/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Oppudsning af væg ....
Fra : baksen
Vist : 5310 gange
50 point
Dato : 16-04-04 20:12

Er ved at "restaurere" et ældre fuldmuret hus, hvor alle indervægge er pudsede.

Kan sagtens finde ud af at reparere små-skader i pudslaget, men en hel væg er desværre i sin tid - i 50erne - pudset vind-skæv, så den er jeg nødt til at "rykke ned" og pudse op fra grunden .....

Hvordan får jeg et korrekt puds-lag der kan klare en "waterpas-prøve" - kan jeg montere "ledere" f.eks. i form af trælister (er jo kun en glad amatør *S*) da jeg selvfølgelig ikke har en proff. murers øjemål ....

PS : Skal ikke fin-pudses, da væggen senere skal beklædes med glasvæv, men den SKAL være i water *S*

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-04-04 20:14

Hej

Så har du selv givet svaret

Hvis du ikke er øvet kan det være meget svært at gøre det (faktisk umuligt) i forhånd.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 16-04-04 23:50

hej baksen..

den skal være i "lod" mener du

det er enkelt nok og du kan sagtens gøre det hvis du ikke er nervøs for at gå i gang.!

du laver en blanding 1-9 10 stykker. (cement-bakkemørtel)

finder et rethold.. den længde retholdet har F.eks 2 meter så laver du lederne 1,5-1,75m fra hinanden. dette gøres ved at du kaster/smører et jævnt lag på muren i en bane bra gulv til loft ca 10cm bred (begge to) og 1cm tyk (fra mur til yderkant færdigpuds) disse skal så pudses i lod (du tager en loddestok og kører ind i din mørtel til den er i lod og retter så lederen af efter det mærke loddestokken har lavet med et pudsbræt). for at gøre det lettere for dig, kan du lave nogle strimler ud af en masonitplade (sikkert stavet forkert) og sætte fast i lederen (dette gør at du ikke så nemt kommer til at ødelægge dine ledere)

herefter er det bare at køre mørtel på imellem lederne - træk fra bund til loft med dit rethold mellem lederne og puds det af bagefter når det har tørret lidt..

hvis huset er gammel kan det godt tørre en anelse langsom. men det er jo kun et plus hvis du ikke er så øvet

hvis du kan sætte pudsbrættet fast på pudsen er det for vådt.!

Held og lykke med arbejdet.! og spørg endelig hvis der er noget su ikke forstår i min indviklede forklaring..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-04-04 23:59

Nå ok jeg er også amatør men jeg plejer da bare at trække på elle udkaste og rette af og så trække i lod med vatter passet nogle steder feks i siderne og så bruge et ret brædt til at trække det ogverskydende af med og så ses tydeligt hvor der evt er nogle lunker der skal fyldes efter og så pudse til sidst forstås
Mvh Sune

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 17-04-04 08:40

Foreløbig tak .... og ja, Solgaard, selvfølgelig skal den være i lod *G*

Hvordan sikrer jeg mig den rigtige konsistens når jeg blander op ?

Hvor lang tid kan jeg "arbejde" med pudsningen (tørretid) ?

Accepteret svar
Fra : solgaard

Modtaget 50 point
Dato : 17-04-04 09:46

det skal bare være grød agtigt.. ikk for tyndt for så falder det af..

glemte lige at du skal huske at vande væggen først.!! ellers hænger det ikke ved.

når huset er forholdsvis gammelt vil jeg gå ud fra at du kan arbejde med det lang tid.. det er min erfaring at det tørrer rigtig dårligt på gamle vægge.!

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 17-04-04 14:37

Tak for svaret solgaard.