/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
kørelse uden føreret
Fra : hrpt
Vist : 3659 gange
100 point
Dato : 10-04-04 15:07

Hejsa

Jeg har siddet og kigget på politiets hjemmeside med FAQ, og jeg kan stadigvæk ikke finde svar på mit spørgsmål. Jeg håber at i kan svare på det.

Spørgsmålet!:

Hvis en person med kørekort og bil, lader en person uden kørekort køre bilen, hvad sker der så ?

Og vil det havde nogen indflydelse hvis personen uden kørekort, har indbildt ejeren om at man har et kørekort, men ikke har det på sig?

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Henrik Rugaard Petersen

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-04-04 15:11

SOm udgangspunkt er det jo ejeren af køretøjet der har ansvaret for at køretøjet ikke udlånes til en person som ikke er i stand ti lat føre køretøjet lovligt, så det vil klart få konsekvenser for ejeren af køretøjet, uanset om personen har "bildt" ejeren noget ind eller ej.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-04-04 15:12

Du kan søge på denne side.
http://www.retsinfo.dk/index.htm

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-04-04 15:15

Klippet fra færdselsloven:

§ 65. Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.

Stk. 2. Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over et motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der ikke lovligt kan føre køretøjet.

Kommentar
Fra : hrpt

Dato : 10-04-04 15:18

ja det regnede jeg også med...

Men glemte lige en del af spørgsmålet, hvilke konsekvenser?
får man frataget sit kørekort eller bøde?
Det er fordi jeg har vædet med en ven om det, og så er det fordi jeg køre i min mors kærestes bil i københavn, hvor der jo er lidt større chance for at blive taget :(

Mvh

Henrik

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-04-04 15:19

Citat
Oplysningspligt m.v.

§ 65. Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.

Stk. 2. Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over et motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der ikke lovligt kan føre køretøjet.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-04-04 15:22

Uden at vide det med sikkerhed vil jeg sige at hun får en bøde på omkring 500 kr.

Det smarteste hun kan gøre er at melde bilen stjålet, og lade dig tage problemerne alene, det vil vel egentlig også være fair

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-04-04 15:23

Citatet er fra Bekendgørelse af færdselslov, Kapitel 10.

Kommentar
Fra : hrpt

Dato : 10-04-04 15:26

Hejsa igen..

Jeg kan godt se bekendtgørelsen fra færdselsloven, men det er mere konsekvenserne jeg er interreseret i, for jeg ligger da en gang i mellem og køre i bilen, inden jeg ska op til køreprøve om en 3-4 uger..
Og en kammerat sagde at min mors kæreste vil få frataget kørekortet, hvis han lod mig køre i den, mens han sad ved siden af...
for så ville jeg selvfølgelig ikke køre mere med ham... men hvis det bare er en bøde er det jo lige meget...

Mvh

Henrik

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-04-04 15:28

Hvis du har den indstilling fortjener du ikke et svar her.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-04-04 15:33

Hun får ikke frakendt føreretten, MEN det kan få økonomiske konsekvenser og i yderste konsekvens kan hun få konfiskeret bilen, men du er jo tilsyneladende ligeglad?????

Hvad i alverden er det for en holdning til andre mennesker

Kommentar
Fra : hrpt

Dato : 10-04-04 15:34

Okay det er jeg sa ked af at høre.

Nej det var mere det at hvis han fik frataget sit kørekort, ville jeg selvfølgelig ikke belaste ham mere.. og vi snakker jo ikk om at jeg ligger og køre hver dag, vi snakker om at jeg en gang i mellem får lov til at køre en tur, eller parkere, eller hente bilen, som alle andre raske drenge har fået lov til af deres forældre...
Og mht. til formuleringen
"for så ville jeg selvfølgelig ikke køre mere med ham... men hvis det bare er en bøde er det jo lige meget..."
Med den formulering mener jeg at en bøde er jo til at betale, men at han mistede kørekortet, det ville jo ikke vær så fedt...

Håber det roder lidt bod på det..

Mvh

Henrik

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-04-04 15:36

Du må også regne med at dit kørekort lader vente på sig.

Kommentar
Fra : Klejtrup

Dato : 10-04-04 16:44

Den som lader dig køre bilen uden kørekort får en bøde på 500kr mens du får en bøde på 5000kr hvis det er første gang du bliver stoppet..

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 10-04-04 17:37

Klejtrup er komme med det korrekte svar.

Man mister hverken kørekortet eller får konfiskeret bilen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-04-04 18:43

Som i så mange love kan man heller ikke altid opgøre konsekvensen af en handling i færdselsloven.
I den sidste ende er det op til anklager (politiet) og i den sidste ende domstolen at udmelde en straf.
Hvis en handlig bevidst har stået på i årevis, at man har udlånt sin bil til en fører personen vidste IKKE havde kørekort kan det bestemt ikke udelukkes at det medføre at bilen bliver konfiskeret, eller et kørekort ryger.

Der står ikke i loven at det IKKE vil ske, hvilket ikke kan sammenlignes men at det IKKE KAN ske, her er det helt op til "gradbøjningen" af loven.

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 10-04-04 21:00

Nu kræver det jo, at der er hjemmel i loven til at fratage et kørekort eller konfiskere bilen.

Hvis du mener denne hjemmel er til stede, vil jeg meget gerne se nogle paragraffer...

Kommentar
Fra : hrpt

Dato : 11-04-04 14:52

Hejsa

Men hvis man køre forsvarlig og det er et f.eks. rutinetjek man bliver stoppet ved, så kan ejeren hverken få konfiskeret bilen, eller miste kørekortet??

Mvh

Henrik

Accepteret svar
Fra : blue_iz

Modtaget 100 point
Dato : 11-04-04 15:04

Nej - og det ligger helt fast.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-04-04 20:18

Se det er jo det der gør både lovgivning og retsvæsen lidt spændende.
Det er jo ikke hvad der direkte står i lovgivningen der er interessant, men de uskrevne ord, betydning og ikke mindst fortolkning af landets love.
At ikke at skrive om konkrete forhold i diverse lovgivninger er ikke det samme som, at man ikke kan blive dømt efter dem. Det er i bund og grund det hele demokratiet bygger på, den lovgivende, den udøvende og den dømmende instans.

Hvis man havde taget hensyn til mindste detaile i lovgivningerne, var domstolene overflødige, så kunne man blot slå op i en tabel og skrive = (lig med).

Tænk på alle de advokater der bliver arbejdsløse, hvis alle forseelser var nedskrevet til mindste detaile og straffen blot kunne slåes op i en tabel. Tænk på de mange rammelove vi har hvor alt kan fortolkes indenfor rammerne.

At en lov kan fortolkes er jo også med til at sikrer en borgers rettigheder, og selvfølgelig også det omvendte.

Derfor er det ikke altid man blot kan slå op og lige netop pege på, at der står det somme tidet må man også prøve at læse mellem linierne og drage fortolkninger.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-07-04 13:25

Hej.

Hvis du mener du har fået svar på dit spørgsmål, kan vi så venligst bede dig om at lukke det.

Hvis du ikke ved hvordan, finder du det svar der kommer tættest på det du syntes er det rigtige, lukker det ved at taste på accepter svar ovenover svaret, og godkender det forneden.

Mvh
Ellebye

Godkendelse af svar
Fra : hrpt

Dato : 17-08-04 12:06

Tak for svaret blue_iz.