/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD-ROM Drev gået ud af glideskinne
Fra : steno
Vist : 440 gange
140 point
Dato : 09-04-04 01:28

Hej !

På min mindste søns Fujitsu Simens PC C170-11, sidder der et DVD-Rom Drive Model LTD-166S. Min store søn skilte det ad, med det resultat at en af de to korte fjedre der faldt ud for ham blev i overskud. Han påstår at den ikke kunne sidde nogen steder. Nu står skuffen åben og kan ikke lukke. Jeg har scannet toppen af drevet i håb om, at det vil sige nogen noget. Jeg håber så på henvisning til en side på nettet hvor samling af drevet er vist, alt. en step by step forklaring for Dummies. (Jeg har aldrig åbnet sådan et drev.)NB jeg ved ikke om man kan indsætte billed. Hvis ikke kan jeg skrive oplysningerne af, men symbolerne kniber det med. Jeg håber på hurtig hjælp, da min mindste søn er ked af, at hans PC er gået i stykker. Jeg har lige konstateret at jeg ikke kan indsætte billed, så jeg skriver det meste af hvad der står på sølvlabel:DVD-Rom Drive,Model LTD-166S,og så i en lille indramning(MIC) |DVD-ROM DRIVE/LTD-166S,E-H023-02-27(B),JVC LITE-ON I.T.Made in china : 7819500806-B CM-1 S - S/N 206243002038-Manufacture Date Oct. 2002. Mig siger det intet,men jeg håber nogen ved besked og gi'r en melding.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 09-04-04 02:02

Timelønnen for en uøvet til at klare mekanikken i et sådant drev står ikke mål med prisen for et nyt.
Køb et nyt - det koster ca. 230 - 300 kr.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 09-04-04 02:15

Det prisleje du nævner er jeg godt klar over. Det er alt andet lig sjovere og mere tilfredsstillende, hvis man selv kan klare skærene-og det er det jeg vil forsøge !
Ellers tak for dit svar.

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 09-04-04 05:57

Gør som jeg i sådanne situationer,skil selv et andet drev ad ,stille og roligt til du får skudt dig ind på fjederen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-04-04 08:31

..og så stå med to defekte, olehermann.
Jeg er temmelig sikker på at du ikke kan finde sådan en anvisning, Det er ikke noget der almindeligvis bliver repareret. Køb et nyt til drev til sønnike og brug en regnfuld søndag til at se om du kan finde ud af det og lykkedes har du et drev i reserve

Kommentar
Fra : technet

Dato : 09-04-04 09:41

steno > jeg vil give BjarneD ret , men jeg vil også lige tilføje at din store søn skulle egenlig blive ved ved med at kigge på den indtil han får det lavet , men han skal ikke blive hidsig og sur men istedet sætte sig ned og gennemtænke det han laver, fordi så kan det være at han kan lære at ikke pille ved noget han ikke har forstand på , for det hjælper jo ikke at bare påstå den ikke kunne sidde nogen steder for hvorfor står lågen så åben

Accepteret svar
Fra : CCjunior

Modtaget 140 point
Dato : 09-04-04 09:58

hvis jeg skal skille noget nyt af tar jeg altid billeder eller skriver kort ned hvordan det sad.. det er jo en mulighed.. måske kan du også selv se det hvis du skiller drevet igen.. muligvis vil der være 2 huller der hvor fjederen skal side..
ellers er jeg også lidt til den med at skille et andet drev af. på genbrugspladsen ligger der nok et gammelt cd rom drev.. jeg tror at grundprinciperne er de samme og at man kan se hvor fjederen skal side..

Junior...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-04-04 10:39

>>To fjedre der faldt ud..........der er ikke plads til den ene.<<
Er fjedrene ens vil de måske sidde i hver sin side.
Hvad gør/siger den ved tryk på lukke knappen.
Den kan også være ude af "indgreb" ved åbne/lukke tandhjul (grundet manglende fjeder)
Emesen.
Jeg har aldrig skilt et DVD/CD-rom ad så det er rent gætte værk.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 09-04-04 11:21

Hej allesammen !
Tak for de mange indlæg. Uden at ville fornærme nogen,må jeg konstatere,at det ikke er teknisk afd. jeg har rettet henvendelse til. Samtlige indlæg går på, at det skal man holde sig fra, og det kan jeg da godt forholde mig til.Jeg finder det dog utroligt, at ingen ved, hvordan man samler sådan et drev rigtigt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-04-04 12:18

Er oprindeligt uddannet elektriker, i de gode gamle dage hvor det stadig kunne betale sig, at reparere tingene. Det mest irriterende var, når en kunde kom med en dims, han selv havde skilt ad og forsøgt at reparere og så kom med en kasse dimser, han forventede at man bare kunne samle for ham på nul tid. Der findes for det meste ingen samleanvisninger. Det, man bliver oplært i, er at skille tingene ad lige så stille og så samle dem igen, mens man kan huske hvordan. Jeg synes derfor ikke, det er så mærkeligt, at du ikke kan få et svar bare sådan.
Gambrinus
If it ain't broken. Don't fix it !

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 09-04-04 12:19

det kan jo være at den rigtige ikke har set spørgsmålet endnu...
vi andre glade amatører kan jo kun gisne og komme med foreslag..

Junior

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-04-04 12:25

>CCjunior
Hvor mange glas måtte du tømme før du kunne komme i lære ????
Gambrinus

Kommentar
Fra : technet

Dato : 09-04-04 13:33

steno >>
5 mm til højre for lågen og så 3,25 mm bagud hvad sidder der der ??

for at give sådan et komplet vejledning sådan at du selv kan lave det er svært
men du kan måske give et sparepart nr. på fjedren

men prøv lige at åbne dine øjne og kig godt og grundigt på den og læg mærke til det lange plastic tandstang
som emmesen også er inde på
hvad tror du selv der får lågen til at åbne og lukke

få dog din søn som har ødlagt den til at lave den igen , det kan da ikke være så svært

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 09-04-04 14:54

En ting er sikkert STENO,det er faneme svært at reparere ting man ikke sidder med i hænderne
Hvorfor du ikke får en universal løsning er sgu nok at vi andre ikke "skiller ad" uden grund og ting til PCén til 200 kr der går istykker ,bliver skiftet ud.Du får måske også lavet vaskemaskinen pr brev?

Kommentar
Fra : steno

Dato : 09-04-04 15:22

Til olehermann. Jeg kan fornemme at vi skal over i det ironiserende hjørne. Nuvel, det er for mig ikke prisen, men simpelthen nysgerrigheden der driver værket. At vi idag sidder med en PC, bygger udelukkende på grundlag af "Gamle" verdenskendte opfinderes nysgerrighed. Jeg har lige fra drengeårende skilt alt muligt ad, for at se hvad der fik tingene til at virke. At skille det ad var altid nemt, en anden sag var, når det skulle samles. Så måtte man ofte krybe til korset og opgive. Men man havde dog set, hvad der fik lortet til at fungere, og det var i sig selv en tilfredsstillelse. Jeg nægter at tro, der i panelet ikke sidder folk,der har haft det lige som jeg.

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 09-04-04 15:54

Der er ikke tale om ikke at kunne reparere,du sidder med det i hænderne og kan ikke finde ud af det,hvordan f.... tror du så vi andre kan,du får et par hint og skriver,"Uden at ville fornærme nogen,må jeg konstatere,at det ikke er teknisk afd. jeg har rettet henvendelse til. "
Og hvis du er vant til at skille tingene ad og ikke at kunne samle dem igen,er det jo heller ikke ukendt for dig at købe noget nyt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-04 17:32

Lidt hjælp til evt. problemløsere kunne være at fortælle lidt om fjederen.
Og om skuffen overhovedet er til at skubbe forsigtigt ind.
Og om den kan "køre" ud af sig selv.
Nu er strømkabel/datakabel vel sat rigtigt på plads.
Emesen.
PS. Dette er ikke teknisk afd. men et forum for vidensdeling, altså en blanding af nørder/amatører med viden/og andet godtfolk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-04-04 18:55

Jeg har lavet nogle stykker, men derfra og så til at guide her. No way!
Når jeg reparerer finmekanik så er det med, at sætte sig ind i funktionen og så regne ud hvordan det virker, men som flere andre siger man skal have det i hænderne og se det.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 09-04-04 21:22

BjarneD >>> så er det vist sagt med dine ord og jeg ville have sagt det samme men jeg har et probmlem med at formulere mine udtryk

Kommentar
Fra : steno

Dato : 10-04-04 01:29

Efter 15 stort set ubrugelige,hovedsageligt ironiserende kommentarer.(Det troede jeg ik var i kandu's ånd). Et par af dem følte jeg var ok, men resten burde holde sig indlæg, så man slap for besværet med at kigge post, med et totalt ligegyldigt indhold. Der må sidde mange, der røv keder sig. Formålet med kandu må da være,at når man henvender sig med et eller andet problem, bliver taget alvorlig, og ik som her med en masse dumsmarte belæringer. Imellemtiden har jeg selv løst problemet. SPØRGSMÅLET ER HER EFTER LUKKET. PS De der har svaret seriøst behøver ikke føle sig truffet !

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-04-04 10:22

Steno.....................hvis man vil hjælpes, så er dette nok ikke den bedste metode.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 10:57

Jeg aner ikke hvor du placerer mig i din vurdering af Kandu brugere, og jer er også ligeglad for jeg syntes simpelthen bare, at det du spørger om er en for svær opgave, at løse ved hjælp af skriftlige indlæg, og det har jeg givet udtryk for. Du kalder kommentarerne for dumsmarte og ironiserende. Du må læse noget der ikke står der, men en hel anden ting er, at du på intet tidspunkt forsøgte at gå i dialog med nogle af dem der spurgte nærmere ind til problemet.
Ingen svar kan blive bedre end spørgsmålet.
Når man lukker et spørgsmål her på Kandu er man nødt til at acceptere et indlæg som svar så spørgsmålet er ikke formelt lukket før du gør det.
Venlig Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : steno

Dato : 10-04-04 14:39

Kære allesammen !

Hvis i læser mit spørgsmål konkret "Jeg håber så på henvisning til en side på nettet hvor samling af drevet er vist, alt. en step by step forklaring for Dummies. (Jeg har aldrig åbnet sådan et drev)" - havde BjarneD´s svar været tilstrækkeligt. Ingen har kunnet opfylde det ønske jeg fremkom med. At BjarneD så idag fremkommer med følgende: "Ingen svar kan blive bedre end spørgsmålet." forstår jeg ikke.
Spørgsmålet jeg stiller er meget præcist.Problemet er, at ingen kan opfylde mit ønske. Det jeg oplever her, er lidt det samme som på Eksperten. Man stiller et spørgsmål, og får fra panelet, et særiøst svar indeholdende et spørgsmål, som man så besvarer. Gang på gang kommer der så nogen på banen, med totalt ligegyldige bemærkninger,og ofte går det direkte over i orddueller mellem de andre i panelet.
Lad mig slå fast med syvtommersøm, at jeg fra såvel Kandu som fra Eksperten har modtaget mange brugbare svar, som har hjulpet mig til at klare problemet. Så i skal ikke opfatte mig som utilfreds med, at nogen gider at svare. Jeg reaktion er kun myntet på denne konkrete sag.
Hvad jeg finder totalt åndsvagt er at man kun kan lukke et spørgsmål ved at acceptere et af svarene, selvom ingen af dem har opfyldt det man spurgte om. Det burde laves om, som på Eksperten. Her kan man godt afvise og lukke spørgsmålet. I kan sende mig en mail om hvem i synes skal have Point og han får dem. Fortsat god påske !

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-04 19:15

Hvem der skal have de ubrugelige point må jeg selv om, men jeg skylder dig vist en forklaring på min bemærkning om at ingen svar kan blive bedre end spørgsmålet.
Det jeg mente er det du stort set har konkluderet, at der i dette tilfælde ikke er noget afklarende svar fordi selv de af os der leger lidt med den slags skal have det i hænderne for, at forstå det og derfor ikke kan hjælpe dig,altså var dit spørgsmål for kompliceret for de svarere der har været på banen og dermed kommer der et svar der ikke hjælper dig.
Mere er der ikke i det, Hvis nogen stiller et spørgsmål hvor problemet er præcist forklaret så kommer der normalt også præcise svar. Du kan af gode grunde ikke formulere dit spørgsmål meget mere præcist end du gør og ja vi kan ikke svare fyldestgørende.
Det var ment som en slags undskyldning for, at vi ikke kan svare, og så er den ikke længere.

CCjuniors indlæg indeholdt noget af et råd, hvad med at acceptere hans indlæg?
VH.
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : steno

Dato : 11-04-04 00:07

Tak for svaret CCjunior.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 11-04-04 00:11

Til BjarneD !
Tak for dit pæne svar.
VH steno