/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Isolering under plankegulv
Fra : baksen
Vist : 3283 gange
50 point
Dato : 21-04-04 09:02

Skal lægge nyt massivt fyrpl.gulv i rum, der ligger på betondæk over opvarmet kælder.
Er der isoleringseffekt i at isolere under det nye gulv (ingen isolering p.t., hus fra 50'erne) ?
Er der isolerings-effekt ?
Der er selvfølgelig i en eller anden grad en "lyd-dæmpnings-effekt", men er det pengene (og arbejdet) værd at isolere af andre grunde ?
Der skal vel ikke tænkes i dampspærre, når der er tale om etageadskillelse mellem opvarmede rum ?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-04-04 09:05

baksen

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-04-04 09:08

baksen

du må ikke lægge dampspærre af nogen som helst art, en isolering vil give en følelse af lyddæmpning men ikke isolerende virkning, med mindre du vil forhindre varmen i at komme op i rummet er det unødvendigt at isolere, men hvis din kælder er koldere end den temperatur du vil have i rummet så skal du isolere, bare med for eksempel 50/75 mm RW eller papirgranulat.

mvh
per

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 21-04-04 09:10

Dampspærren skal ligge på den side af isoleringen der er varmest (men det ved du vel).
Hvis man forestillede sig at kælderen ind imellem blev koldere kunne det være fornuftigt at lægge isolering og dampspærre.
Man kunne måske også forestille sig mus og andre de ville indrette sig i "balsalen" mellem træ og beton.
Sidst, men ikke mindst er du tvunget til altid at have kælderen opvarmet, hvis du ikke isolerer og ilægger dampspærre.
Personligt ville jeg isolere og ilægge en dampspærre op mod rummet.
mvb bvh

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 21-04-04 09:17

Til bibsamie: Hvis varm luft fra rummet siver gennem isoleringen (det gør den) og nærmer sig den kolde beton, vil der simpelthen opstå vandpytter i værste tilfælde.
mvh bvh

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-04-04 09:20

bvh

mener du den varme luft siver ned gennem plankegulvet og gennem isoleringen til den varme kælder ( kold beton hvor ?)
jeg forstår ikke helt dit indlæg.

per

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 60 point
Dato : 21-04-04 09:27

Du skal ikke bruge dampspærre når det er i etageadskillelse og da der ikke ligefrem vil stå en kuldebro mellem de to etager At isolerer imellem etagerne vil dels give varme til fusserne og fjerne den hule lyd og rumklang der ellers vil værer
Hav en solrig dag
Mvh sune

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 21-04-04 09:29

Dette er forudsat at kælderen i perioder vil være koldere en rummet. Så vil det ske.
Det skal iøvrigt tilføjes, at der skal være udluftning på den anden side af dampspærren.
Hvis rummet og kælderen er nøjgtigt lige varme kan man undvære dampspærren, men det er usandsynligt og baksen vil være tvunget til altid at sørge for den samme temperatur i de to rum. Nu skal han blot sørge for at rummet med dampspærren er det varmeste....
mvh bvh

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-04-04 09:30

Ps arbejdet er ikke så stort da rullebats er hurtige at lægge ned mellem spærerne men der er selvfølgelig også økonomi i det
Jeg ville gører det
Sune

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-04-04 09:34

bvh

skal der stilles teorier, kan vi jo også mene at hvis kælderen blev fyldt op med jord så skulle der være dampspærre og så videre, så lad være med at komme med de dumme hvisser bvh, og bare følg almindelig byggeskik og ret. hvad hvis temperaturen skifter mellem rummene skal han så flytte dampspærren derefter ? du er jo så klog så svar udbedes bvh

per

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 21-04-04 09:41

Bibsamie: Dit indlæg taler og svarer for sig selv...

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-04-04 10:22

bvh

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-04-04 10:23

bvh

herregud er det alt du kan komme med.

per

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 21-04-04 10:34

Hvis plankegulvet skal lægges direkte på betongulvet, kan du lægge et underlag som f.eks. Tarkoflex 3 mm, det lyddæmper lidt. Hvis det skal lægges på strøer, ville jeg nok isolere med rockwool uden dampspærre, det er for fodkulden.

Jes

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 21-04-04 15:24

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 06-08-04 17:53

Efterskrift :

Har nu lagt gulvet med 50mm rockwool - med et godt resultat (lyddæmpning), der sikkert også vil vise sig til vinter, selvom det er etageadskillelse *S*