/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Henvisning til speciallæge
Fra : Fnollerpige
Vist : 7977 gange
150 point
Dato : 11-04-04 14:02

Kort og godt: Kan en henvisning til en speciallæge blive for gammel og i så tilfælde - hvor længe efter egen læge har udstedt en sådan er den for gammel.

Hilsen Karina

Accepteret svar
Fra : Mordex

Modtaget 160 point
Dato : 11-04-04 14:39

Den kan godt blive for gammel.
Jeg ved ikke hvor langt tid en henvisning duer, men det gælder nok om på hvilken henvisning det er.
Jeg havde engang en henvisning til en kiropaktor der duede i 2 år.
Men det burde stå på henvisningen.

Mordex.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 11-04-04 14:42

Hejsa Mordex ....

Har tjekket den på kryds og tværs - der står intet om forældelse.
Men ... ville osse bare lige høre om nogen vidste det - ellers ringer jeg da bare til lægen tirsdag.

Fortsat god påske....

Karina

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 11-04-04 14:57

Umiddelbart kan jeg ikke finde noget om at den kan blive for gammel, medmindre det selvfølgelig står på henvisningen. Prøv evt. følgende:
http://www.sundhedsinformation.dk/readarticle.asp?articleid=747
http://www.sundhedsinformation.dk/readarticle.asp?articleid=735

Men som du selv skriver - ring til lægen og spørg.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 11-04-04 15:03

>>Lexi
Jeg vil 100% mene at en henvisning kan blive for gammel selvom det ikke står på den. Man kan da ikke komme 3-5 år efter og sige, så nu vil jeg tjekkes eller hjælpes......... Det er nok for langt tid til at man vil blive taget imod. Man vil sandsynligvis få at vide at man skal snakke med sin egen læge igen, som så kan henvise igen......

Men jeg er enig med Jer i, at du burde ringe til din læge og spørge.
Men hvor langt tid er der gået siden du fik den? Hvis jeg må spørge...............

Mordex.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 11-04-04 15:07

Hej med jer .... den er fra i august sidste år - det kom sig nu osse bare af vi talte om det herhjemme, og mest af nysgerrighed, kom vi til at tale om hvor længe sådan en mon duede.

Og med Kandu har man jo tit fået et godt svar - en løsning lige ved hånden, for klart nok, jeg ringer da bare og spørger, men det kunne jo være der lige sad een herinde der kunne finde noget om det....

Karina

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 11-04-04 15:14

Hvis du ville sige hvad det var for en henvisning, ville det måske være nemmere, men også for privat, så lad være med det. Ring og spørg lægen
Men hvis det er fra august, så tror jeg sikkert den gælder endnu. Men det kunne jo også være at den kun var gyldig i 3 mdr?????

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 11-04-04 15:23

Nej - jeg kan ikke finde noget mere præcist, så igen, en opringning til lægen vil i alle tilfælde løse spørgsmålet.
Ha´ en fortsat god dag.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-04-04 15:33

Generelt får du jo en henvisning fordi der er et akut problem.
Hvis du så kommer længe efter med problemet kan det jo ikke længere være så relevant.
Hvis den er meget gammel kan du jo bare få en ny.
Der er ikke nogen generel forældelsesfrist på en henvisning medmindre det direkte er anført.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-04 16:21

Jeg er sikker på ,at i allesamen tager fejl her, henvisningen har ingen som helst betydning. udover at lægen siger/tænker her er et problem, vi skal have specialisthjælp til. Du kan til enhver tid selv gå til speciallæge med eller uden henvisnig og uanset alderen på en eventuel henvisning. Jeg har selv gået til øjenlæge og ørelæge uden henvisning.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 11-04-04 16:25

>>valde.
Jeg er sikker på du har ret, det har også sikkert bare været en fejl på min henvisning da der stod at den skulle udnyttes inden der var gået 2 år. Det kan være jeg skal skifte læge, siden han laver sådanne fejl

Mordex.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 11-04-04 16:27

Jeps Valde - det er rigtigt at man kan gå til øjenlæge eller ørelæge uden henvisning fra egen læge, men til andre speciallæger skal man altså have en henvisning.
Se mine tidligere links.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-04 16:35

Jeg glemte hudlægen der har jeg også været. jeg ved så ikke hvad det er for speciallæger der forlanger henvisning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-04-04 16:38

Spørgsmål:
Kort og godt: Kan en henvisning til en speciallæge blive for gammel og i så tilfælde - hvor længe efter egen læge har udstedt en sådan er den for gammel.

Svar:
Kort og godt:
NEJ - men den kan miste sin relevans.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-04 16:41

Mordex! ja skift hurtigst muligt var det ikke en kiropraktor, der kan du også gå end fra gaden, Der er måske noget med tilskuddet til netop kiropraktor, han er jo ikke helt regnet for at være læge, det er kun en læge eller speciallæge der kan forpligti det offentlige med hensyn til tilskud

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 11-04-04 16:49

>>valde.
????????????
Men det var ikke for at gøre nogen sur, kun en lille påskesjov.......

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-04 17:09

Det er da både påske og pinsesjovt at kalde en kiropraktor for speciallæge!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 11-04-04 17:11

Ok.........
Der er forskel på dem......... Men en henvisning er en henvisning......

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-04 17:55

Ja men ikke til speciallæge! kiropraktoren er ikke speciallæge!

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 12-04-04 22:30

For nogle speciallægers vedkommende gælder henvisningen et halvt år fra udstedelsdatoen.

Mvh. CamillaD

Kommentar
Fra : Dorthe4321

Dato : 13-04-04 01:53

I Norge er den for gammel etter et år

Godkendelse af svar
Fra : Fnollerpige

Dato : 04-06-04 13:58

Tak for svaret Mordex......

Undskyld der er gået så lang tid, men kommer her ikke så meget mere, så havde svedt den totalt ud.

Jeg har fået en ny henvisning .... så jo en henvisning kan godt blive for gammel ...
den bør bruges indenfor 3-6 måneder.

Tak for hjælpen eller ledetrådene eller hvad jeg skal kalde det.

Karina