/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Andelslejlighed (fortryde salget eller k~
Fra : ivanovic1
Vist : 743 gange
50 point
Dato : 14-05-02 10:03

Kan man godt fortryde salget eller købet på en andelslejlighed?

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 14-05-02 10:26

Det kommer an på hvor lang tid der er gået efter der er skrevet under!

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 14-05-02 10:39

Lad os sige, at der lige er blevet skrevet under, og den ene part fortryder. Kan den det hvis den anden part ikke går med til det?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-05-02 09:29

> Kan man godt fortryde salget eller købet på en andelslejlighed?

I min kontrakt som køber stod der jeg havde (vist) 14 dages fortrydelsesret
efter en lov §, så som køber kan du godt.

Mvh,

Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-05-02 09:18

ivanovic1.news@kandu.dk writes:
>Kan man godt fortryde salget eller købet på en andelslejlighed?
>
Hej
Vi var sidste år ude for at fortryde købet af en andelslejlighed. Vi havde
en advokat involveret i sagen fra start (altså i købet) og han sagde at
man som udgangspunkt ikke kan fortryde et køb. At vi fik ophævet handlen
skyldes alene at andelsforeningen (som vi købte af) havde indviglet i at
ophæve handlen og et truende sagsanlæg fra vores side (byggefusk). Men det
var en dyr omgang i sagsomkostninger, rentetab, syns og skønsfolk osv osv
............. alt i alt 40.000 for at slippe ud af det.

Men hvorfor spørgsmålet ? Hvorfor vil du ud ?

Mvh Jens

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 14-05-02 11:19

>Men hvorfor spørgsmålet ? Hvorfor vil du ud ?
>

Det er sådan at jeg har tænkt mig at købe en andelslejlighed, og som tingene står lige nu kræver den anden part 300.000 under bordet. Mit spørgsmål går så på, at hvis jeg kunne få den anden part til at skrive under uden at give ham 300.000, om han så vil kunne fortryde salget?

Mvh Ivanovic

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 14-05-02 11:33

Hej Lars

Du skriver, at hvis man er køber, kan man måske åle sig ud af kontrakten. Vil det sige, at hvis du er sælger og har sat din underskrift, så er der ingen vej tilbage medmindre køberen går med til at handelen bliver annulleret.

Accepteret svar
Fra : LLE

Modtaget 60 point
Dato : 14-05-02 11:59

Det eneste jeg kan se, skulle være hvis foreningens bestyrelse ikke allerede har godkendt køberen.. (og du skulle så overtale bestyrelsen til at afvise vedkommende - hvilket formodentligt ikke er lovligt). Men hvis køber ikke var godkendt, så var I vel ikke kommet så langt at der var blevet skrevet kontrakt?

Ellers skal du ud i at bevise svig fra købers side eller at du blev tvunget til at underskrive med magt, men så er vi vist ved at være lidt langt ude. Så nej, jeg mener ikke du kan komme ud af kontrakten, medmindre køber går med til det.. du kan selvfølgelig selv prøve at nærlæse loven eller rette henvendelse til en advokat, men jeg tror ikke du får noget ud af det - beklager.

- Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-05-02 20:26

jep, du har vist 6 hverdage eller lign, og det koste 1% af beløbet...
(Derefter fanger bordet)

Dette skull du gerne være blevet gjort opmærksom på ved overdragelsen...

mvh Søren

"ivanovic1" <ivanovic1.news@kandu.dk> wrote in message news:Rs3E8.2425$4f4.198138@news000.worldonline.dk...
> Kan man godt fortryde salget eller købet på en andelslejlighed?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-05-02 07:43

"Søren Klintsø" <klintsoe@vip.cybercity.remove.dk> wrote in message
news:abs4hj$3t$1@sunsite.dk...
> jep, du har vist 6 hverdage eller lign, og det koste 1% af beløbet...
> (Derefter fanger bordet)

> Dette skull du gerne være blevet gjort opmærksom på ved overdragelsen...

Er du sikker på det?
Det lyder for mig som om du refererer til den almindelige
fortrydelsesmulighed ved køb af fast ejendom, og mig bekendt, er
andelsboliger ikke omfattet af den.

/Per

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-05-02 11:51

Tak for svaret Lars det var nyttigt,

Men lige et spørgsmål mere.

Hvis jeg nu alligevel får sælgeren til at skrive under, inden han modtager penge under bordet, vil han så kunne annullere handelen, hvis jeg f.eks. ikke går med til det?

-Ivanovic

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 15-05-02 12:10

Medmindre der i kontrakten aftales at sælger kan fortryde, så kan jeg ikke se at det skulle være muligt.
Du må altså hellere bede om kontrakten til gennemsyn på forhånd.
Hvis du vil være helt sikker, så tag kontrakten med til en advokat og spørg.. udgiften vil være mikroskopisk i forhold til 300.000,-

Jeg ville undre mig om han skriver under uden at have fået pengene - det ville være godt dumt. Men det er vel et forsøg værd.

Sørg dog endelig for at du er officielt godkendt af bestyrelsen (få evt. skriftlig bekræftelse fra formanden eller referat fra det bestyrelsesmøde hvor de godkendte dig).. ellers kunne han måske, hvis han er gode venner med bestyrelsen, få handlen annulleret med henvisning til at du ikke var godkendt.

- Lars

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 15-05-02 12:13

Det vil i øvrigt nok være en god ting om du kunne have et vidne med når du taler med ham/bestyrelsen og også når du underskriver.. så står du endnu stærkere.

- Lars

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-05-02 13:25

Endnu engang vil jeg personligt sige tak.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-05-02 12:01

jeg referer til UDDRAG AF LOV OM ANDELSBOLIGFORENINGER

lovbekendtgørelse nr. 917 af 10/11 1994 o.s.

mere præcist:
Ifølge bekendtgørelse om oplysning om fortrydelsesret ved erhvervelse
af fast ejendom/andel i en andelsboligforening m.v. nr. 391 af 14/6 1995:

Oplysning om fortrydelsesret.
De kan træde tilbage fra (fortryde) en af-tale om køb af fast ejendom, hvis De opfyl-der de betingelser, der fremgår af dette bilag.
De nærmere regler om fortrydelsesretten findes i kapitel 2 i lov nr. 391 af 14. ju-ni 1995 om forbrugerbeskyttelse ved erhver-velse af fast ejendom m.v. og i bekendtgø-relse nr. 950 af 8. december 1995 om oplys-ning om fortrydelsesret ved erhvervelse af fast ejendom m.v.

1. Generelle betingelser

1.1 Fortrydelsesfristen.
Hvis De vil fortryde Deres køb, skal De give sælgeren eller dennes repræ-sentant, f.eks. en ejendomsformid-ler, skriftlig underretning herom inden 6 hverdage. 6-dages fristen regnes fra den dag aftalen indgåes, uanset om aftalen er betinget af et eller flere forhold. Ved beregning af fristen medregnes ikke lørdage, søndage, helligdage og grundlovsdag.
Hvis aftalen indgåes ved, at De ac-cepterer et salgstilbud fra sælge-ren, regnes fristen dog fra den dag, hvor De er blevet bekendt med sælge-rens tilbud.
Underretning om, at De vil fortryde købet, skal være kommet frem til sælgeren eller dennes repræsentant, f.eks. en ejendomsformidler, inden fristens udløb.

1.2. Betaling af godtgørelse til sælgeren.
Hvis De vil fortryde købet, skal De endvidere betale et beløb (godtgø-relse) på 1 procent af den aftalte (nominelle) købesum til sælgeren.
Dette beløb skal være betalt inden udløbet af 6-dages fristen. Hvis købsaftalen er indgået eller formid-let for sæl-
geren af en ejendomsformidler, kan denne modtage beløbet på sælgerens vegne.
De skal dog ikke betale det nævnte beløb, hvis sælgeren har opført ejendommen med salg for øje, eller hvis sælgeren har solgt ejendommen som led i sit hovederhverv.

(jeg håber, at du kan tyde dette. Jeg er formand for vores andelsforening, og dette er en del af vores købsaftale...)
Der er et par paragraffer mere, vil du også have disse...

mvh Søren

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message news:3ce2035f$0$97273$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er du sikker på det?
> Det lyder for mig som om du refererer til den almindelige
> fortrydelsesmulighed ved køb af fast ejendom, og mig bekendt, er
> andelsboliger ikke omfattet af den.
>
> /Per
>

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 15-05-02 13:59

Jamen det var så lidt.. hvis du også vil acceptere svaret, så ville jeg blive glad

Forresten: Det allersikreste så du i hvert fald får lejligheden, ville være at vente med at kræve tilbagebetaling til efter du er flyttet ind - så kan han i hvert fald ikke smide dig ud/sælge til anden side. Problemet er at selvfølgelig at du skal have 300.000 op af lommen indtil da, men også at han måske får brugt pengene og kan have problemer med at betale tilbage.. det er jo alligevel en pæn sjat. Det er lidt op til dig hvor meget is du har i maven.. men igen: få en advokat på når det er den slags beløb vi taler om.

- Lars

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-05-02 14:03

Hej Per,

Jeg kan se at det du har skrevet, er hvis køberen vil fortryde, men hvad hvis det er sælgeren der fortryder, at han har solgt, kan aftalen så godt annulleres hvis køberen ikke går med til det?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-05-02 12:28

"Søren Klintsø" <klintsoe@vip.cybercity.remove.dk> wrote in message
news:abtf7p$g6f$1@sunsite.dk...
> jeg referer til UDDRAG AF LOV OM ANDELSBOLIGFORENINGER
>
> lovbekendtgørelse nr. 917 af 10/11 1994 o.s.

ja her står der nu ikke noget om det

> mere præcist:
> Ifølge bekendtgørelse om oplysning om fortrydelsesret ved erhvervelse
> af fast ejendom/andel i en andelsboligforening m.v. nr. 391 af 14/6 1995:

Men det gør der så her.
Og helt præcist i § 6, hvor det angives, at loven også omfatter
andelsboliger.
Tak for det.

/Per

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-05-02 14:30

Hej Lars jeg tænkte måske på at gøre sådan.

Jeg havde tænkt mig at tage over og give ham 300.000 "under boret", hvorefter jeg ville tage ham med i retten, og bevise at han havde modtaget 300.000 under bordet, hvorefter jeg håber på, at retten dømmer til min fordel, og at jeg så kun slipper 50.000 mere hvilket sammenlagt giver 350.000, hvilket er præcist det som andelslejligheden blev vurderet til.

Hvad synes du?

-Ivanovic

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 15-05-02 14:32

Jo, men humlen må være at Ivanovic er bekymret for om sælger kan fortryde.
Teksten du refererer beskriver at køber har en fortrydelsesret, hvilket jo er helt fint for Ivanovic, men der står ikke at sælger har ret til at fortryde.

- Lars

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 15-05-02 14:53

Puha, så bliver det nok straks mere en tolkningssag... som jeg skriver ovenfor:

"Nu står der følgende i "Lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber":

"§ 5. Ved overdragelse af en andel i en andelsboligforening, hvor der til andelen er knyttet retten til en bolig, må prisen ikke overstige, hvad værdien af andelen i foreningens formue, forbedringer i lejligheden og dens vedligeholdelsesstand med rimelighed kan betinge.""

Men hvis du faktisk får lejligheden til dens rimelige pris (350.000), så ved jeg ikke om man vil dømme til din fordel. Han vil under alle omstændigheder få problemer, for værditilvæksten på 300.000 som andelen vel burde opskrives med, skal han vel betale skat af (det er jeg ikke 100% sikker på, men der ville da være underligt andet), men det får du jo ikke noget ud af i sig selv.

Du skal også være opmærksom på at hvis du på papiret køber en andel på 50.000 og den så senere opskrives til fx 350.000, så vil det være dig der i givet fald skal betale skat af "fortjenesten" når du sælger igen. Hvis du kører sagen og det ender med at andelen værdisættes til 350.000, så slipper du jo ikke billigere af den grund, men undgår nok i det mindste problemer i fremtiden.
Pas på du ikke selv kommer til at sidde i fælden.

Hvis du vil gøre det du beskriver, så skal du i hvert fald finde en advokat, som er enten er sikker på at §5 vil blive tolket til din fordel eller kan finde andre paragraffer der kan afgøre det.

Held og lykke,
Lars

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 27-05-02 11:08

Hvaa, Ivanovic...

Er du kommet videre med problemet?
I så fald bør du "lukke" det her på kandu.dk og tildele point til den der har besvaret det - husk at du kan acceptere en af kommentarerne som svar.

- Lars

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 31-05-02 01:41

Hej igen Ivanovic,

da du har afvist svaret, må du være kommet frem til et andet svar et andet sted.. gider du ikke kort skrive hvad det er, for det kunne være meget interessant at høre hvordan reglerne så skal tolkes eller om andre love end de ovenfor refererede finder anvendelse.

På forhånd tak.

- Lars

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 31-05-02 11:14

Hej Lars,

Jeg har ikke fået det endelige svar endnu venter stadig, det kunne jo være at det dukkede op her på KANDU.

Med venlig hilsen

Ivannovic

Kommentar
Fra : franke

Dato : 18-06-02 08:55

Hej Ivannovic.
Synes du ikke snart at du skulle få tildelt en af alle de gode hjælpere dine sølle 50 point??? Nu har du vist fået et gyldigt svar, både med lovtekst og alt det der. Så burde du også give point. At du ikke har fået klarhed over din situation kommer jo ikke www.kandu.dk noget ved. Jeg mener du har fået et RIGTIGT svar, som du skal godkende.

PS. Efter min mening burde du melde idioten til politiet eller bestyrelsen, eller også bare finde et andet sted at købe lejlighed. Hvis du køber den af ham, så husk lige at du ikke selv skal have 300.000 under bordet, når du engang sælger den igen. Men det har du nok glemt til den tid. "Jeg skal jo have MINE penge hjem igen",- vil du sikkert sige......jaja, køber eller sælger, whats the fucking difference.....

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 16-07-02 11:37

Tak for svaret LLE.