/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Løbetid?
Fra : Bera
Vist : 616 gange
20 point
Dato : 20-04-04 21:06

Hej allesammen.

Jeg er den "lykkelige" ejer af en lille hunkat.. Men Jeg har et spørgsmål som der måske er nogen der kan hjælpe mig med...

Hvor tit kommer sådan en lille sag i løbetid. Jeg har hørt alt lige fra en gang hvert halve år, til hver anden måned. Vores lille skat er næsten 1 år, og kommer i øjeblikket i løbe tid hver anden uge.. Surt..

Hjælp....
Bera.

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 20-04-04 21:19

Du kan få hende steraliseret eller give hende p-piller det afhjælper "problemet" medmindre i ønsker at hun skal ha et kuld killinger. Du kan læse mere på netdyredoktor

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 20-04-04 21:20

ja - det er ikke til at holde ud, når de kommer i løbetid. jeg tror det er meget forskelligt - alt efter om de kommer ud eller er inde hele tiden.
hvis jeg var dig (og ikke ville have killinger) ville jeg hurtigst muligt få den sterrilisteret, eller evt. give den. p-piller (men det vil jeg dog ikke anbefale). P-piller kan efter mange år gøre dem syge, såsom livmoder-betændendelse.
mvh ahtn.

Accepteret svar
Fra : deleur

Modtaget 30 point
Dato : 20-04-04 21:22

Uhada - det er for meget for hende, hvis hun ikke skal parres. Skal hun ikke det, så skynd dig at tage til dyrlæge efter p-piller eller overvej sterilisation. En kat der går i løb konstant, risikerer at se mager og forhutlet ud... Det slider på dem! Hyppighed og varighed af løbetider varierer meget fra kat til kat - Lige nu er det jo højsæson, mens vintermånederne er mere rolige hvad angår løb. Men faktum er, at nogle katte går hyppigt i løb og det er synd - p-piller eller anden form for prævention klarer snildt den sag.
Håber du kan bruge svaret. Ha' en god aften
MVH Deleur

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 20-04-04 21:31

enig med deleur --- men jeg har dog selv haft 2 katte, der var på P-piller i flere år. Den ene måtte aflives (efter flere år på p-piller) pga. udflåd og diverse (dyrlægen vurderede at den ikke kunne reddes). den anden, som jeg heldigvis har endnu, har fået fjernet hele livmoderen pga. betændelse i næsten alt i maven/livmoderen. Vi nåede heldigvis at få hende til dyrlæge i rette tid - men det var meget tæt på at hun var blevet aflivet - og jeg tror bestemt det var pga. p-piller.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 20-04-04 21:40

Det er jeg helt enig med dig i ahtn - skal missen ikke have et kuld, er det langt at foretrække at få den steriliseret...
Men er du ikke helt sikker, kan du godt klare den på p-pille eller p-sprøjte et pænt stykke tid, men ikke i årvis. Det er også alt for "bøvlet" med p-pille i det labge løb. Katten bliver rolig og harmonisk efter en sterilisation. Det er min erfaring.
MVH
Deleur.

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 20-04-04 21:44

nej hvor jeg staver FLOT iaften * NOT*
sorry
det må være hjernen der er hurtigere end fingrene*G*

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 20-04-04 21:48

deleur - ja det går sgu da rigtig godt - men vi er enige - p-piller kan gå et stykke tid - men i det lange løb er sterrilation bedst. mht. stavningen er det jo også ved at være sidst på dagen. haha.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 20-04-04 21:56

Nemlig... men rart at vi er enige, det kan kun hjælpe stilleren af spsml.
Hilsen
Deleur

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-04-04 23:57

Jeg er enig med de andre i, at P-piller/sprøjter kun skal være for en kort periode. Foruden de omtalte gener kan de nemlig også give kræft. Vores kast. hankat fik to p-sprøjter som hormonbehandling, da der gik koks i hans hormoner. For et par år siden blev han syg og indlagt til undersøgelse på dyrehospitalet. Men det første dyrlægen talte om var, at det kunne jo være kræft, han havde, da han havde fået to p-sprøjter.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Bera

Dato : 21-04-04 08:17

Tak for svaret deleur.
                        Det var lige hvad jeg skulle bruge..

Bera.