/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
”ARKITEKTENS TRØST”
Fra : food_life
Vist : 3927 gange
50 point
Dato : 17-05-02 14:26

”ARKITEKTENS TRØST”
Vi har et eksemplar af denne frodige, grønne plante (som jeg ikke kender det latinske navn for) på vores altan. Den blev indkøbt sidste år og er igen i år skudt op med en vældig kraft og er godt i gang med at give os den afskærmning, som var tiltænkt.

Faktisk er vi så glade for planten, at vi overvejer at købe endnu en, men inden vi gør det, kunne vi godt tænke os at vide, om vi kunne klippe skud af den nuværende ”trøst” og selv lave en ny plante ? Hvis dette er muligt, er der så en årstid, som bør foretrækkes til dette projekt ?

Accepteret svar
Fra : kjeldgaard

Modtaget 60 point
Dato : 17-05-02 15:25

Hej food_life

mon ikke "arkitektens" kan mangfoldigøres på følgende måde (som er taget ud af min havebog og som gælder for stiklinger af blomstrende buske og stauder):

Du skal kun bruge de nye skud fra i år og du skal holde øje med deres udvikling. skuddene skal tages, når de er "tilpas faste, friske og saftspændte, men inden de er blevet træagtige". Det skulle tilsyneladen være bedst efter de har blomstret (Du må jo lige have et øje på dem!).

Køb en god, lys næringsberiget spagnum og dæk det med ca. 2 cm sand. Så har du vækstmediet klart. Du kan med fordel bruge et minidrivhus, så du kan holde øje med evt. svampeangreb m.v. og så er det også let at vande dem. Der skal være en høj luftfugtighed og masser af lys, for at dit projekt kan lykkes. Hvis småplanterne skal kunne danne rod, må de nemlig ikke fordampe vand. Temperaturen fremgår ikke, så der skal du nok "føle" dig lidt frem.

Dyp først stiklingens rodende i vand og derefter de nederste 3-5 mm af rodenden i roddannerhormon (som kan købes på plantecentrene). Stik planterne ned med passende afstand, vand det ..... og så er det bare med at holde øje med dem!

Når de når en passende størelse og er begyndt at vokse, er det tiden at potte om i individuelle potter. Og husk, at de skal have tid til at hærde af (= langsom tilvænning) på det sted du vil plante dem. Et tips er, at placere grangrene over dem, når de er plantet ud. Efterhånden som nålene drysser af, hærdes småplanterne i samme takt og når alle nåle er væk, kan du fjerne grangrenene og så skulle dine nye "arkitekter" gerne være klar.

Ha en god sommer.

m.v.h. kjeldgaard