køb det så vidt muligt et sted hvor I/hun kan få en ordentlig support/vejledning selvom det måske koster lidt mere...det betaler sig hvis det er det første kamara hun har. Ikke for at forkleine BILKA, FØTEX osv men de ved for lidt om det specifikke kamara (det er min egen erfaring)

God fornøjelse samt Held og Lykke til jeres datter!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-04-04 13:42
Kommentar
Fra : fleng

Dato : 22-04-04 13:42

Jeg har lige fået det nye nummer af digital foto ind ad døren, i den findes der en stortest af kameraer i den prisklasse som du søger. I øvrigt skriver Palle jensen meget fornuftigt om problemstillingen. vi har selv 2 et dyrt og et billigt fra HP og det tager udmærkede billeder, de billeder som vi har fået lavet hos fotofagmanden ser godt ud.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-04-04 13:45

Hov jeg glemte at skrive.
Kameraet på linket købte jeg for en uge siden.
Det dækker normale behov, prisen er rimelig.
Jeg har prøvet næsten alle funktioner og er
godt tilfreds med dette kamera.
De første 100 billeder er knipset, ude, inde, makro og i mørke.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 22-04-04 17:56

Køb i det mindste et kamera fremstillet af et firma, som har produceret kamaraer også før de blev digitale. f.eks. Canon, Minolta el.l.

Accepteret svar
Fra : clausan

Modtaget 200 point
Dato : 22-04-04 19:12

Et godt udgangspunkt er, at det ikke er alt for fint. Et kamera blandt unge lever et hårdt liv, og det kan være ærgeligt at se hele molivitten glemt til et-eller-andet gilde.

Det med video mener jeg I skal se stort på. Kvaliteten er dårlig, og det koster MEGET plads på hukommelseskortet. Hvis I ikke skal printe billeder over A5 - så er 2 mill. pixels rigeligt. - Almindeligvis ender de fleste med at optage billederne i en mindre størrelse og med en ret hård kompression for at få plads nok på hukommelseskortet.

Der bør således være et eksternt hukommelseskort. Optisk zoom! - Glem den digitale den forringer billedet urimeligt. En god blitz, der ikke smadrer optagelsen. Et godt bud kan være Canon IXUS med 2 eller 3 mill. pixels. - Har selv et med 4, men bruger meget sjældent den fulde størrelse. - IXUS'en er lille robust, og skyder i en fin kvalitet under alle forhold.

Undgå for enhver pris billige og ukendte producenter.

Kommentar
Fra : Obur

Dato : 23-04-04 06:25

Din datter skal selvfølgelig have et Pentax Optio S4 - det har 4 megapixel og 3 x optisk Zoom og vejer 98 gram og er på størelse med et kreditcard - et supert kamera. HP bruger Pentax linser
Men du skal lægge et par hundrede kroner til det du vil give. men kik på
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44088
Du kan læse om kameraet på http://www.fovitech.dk/fotodok/pentax/penkam/digital/optios4.htm
Et kamera hun vil blive glad for.
mvh
Obur

Kommentar
Fra : clausan

Dato : 26-04-04 12:17

Nedenstående link et til et godt bud på et CANON Powershot A60 til 1.500 kr. dog "kun" med 2 mill. pix.; men som sagt, så skal man op i større print før dét er et problem...

http://www.computerstore.dk/shop/VareKort.asp?vn=KAMCA0077&email=peter@mvp.dk&emskid=123&link=404&f=visit

Godkendelse af svar
Fra : Qualiman

Dato : 30-04-04 12:20

Tak for svaret clausan.
Jeg købte et Olympus MJU 300 med 3.2 megapixels - det ser ud til at være et robust kamera vand og sand tæt og så var der en pæn rabat hos fotohandleren pris 2199,- incl kamerataske