/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Toldkurs 1969 på d-mark
Fra : J.Damm
Vist : 4040 gange
50 point
Dato : 19-04-04 22:56

Hej

Er der nogen der ved hvad kursen på DEM var i 1969? Jeg skulle gerne kunne dokumentere det, er der nogen steder på nettet man kan finde det?

Jesper

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 19-04-04 23:01
Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 19-04-04 23:13

Ja, det tror jeg nok jeg kan hjælpe dig med. Jeg skal vide hvilken dato du gerne vil ha' kursen på. Når du skriver DEM, forstår jeg det som kursen på D-mark. Er det rigtigt forstået?
Jeg har ferie i denne uge, så jeg kan først finde ud af det i næste uge.
Hvis det du kan vente, så skriv det venligst til mig her.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : J.Damm

Dato : 19-04-04 23:19

Hej Cooper

I det materiale du sendte er der IKKE noget om kursen på DEM i1969.

Jesper

Kommentar
Fra : J.Damm

Dato : 19-04-04 23:21

Hej Frank

Det lyder fint. I perioden omkring d 27/3 1969, det er til et toldsyn.

Jesper

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-04-04 23:21

Sådan så det ud i Norge fra 1915 til 1993.
Så skal der lige et regnestykke til for at omsætte de danske kroner til tyske d-mark.

Den klarer du vel selv

http://www.ssb.no/emner/historisk_statistikk/tabeller/24-24-28.txt

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : J.Damm

Dato : 19-04-04 23:22

Hej igen Frank

Du er også velkommen til at skrive til mig direkte når du finder ud af det.

jda@marselisborg-gym.dk

Tak.

Jesper

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-04-04 23:30

1 x 0,9523 x 1,9350 = 2,8873 Danske kroner for 1 D-Mark
N DK D-mark
Er det ikke sådan det skal regnes ud ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-04-04 23:55

Næh den er gal

1 norsk
----------= omregningsfaktor 1,05 og dermed 1,05x1,9350= 2,03175 Danske kroner for 1 D-mark.
0,9523

Det ser bedre ud

mvh
jakjoe

ps: en bankmand må se på det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-04-04 23:56

Tja - "jakjoe" Jeg tror du trænger til en ny regnemaskine. Det der er da helt hen i vejret.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-04-04 00:52

J.Damm

Jeg vender tilbage senest på mandag i næste uge, Måske før, hvis jeg kan få en kollega til at hjælpe mig

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-04-04 02:11

Jesper - Told og Skat skal da selv vide hvad kursen var 27/3 1969.

Kommentar
Fra : J.Damm

Dato : 20-04-04 07:26

Hej Jens T

Jaaaaa joooo, det gør de da også men da de jo skal have en god slat penge i afgift for en gammel Porsche 911 jeg har fundet i Italien, vil jeg gerne lige tjekke om det de siger nu også passer????

Jesper

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 27-04-04 22:26

J.Damm

Du må undskylde. Jeg har glemt dig, men prøver at finde ud af det i morgen.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : J.Damm

Dato : 27-04-04 23:01

Hej Frank

Helt iorden, jeg er bare glad for hvis du kan hjælpe. Hvis det muligt skulle det også gerne skulle dokumenteres.

mvh

Jesper

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-04-04 18:54

J.Damm

Desværre må jeg meddele dig, at databasen over de "gamle, nu udgåede" valutakurser er blevet slettet.
Har du prøvet at spørge din egen bank?

De venligste hilsener
Frank

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-04-04 21:06

Jeg ved godt det er en bestemt dato 27/3-1969 du søger, men her kan du se det månedlige gennemsnit for valutahandel i Norge. Det kræver så en omregning af kursen for danske kroner til D-mark.
Jeg vil ikke gøre mig klog på det én gang til ....så det er nok en anden der kan klare.

http://www.norges-bank.no/stat/valutakurser/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-04-04 22:55

Hej Jakjoe

Du er, tror jeg faktisk inde på noget, af det rigtige, men hvordan Fa.... bruger man "SKEMAET"????
Hvis vi ser på skemaet, så ser det realistisk ud til omkring 1987, da den Norske krone i mange, mange år valutamæssigt, har ligget under den danske, og sådan som jeg husker det. I "gamle dage" kostede en DM ikke omkring 3,50 danske kroner, eller husker jeg helt forkert?
Jeg "hader" at gi' op på et spørgsmål. Vi to må arbejde videre med spørgsmålet. Er du med på den?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-04-04 22:58

Så J.Damm, lad lige være med at lukke spørgsmålet. Vi skal ha' en chance for at løse det. Som det hedder på min arbejdsplads, "er det ikke et problem" det er "en opgave"

mvh Frank

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-04-04 23:10

Jeg forsøgte jo en udregning den 19/4, men det var med nogle andre tal, fordi det var et gennemsnit for hele 1969.
Nu har vi tal på månedsgennemsnit.

Så er det jeg siger 100Nkr divideret med 95,50 Dkr= 1,047.
1,047 ganger jeg så med den kurs D-mark har i Norge. 1,047 X 178,15 = 186,52 danske kroner for 100DM.
1 DM= 1,87 Dkr.

Puha, det er for mange år siden jeg har gået i skole. Hvordan f... skal det regnes ud ?
Men vi skal huske, at det er den norske kurs vi har. Det er garanteret ganske simpelt.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 23:16

Efter min bedste hukommelse lå DM omkring 3.44 i 1970 så det er et eller andet sted deromkring vi bevæger os.
Grunden til at jeg husker det er at vi på det tidspunkt flyttede til tyskland.

Jeg har prøvet at kigge lidt i gamle papirer, men har ikke rigtig kunnet komme det nærmere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 23:22

Det passer ikke det var 2.44 - for 4 DM var rundt regnet en 10.-

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-04-04 23:23

refi>

Men det stemmer vel ikke helt med de kurser vi ser !!

Er der ikke en bankmand tilstede ??

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-04 23:28

3000 DM = 7380 Kurs 2.46 Dato 1-6-1970

Det er det nærmeste jeg kan finde tilbage.

Kommentar
Fra : J.Damm

Dato : 30-04-04 08:50

Kære Franksp, jakjoe og refi.

Jeg er blevet kontaktet af en venlig sjæl fra Nationalbanken. Hun oplyser mig at kursen for en d-mark den 27/3 1969 var 186,84, og det kunne hun sige meget præcist. I 1969 svingede kursen fra ca. 180,00 til 203,00, men da bilen er registreret første gang den 27/3 1969 er det jo den aktuelle kurs på det tidspunkt jeg søgte.

Mange tak for jeres hjælp, hvordan lukker jeg for spørgsmålet?

Mange hilsner

Jesper

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 30-04-04 08:56

Har også efterfølgende opdaget at den lidt højere kurs jeg har betalt, skyldes at beløbet var omregnet fra salg af værdipapirer til kurs 80. Og så begynder vi ja at nærme os beløbet.
DM blev nemlig voldsomt opskrevet i 68-69-70.

Men rart det lykkedes.

Du lukker ved at acceptere et af svarene ude til højre over svaret.

Hav en god dag.

Godkendelse af svar
Fra : J.Damm

Dato : 30-04-04 12:09

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-04-04 12:12

Selv tak - selvom du jo egentlig løste det selv.

God Weekend

Kommentar
Fra : J.Damm

Dato : 30-04-04 13:11

Ja men det skrev den selv da jeg lukkede for besvaret. Det kan godt være jeg ikke har lukket korrekt for både Franksp og jakjoe har hjulpet mig, men jeg tror nok at refi fik al kreditten for svaret.

God weekend

Jesper

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-04-04 16:05

Mit forsøg på udregning var måske ikke den rigtige, men det nærmede sig noget af det rigtige.
Det var en meget sjov opgave

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-04-04 17:32

Dr er smuttet et indlæg her.

Ville bare fortælle dig, J.Damm, at jeg deler lidt med de andre - så det skal du ikke spekulere på.