/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Skift af LEDs i Drev og kabinet..?
Fra : Kaa.eL.Haa
Vist : 483 gange
50 point
Dato : 14-04-04 20:32

Hej, jeg vil bare lige vide om man kan skifte LEDsne i sit kabinet og drev..?

Jeg kunne godt tænke mig og skifte PWR LED og HDD LED i mit kabinet, som er et IN-WIN X710 BLACK til nogle blå LEDs. Og mine drev, en LITE-ON DVD-brænder (LDW-881S-04) og et DVD-drev fra ASUS (E616P1)

Begge skal også have blå LEDs.

Er der nogle som ved hvordan man gør og hvilke LEDs jeg skal købe..?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-04-04 22:18

Jeg tror ham her ved det:
http://www.aanielsen.dk/ elektronik butik i Kbh.
eller
http://www.brinck.dk/ også elektronik butik i Kbh.
Så vidt jeg husker er der flere slags med forskelligt strømforbrug og spænding.
Emesen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 14-04-04 22:19

det kan du godt men du skal have fat i loddkolben, og led's skal vende rigtigt, ellers lyser de ikke.
http://www.brinck.dk
http://www.diode-styling.dk
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-04-04 22:25

Et stort arbejde med lille effekt, men hvis du har mod på dette kræver det lidt målinger med et DC-voltmeter. Allerførst skal du finde ud af hvilken spænding lysdioderne får fra bundkortet, læg mærke til hvor de får plus og minus fra, modsat en pære er det med en LED ikke ligegyldigt hvad der er hvad, derefter skal du finde nogle nye lysdioder, f.eks fra www.rs-components.dk under elektronik og el, forbrugsvarer, og derefter optoelektronik/kontrollamper, det gør ikke noget at spændingen ikke passer til, det kan tilpasses med modstande, hvis bare bundkortspændingen overstiger den spænding de nye lysdioder kræver, jeg skal gerne hjælpe med beregningerne.

Det samme gælder for dine drev, men det kan blive noget mere vanskeligt, hvis de har flere farver i samme LED.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-04-04 22:29

www.rs-components.dk kan alle købe der nu.
Emesen.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-04-04 22:43

Egentlig et godt spørgsmål, jeg handler meget hos dem, men som erhverskunde. Men det kan da undersøges

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-04-04 22:50

Ups, nej de handler ikke med private, beklager, men mon ikke nogle af de andre nævnte firmaer har dem.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-04-04 22:55

Hos aage nielsen og brink har de lysdioder - men som soenne siger - pas lidt på spændingen (få volt)............men jeg tror at aage nielsen ved hvad der skal til.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-04-04 23:01

Hvis man måler spændingen fra bundkortet til de gamle LED's og man kender spænding og strømforbrug på de nye LED's, er resten ren ohm's lov.... Nu er det lige før jeg selv vil prøve

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-04-04 23:06

Soenne - du kan næsten ikke se de blå lysdioder.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 14-04-04 23:23

Normalt er der ikke så stor forskel på blå lysdioder at du ikke bar kan skifte en f.eks grøn ud med en blå, jeg har selv gjort det flere gange i instrumentbrædt og mobiltelefoner, kig ind i den pc og se hvad der er for nogle dioder der sidder der, smd eller nogle med ben, tag derefter ned i elektronik butikken i nærheden og køb et par dioder, det går jo op i porto og gebyr hvis du bestiller dem. Kan du ikke selv lodde kan du sikker få dem i butikken til at skifte dem hvis de har et værksted mod en symbolsk beløb hvis det er uden garanti. Hvis de vendes forkert lyser de ikke men de dør ikke af det, så vender du dem bare. Forskellen på lysdioder er først og fremmest hvos meget de lyser ved en given strøm men det er jo ikke kritisk i en on lampe eller en lampde der viser om der sker noget på harddisken.
når man snakker om det er til 6 ,12 eller 24V er det bare fordi formodstanden er forskellig selve dioden er normalt den samme. hels og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-04-04 23:37

Der er vist en der har glemt hvordan tingene hænger sammen, spændingen er noget du giver LED'en, strømmen er noget den selv optager, strømmen kan du begrænse med en modstand, der så optager effekt, hvis LED'en kræver 1.8V og 20mA og du har 12V, giver du LED'en en modstand på 510 ohm, derved tager modstanden de resterende 10.2V, ved 20mA, giver det en effekt på 0.2 Watt, det er ikke kun LED'en til HD men også til power, de kan faktisk afgive ganske meget varme hvis spændingen bliver på f.eks 2.5V.

Men du har ret i at de sagtens kan tåle at blive vendt forkert. Jeg har leget meget med LED's og har da også brændt adskillige af.

Mvh automatikmekanikeren

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 15-04-04 00:45

Hej Soenne
Hvis du bruger en 510 ohm vil du få 18,6mA gennem dioden i stedet for 20mA hvis det er en 2,5V i stedet for en 1,8V.
det sker der bestemt ikke noget ved. Effektafsættelsen i dioden er minimal (0,05W) så længe vi snakker om strømme på 18 eller 20 mA. så længe du husker en modstand i den størrelsesorden sker der ikke noget med almindelige håndkøbs dioder.
I øvrigt vil det nok sjældent være 510 ohm men enten 470 ohm eller 560 ohm, da disse er billigere og skuffevarer, man vil runde op eller ned alt efter typen af diode, jeg ville runde voldsomt op f.eks 820 ohm eller 1k ohm da jeg jo ikke skal sidde og læse ved min on-lampe, samtidig bliver min formodstand jo kun belastet med 0,1W så er der ingen problemer der, og dioden holder meget længere..

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-04-04 06:41

Hvis du aligevel skal ha' loddekolben frem, så gør som jeg.
Køb et Sunbeam Meteor Light hos http://www.m-e.dk/shop/ vare nr. SB-ME-B
og skild det ad.
Så får du 12 stk. LED for 149 kr. samt en styring, der si'r spar 2, som også kan bruges.
Det er rigtigt som de andre siger, at ved LED's regner man ikke med spænding, men med strøm.
Gambrinus (Elektroniktekniker).