/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
rygmarvsskade
Fra : svinger_hanne
Vist : 536 gange
260 point
Dato : 07-04-04 12:36

hvordan kan man få en rygmarvsskade? og er der et sted på internet man kan læse om det? og måske andet?

hanne.

Accepteret svar
Fra : dscoop80

Modtaget 270 point
Dato : 07-04-04 12:37

http://ryk.dk/hvad/

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : circelone

Dato : 07-04-04 12:41

Hejsa

Hvis du følger dette link på Google, så vil du få 8 links der omhandler emnet.

http://www.google.dk/search?q=%22skade+p%C3%A5+rygmarven%22&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&meta=

mvh
Henning

Kommentar
Fra : circelone

Dato : 07-04-04 12:43

Hej igen

Lige en kort beskrivelse af det "normale" tilfælde:

Rygmarvsskade
Rygmarvsskade (para- og tetraplegi) forårsages oftest af et brud på rygsøjlen med heraf følgende beskadigelse af rygmarven. Den hyppigste årsag til disse skader er trafik- og faldulykker. En skade på rygmarven påvirker alle funktioner neden for skadestedet, dvs. ud over lammelser er der tale om føleforstyrrelser og forskellige andre symptomer. Der er mellem 2500 og 3000 rygmarvsskadede i Danmark. Hvert år er der ca. 100 mennesker, som pådrager sig en rygmarvsskade. De fleste kommer til at sidde i kørestol. Omkring 6 – 8 personer pr. år får en komplet tetraplegi, der medfører, at de kun kan bevæge hovedet og ansigtets muskulatur.

mvh
Henning

Godkendelse af svar
Fra : svinger_hanne

Dato : 07-04-04 13:01

Tak for svaret dscoop80.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 07-04-04 13:20

circelone
citeret hvorfra? Jeg vil nemlig gerne vide noget om astma og rygerlunger.
mvh
binky

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 07-04-04 13:40

binky -> citeret hvorfra? hvad mener du?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 08-04-04 16:12

binky -> sorry, havde ikke lige set det var "circelone" du havde skrevet til...

Kommentar
Fra : Dorthe4321

Dato : 13-04-04 01:15

Den beste informasjonen får du her

http://carecure.atinfopop.com/4/OpenTopic