/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
MEGET STORT problem med passola! HJÆLP!
Fra : passola
Vist : 1148 gange
200 point
Dato : 06-04-04 12:41

Hej.
Jeg har fået sådan en passola, som er SKIDE irriterende!!
Når jeg starter den nogle gange så kan jeg næsten ikke holde den igang ved at gi den fuld gas
Og når jeg bare gir den fuld gas sker der ingen ting, hjulet drejer ikke rundt
Men jeg er så kommet frem til at den ikke får nok luft, for når jeg piller karburatoren af racer den der ud af´, fordi den får meget luft!(kan den race e?

Men så nogle andre gange jeg starter den vil den kun tage omdrejeniger
hvis jeg holder for karburatoren!
Altså ikke lang tid af gangen bare lige sættte hånden på og fjern o.s.v!
Så kører den godt nok når jeg lige gir den det skud Choker(mere benzin)

HVAD fanden er der galt med den??
LORTET kan ikke bestemme sig om den mangler benzin eller luft

Så jeg vil høre om der er nogle erfarne mekanikkere der kan hjælpe

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 06-04-04 12:47
Kommentar
Fra : passola

Dato : 06-04-04 12:57

JA flor tunings side!!
Ikke lige det mit problem er!

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 06-04-04 13:00

vent på at pallebhansen ser det, han kan sikkert hjælpe

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 06-04-04 13:59

ja palle b RULES har hjulpet mig et utal af gange så den her klare han nok os......

Kommentar
Fra : passola

Dato : 06-04-04 14:10

Men den er er ret sværd!!
Mon manden kan klare det?

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 06-04-04 14:12

Helt sikkert.

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 06-04-04 14:27

ingen tivl herfra han ved alt om knallerter så fat mod.... den skal nok komme ud og køre...

Kommentar
Fra : passola

Dato : 06-04-04 14:35

okay!
Så må jeg jo vente til manden kommer!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-04-04 15:43

Det er store ord, at manden klarer alt, det kan jo kun blive gætterier, når man ikke kan se og høre dyret.
Men bedre reklame, en dette link kan man da vist ikke få.
Umidelbart vil jeg sige at der er fejl i karburatoren, så skal den jo af, alle skruer ud og alle huller gennemblæses, specielt små huller, og dyser.
Pas på ikke at bøje noget i svømmerhuset, og kontroller at nåleventilen lukker for benzinen når svømmeren stiger op, løft let i ophæng eller tryk let opad på nåleventilen for at se den ikke stadig drypper. Men træk slangen af oppe ved tanken, for at slangen/benzinen kan få luft foroven, da benzinhanen lukker hvis motoren ikke drejes rundt/kører.
Kontroller også at når benzinslangen er taget af, at den lukker for benzinen, og når du træder kickstarteren, skal vaccumslangen få benzinen til at løbe et øjeblik.
Altså der er fejl/forstoppelse i karburatoren, ELLER UTÆT VED: ved cylinderbundpakning, eller pakningen mellem cylinder og karburator, eller utætte simmerringe.
Men det allerførste jeg vil prøve at at stille tomgangs luftskruen (den med fjederen), en halv omg. længere ud. (Altså mod uret), og hvis der ikke kan høres forskel i omdrejninger, vil jeg tage den ud, og blæse ind i hullet, og så skruen i bund, og 1 1/2 omg. ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : passola

Dato : 06-04-04 16:37

Jeg har prøvet at skrue på den tomgangsskrue der sker ikk så meget!!
Og vacum systemet virker fint fa der kun kommer benzin ud af slangen når jeg træder på kickstarteren!!
Men jeg er kommer frem til at den for FOR MEGET BENZIN og FOR LIDT LUFT!!
For hvis jeg gicer den FULD gas så er der kun høj tomgang men den kører ikk!!
Men så hvis jeg piller karburatoren af så der kommer EN MASSE luft til så kører den derud af til at der ikke er mere benzin i cylinderen!!
Så mit prblem er den får for meget benzin og for lidt luft!
Jeg har prøvet at stille på luft/benz skrue men uden resultatl!!
Hvad kan der være galt?
Det skal lige siged for 2 dage siden opførte den sig STIK modsat der skulle den ha mere benzin for at køre, altså jeg satte hånden lige for karburatoren, for at gi den mere benzin!

HJÆLP!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-04-04 17:54

Når du skriver piller karburatoren af, så mener du selve karburatoren? Hvis det er tilfældet, og den starter uden karburator en kort tid, så er der da ingen tvivl om at den allerede før har oversvømmet karburatoren, og sendt en masse benzin ned i krumtaphuset, og på den måde druknet. Og så er der da ingen tvivl om at det er nåleventilen der hænger(der sidder måske et sandkorn så den ikke kan lukke).
Nåleventilen sidder for enden af benzinslangen, og kan tit skrues op, (uden at tage karburatoren af) for at blive inspiceret/evnt. udskiftet.
Du skal være meget forsigtig med den når du sidder med den i hånden og vil skille/reaparere den, tit sidder der en lille låsering, som kan tages af med en pinzet, for at skille den ad.
Som jeg skriver:Men det allerførste jeg vil prøve at at stille tomgangs luftskruen (den med fjederen), en halv omg. længere ud. (Altså mod uret), og hvis der ikke kan høres forskel i omdrejninger, vil jeg tage den ud, og blæse ind i hullet.
Altså der skal ske noget, når tomgangsskruen for benzin stilles. Jeg snakker her om "luftskruen", ikke selve tomgangsskruen der kun stiller hastigheden.
Næsten alle "fjedre"-skruer udvendig på en karburator, har en grundindstilling på 1 1/2 omg. ud. og så kan man dreje lidt yderligere for at fin indstille.
VH Palle Hansen
Summa sumarum: Tag den nåleventil af som sidder i toppen af svømmerhuset, og blæs/rens/skil ad.

Kommentar
Fra : passola

Dato : 06-04-04 19:34

Nåleventilen er det den der går ned og lukker for benzinen??
Altså den der lille Dims der sidder på svømmeren og lukker?
Men mit problem er jo at den for lidt luft

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-04-04 20:52

Nej du er helt gal på den, den du tænker på hedder klokken eller gasspjældet, som går op når man giver gas, og på den sidder en nål, som kan flyttes lidt op og ned, men det er ikke den.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=235003293&n=282516059&pn=282516073
På billedet er der en typisk karburator, du kan se den store slangetilslutning fra benzintanken, nogle gange kan den skrues op og i enden af den kan sidde den nåleventil som kan være defekt/beskidt. Men på billedet er der ikke et 6-kantet hoved så den kan ikke skrues af, for at fjerne nåleventilen. Her må bunden/svømmerhuset skrues af med 4 skruer, du kan se en skrue der vender opad.
Men du kan se 2 skruer, den ene har synlig fjeder, den er bare til at justere hvor langt gasspjældet kan komme ned, og derfor kan den kun stille tomgangshastigheden. Den mindre messingskrue, har også en fjeder, og skruen justerer, hvor meget luft der kan gå ind igennem de 2 små huller du kan se i mundingen, dermed justerer den hvor meget luft der kan presse benzin ind, men kun når motoren går i tomgang. Men du skal ikke tænke på dem, men få skruet den store benzinslangetilslutning op elles må du have bunden af svømmerhuset, der typisk sidder med 4 skruer.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=235003293&n=282514422&pn=282514428
Her ser du en nåleventil/svømmerventil, som de fejlagtig kalder indsugningsstuds, men som du kan se kan denne skrues op, du kan også se at benzinslangen kan tilsluttes til den.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-04-04 20:57

I svømmerhuset (til det sidste billede med nåleventilen), ligger der en lille lukket beholder(svømmeren) der stiger op, når der kommer benzin, og til sidst, trykker beholderen på den lille nål, som lukker for mere, indtil der er brugt noget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : passola

Dato : 06-04-04 21:10

OKay nu har jeg forstået hvad der er hvad!!
Hvad skal jeg så gøre nu??
Jeg har prøvet at skrue på den skrue så den for mere luft ind men det hjælper ingen ting!
Den mangler bare en masse luft!
Aner ikk hvad jeg skal gøre!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-04-04 21:16

Den mangler ikke luft, men drukner i benzin, da nåleventilen, ikke lukker på grund af noget skidt (sandkorn)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : passola

Dato : 06-04-04 21:24

OKay så hvis jeg skiller den fuldkommen af og blæser den igennem med trykluft tror du så den funger?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-04-04 00:06

Ja, specielt nåle/svømmerventilen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : passola

Dato : 07-04-04 15:50

Jeg har lige været nede ved den nu!
Den er sq underlig, hvis jeg vil ha den til at ta fulde Rpm, så skal jeg sætte karburatoren på kanten af studsen så den for masser af luft på den måde!!
Hvis jeg ikk gør det kan den ikke tage rpm! :roll:
Jeg har prøvet at rense karben..

Kommentar
Fra : passola

Dato : 07-04-04 15:50

Det blev godt nok lidt bedre af at rense den!!
Men den mangler stadig luft!!

Kommentar
Fra : passola

Dato : 07-04-04 18:25

Hej!!
Jeg har et problem med min passola!
Det er at den for ALT for lidt luft, og for meget benzin!
Den kan kun holdes lige akurat igang ved fuldgas??
fordi den 4 takter så meget!!
Men det hjælper MEGET hvis jeg sætter karburatoren helt ud på studsen så at den er ved at falde af!
Så kommer der masser af luft til og den kører derud af!
Jeg ved satme ikke hvad der er galt, jeg har skruet frem og tilbage på benzin skruen for at gi den mere luft men hjælper ikk!

Nogen eksperter der ved hvad der er galt?
Jeg kan fandme ikk finde ud af det ;(

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-04-04 19:10

Hvordan gik det med nåleventilen, var den tæt? Og havde du alle skruer ude?
Har den passola, kørt ordentlig før, og hvornår og hvordan kom problemet.?
Hvor stor er strålespidsen.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : passola

Dato : 07-04-04 19:17

Ved ikke hvordan man kan se at strålespidsen er tæt!!
Men ja den har kørt fint her for et par dage siden var det stikmodsat det problem jeg havde!!
Der fik den ikke nok benzin så jeg måtte engang imellem sætte hånden ned for karburatoren mens jeg kørte for at give den choker!

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 07-04-04 21:42

du ska sikkert bare rense dín karburator...og evt lav et hjemmebikset luftfilter..eller rense dit luftfilter

Kommentar
Fra : passola

Dato : 07-04-04 22:03

Jamen den for alt for meget benzin og for lidt luft!!!
Jeg har renset min karburator 100 gange!!
Jeg har også prøvet med og uden filter hele tiden og de er helt nye§!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-04-04 00:53

Den kan jo ikke pludselig få for lidt luft, men den kan få for meget benzin i forhold til luft.
Ja hvis du er så sikker på at din karburator, er i orden (jeg tror, du har fejl på enten den automatiske chooker, eller nåleventil), så kan det da kun være fordi den har en kæmpe stor strålespids.
Men du svarer jo ikke på strålespidsens størrelse.
Når du har bunden af svømmerhuset, så sidder strålespidsen
http://www.knallert-dele.dk/search2.asp?selection=Option2&Option3=29&Option1=118&Option2=29
nederst, den kan skrues af med en skruetrækker med lige kærv, ses igennem, og på siden står størrelsen.
Men den kan jo ikke ændre sig pludselig.
Summa sumarum, du har fejl på din chooker. Reparer den eller sæt en anden på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : passola

Dato : 08-04-04 10:18

Min strålespids størrelse er 74!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-04-04 13:31

Ok strålespidsen er ok, men mellem karburatoren og cylinder/blok sidder en membranindsugning, som består af en "kontraventil", med tynde bladfjedre, den kan være defekt, men jeg hælder stadig til karburatoren.
Kontrol af karburator: Hold karburatoren helt vandret, sug i vaccumslangen, så der kan løbe benzin ned til karburatoren, se ind i karburatoren med gasspjældet taget af eller helt åben(bundgas). Hvis der flyder benzin op af hullet i midten (Der hvor spjældnålen stikker ned), er svømmeren eller nåleventilen defekt. Se også efter at automatChokeren er i orden.
http://members.tripod.com/~knallert/passola.html
http://www.burnout.brygge.dk/tun-yamaha_passola.htm
VH palle Hansen

Kommentar
Fra : passola

Dato : 08-04-04 13:39

Okay jeg vil lige tjekke det!!
P.s ´Der står ikk noget i linkene om tjek af autochoker?
Hvordan tjekker jeg chokeren er i orden??
Det kan jo ligeså godt være den der gir choker HELE tiden!!
kan jeg tjekke det?

Kommentar
Fra : passola

Dato : 08-04-04 14:31

Hej!!
Jeg har fundet ud af noget mere :)
Jeg har lige været dernede ved knallerten, og prøve det du sagde!
Men da jeg så piller vacumslangen af glemmer jeg at sætte den på igen, og vupti den tager masser af omdrejninger og står fint i tomgang!
Jeg var så ude og køre en lille tur på den, og nogle gange blev jeg nød til at sætte hånden ind for indsugningen,fordi den ikke fik helt nok benzin!
Men den kørte ellers fint derud af!!! :)
Men så bagefter prøvede jeg at sætte vacumslangen på igen, og hovsa så fik den igen for meget benzin og for lidt luft så den 4 taktede helt vildt og kunne knap nok holdes igang ved fuldgas!!
Så jeg tror jeg bare river den slange af og smider en større dyse i, hvad sir du til det??
Men det er da underligt den opfører sig sådan med o, uden sslangen på???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-04-04 15:38

Jeg siger det stadig er karburatoren.
Ja men den bliver ikke ved med at køre uden slange, det er jo kun fordi benzinen ikke står så højt at du kan køre, og til sidst kan den ikke få fat i det, det er stadig svømmerfejl/nåleventil/Chokeren
Og du kan jo ikke køre og sætte slange af og på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 10-04-04 00:20

Få dig en reparationsmanual så du kan se / læse hvordan alting skal være. Så kan det være at du kan forstå hvad det er pallebhansen skriver. Haynes bøger er gode, men du kan osse være heldig at finde noget på nettet.
Til eksempel har jeg lige fundet og downloadet den originale reparations manual til min bils kaburator, den var lagt ind i et inlæg på et andet forum.

Vh.

Kommentar
Fra : passola

Dato : 10-04-04 13:06

Okay men jeg forstår ohså hvad han skriver og jeg har renset den der nåleventil men der sker ikk så meget :(:(

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-04 13:24

Ja nået er der galt med den, har du set om den svømmer over?
Der er også sket det på nogle knallerter, at der er kommet et hul på selve flyderen/svømmeren, så der står benzin inden i den, så synker den for langt ned, og åbner for benzinen, så den svømmer over.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : passola

Dato : 10-04-04 13:54

Men svømmeren der helt fin ud, den går fint op og ned!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-06-04 07:57

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Emillio

Dato : 03-02-05 00:17

prøv med et power filter

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-05 23:17

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede givet og mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-07-05 07:55

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede givet og mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen