/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
en gravid kat
Fra : yellow
Vist : 670 gange
100 point
Dato : 20-04-04 09:57

min lille kat er gravid for første gang, hun er ikke ret stor, og hun er ca 1 år gammel.
hvor stor er chancen for at alle killingerne overlever i hendes første kuld?
ja man er jo ikke sikker men er der nongen der hved det?

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 20-04-04 10:00

Der er en meget stor chance for at de alle sammen overlever!
Men som du selv er inde på er der jo ikke noget der er 100%

MVH Kasper

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 20-04-04 10:10

hej yellow.min hunkat er lige blevet 2år. hun har fået sit andet kuld og begge gange er der kommet en misdannet kattekilling så det er nok en risiko du skal være forberedt på netop fordi hun er så ung .
pøj pøj med det yellow

Kommentar
Fra : stevsimpson

Dato : 20-04-04 10:20

hva snakker du om Annehvid det med din kat er da bare fordi der er noget galt med den.
Der sker da ikke med ungerne hvis der ikke er noget galt med moderen.
Dine unger skal nok klare den.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 20-04-04 10:22

Vores Pjuske var ca. samme alder som din, da hun fik sit første kuld,
Min kone var jordemoder ogalt gik fint.
Fire skønne killinger - så du skal bare glæde dig.

Kommentar
Fra : yellow

Dato : 20-04-04 11:48

det gør jeg bestemt.
men hun er meget lille.

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 20-04-04 13:16

jeg har skuda selv læst at det kan gi problemer når katten er for ung... stevesimpson så slap lige af okay ...

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-04-04 13:35

Hmm, har lige læst, at en kat bliver kønsmoden omkring dens 7. levemåned lidt afhængigt af dens sundhed og race.
De eneste problemer jeg umiddelbart kan se vedr en ung kats første kuld, KAN være, at den ikke "kan hitte ud af det der" med killingerne.
At din kat er lille kan måske være et problem, hvis den er parret med en meget stor hankat. Er du i tvivl, så snak med din dyrlæge. Han/ hun kan scanne din kat, for at bedømme fostrenes størrelser.

Held og lykke med familie- forøgelsen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-04-04 23:10

Vores kat var lige godt et år, da hun fik killinger. Hun var også en lille kat og ikke særlig tyk. Dyrlægen mente, der var tre killinger i hende. Da hun fødte, var jeg jordemor, og hun fødte FEM killinger - alle velskabte. Dog var den ene kæmpestor og en anden MEGET lille. Den sidste hun fødte, var hun for træt til selv at bide navlestrengen over på og vaske den, så det gjorde jeg (men jeg bed altså ikke navlestrengen over - den klippede jeg). Men alle fem overlevede, og de tre kom ud til gode hjem, vi havde fundet i forvejen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Frk_Laura

Dato : 29-04-04 17:50

(Til Annehvid´s svar)Hvis en kat får misdannede killinger, og det sker 2 gange i træk, så er risikoen for at det er noget aveligt meget stor. Det vil også sige, at alle de rakse killinger højst sansynligt er raske smitte bærer.OG hvis det er forskellige fædere, så kommer misdannelserne fra moderens side, og man bør, etisk IKKE avle vide på de dyr, da man spreder sygdommen.

Svar på spørgsmål
Katte er som regle meget gode til at føde på egen hånd, da de følger deres instinkter. Det kan forkomme at der er dødfødte killinge, og det har ikke sjællent noget af gøre med moderens alder.
Det største problem er at katte moderen kan blive forskrækket over hvad der sker, og det kan få uheldige konsekvenser! Det er derfor en god ide at være til stede når den føder, også hvis killingerne sidder fast og man skal til dyrelæge med katten.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og held og lykke :)