/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Gallesten (behandling) ?
Fra : Bragesvej
Vist : 4763 gange
10 point
Dato : 04-04-04 16:48

Min kone har fået konstateret gallesten,

Hun har fået morfin og dicom til at tage smerterne,

Men hvor stor er sansynligheden for at stenen passere gennem systemet ( kommer den ud med urin eller aføring)

Hvis opertion er på krævet er det farligt så?

Kan vi selv gøre noget?

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-04-04 16:56
Accepteret svar
Fra : 888

Modtaget 10 point
Dato : 04-04-04 18:12

De passerer som regel af sig selv....men jo større smerte, jo større sten er på vej ud. Urinen vil i mellemtiden gå igennem nyrerne, hvilket kan ses på meget grumset og mørk urin. Jeg har selv fået fjernet galdeblæren, og vil klart anbefale det, da man højst sansynligt vil blive ved med at danne nye sten. Det er en ganske simpel operation, der foretages ambulant. Man kommer i fuld narkose, mens de foretager en kikkertoperation via 4 meget små snit på maven. Efter et par timer er man nogenlunde på benene igen, men der går ca. 2 små uger inden man kan grine, nyse og sove på siden igen, men det er det hele værd

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-04-04 18:39

Hvad er forskellen på gallesten og nyresten?
Er det ikke noget man fjerne med laser?
Bliver man virkelig skåret i?

Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-04-04 18:47

Ok. Har fundet forskellen mellem nyre- og gallesten.......
Men er der ikke noget med at nyresten fjernes med laser?

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 04-04-04 18:57

Du kan prøve te af Jernurt (Verbena officinalis), som Marcussen skriver: Udtræk af roden anvendes mod urin-, sten- og gruslidelser. 1 spiseskefuld til ½ liter vand, gives et kort opkog under låg, skal derefter trække mindst 10 minutter. 2-3 kopper daglig.

jeg tror mere på RESIUM. Det købes som skrevet i smsen i Matas eller helsekostforretninger. Det fås på flaske i ca. ½ eller hel liter, og det tager man så en slurk af om dagen. Det smager ikke af ret meget. Det indeholder: VEJPILEURT, PADDEROKKE, FIGENKAKTUS, KVIKGRÆS, BAKKETIDSEL, ROSMARIN, KNOPGRÆS, ENGSTENBRÆK, MARKHINDEKNÆ, STENFRØ, HJERTENSFRYD og destilleret vand.
Vær nobel kør Opel
/nilsg

Kommentar
Fra : 888

Dato : 04-04-04 20:07

Jo, nyresten og gallesten kan fjernes (sprænges) med ultralyd, men det er ikke ret brugt mere, da det er blevet så nemt at bortoperere galdeblæren, og så er man jo ude over det problem en gang for alle.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-04-04 20:09

>>888
Ok. Fin forklaring.......

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 04-04-04 20:38

Tak for svaret 888.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-09-04 18:04

Hej Bragesvej
Jeg har først lige set dette spørgsmål, men mener at jeg har noget at bidrage med, hvis din kone ikke har fået en bortoperation af galdeblæren,og måske stadig har en tendens til at få det- eller hvis du selv eller nogen andre i kender kan eller kunne få brug det.
Det er en gammel artikel jeg havde gemt fra et tidsskrift om Yoga. Nr. 24 af "Bindu",1995-96 fra Skandidavisk yoga og Meditationsskole, som ligger i Købmagergade i KBH.
"Tarmskyldning og galdestenskur"
Da jeg fik galdesmerter, tog jeg på hospitalet for at få bekræftet, at det var galdesten. Derefter fik jeg en tid til ultralyd-skanning, og senere skulle vi aftale tid til operation. Jeg sagde at, at jeg kun ville opereres, hvis det var livsnødvendigt, og at jeg først ville prøve en gammeldags oliekur for at få stene ud.
Hjemme på yogaskolen lavede jeg først tarmskyldning. Det tog lidt længere tid end sædvanlig, da jeg ikke kunne lave øvelserne særlig grundigt for smerten, som sad ligesom en kniv lige under ribbenene på højre side. Efter tarmskyldning hvilede jeg en times tid som sædvanlig, og så - istedet for maden - drak jeg en liter olivenolie. Jeg havde en skrællet appelsin parat, så efter hver slurk olie tyggede jeg på appelsinen inden jeg rigtig nåede at smage på olien. Det gik at drikke olien, når jeg bare tænkte på, at jeg slap for at blive opereret og for at ligge mindst to uger på hospitalet bagefter. Senere har jeg hørt at det er tilstrækkeligt med to deciliter olie, og at det virker lige så godt.
De næste par timer var der meget brug for hvile igen, så olien kunne virke i fred og ro. Jeg lå på højre side og ventede på, at galdestenene skulle komme ud. Jeg var på toilettet et par gange, men der kom kun olie og lidt slim. På et tidspunkt opgav jeg at vente, spiste tarmskyldningsmaden og tog det stille og roligt resten af dagen.
Næste morge, da jeg gik på toilettet, kom der en stor grøn galdesten ud, lige så stor som neglen på min tommelfinger, og smerten var væk!
Der var stadig lidt tyngdefornemmelse ved galdeblæren, så jeg lavede den samme proces igen efter en uges tid - tarmskyldning, hvile, denne gang kun en halv liter olie, så igen hvile og mad. Næste morgen var jeg forberedt og fik fanget lidt flere end tredive mindre galdesten i en si.
Få dage efter lavede jeg kuren for tredie gang. Resultatet var en halv håndfuld med sandkorn.store galdesten samt at den sidste tyngdefornemmelse ved galdeblæren forsvandt.
Så var tiden til nærmere undersøgelse for operation kommet. Jeg tog de små græsgrønne sten med til hospitalet i et glas og fortalte, hvad jeg havde gjort, og at jeg nu var helt smertfri. Scanniningen viste, at der ingen sten var tilbage. Lægens konklusion var, at "man kan jo ikke bare gå hjem og selv få sine galdesten ud, så det har nok været en fejldiagnose fra starten". Den lidt ældre læge, som udførte ultralydundersøgelsen, sagde til mig i al fortrolighed, at der forskes i fedtsyrenes virkning på galdesten.
Alt dette skete for tretten år siden, og jeg har ikke fået nye sten. For en sikkerheds skyld har jeg lavet kuren nogle flere gange, men der kommer kun grøn galdvædske ud. Selvfølgelig laver jeg en del yogaøvelser, som holder galdeblæren og de andre fordøjelsesorgaer i form. Andre lærere og elever på vores skole, som har prøvet samme kur, har lige så ode erfaringer. Nogle har ventet med tarmskyldningsmaden, og istedet skyllet stenene ud af tarmene ved hjælp af den lille tarmskyldning, hvor man kun drikker seks glas saltvand.
En lignende oliekur bliver også brugt af nogle helsehjem og naturlæger. Min afdøde oldemor fjernede sine galdsten ved at drikke piskeflød og smeltet smør.
Har du selv problem med galden, kan du kontakte en erfaren yogalære på en af vores skoler. Laxmi
Hvis I vil vide nogle nærmere deltaljer om processen ved tarmskyldning kan i købe et hæfte om det på skolen eller tage et kursus der.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 05-09-04 20:39

Tak for svarene, men siden vi i matas her købt resium har hun ikke haft anfald mere, så det virker altså
ok en pris på 200kr for 1ltr....men det er det vær!

Kommentar
Fra : AnnesofieMor

Dato : 31-07-08 11:17

Hej :)

Øhh er en pige på 19 år som lige har fået svar fra min læge.
han siger det er gallesten.
som en pige på 19 år er det ikke specielt fedt. da jeg tit og ofte er i byen. men ville vide om det der natur middel resum eller hvad det hedder hjælper. for fed mad og røget ting er ikke særlig godt og det samme gælder alkohol ?

er der nogen form for alkohol der er bedre og drikke end andre når man døjer med gallesten ?