/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Canna frøformering????
Fra : Madsby
Vist : 3408 gange
100 point
Dato : 04-04-04 09:58

Sidste sommer havde jeg nogle CANNA INDICA planter i min have.
Planterne satte frø, som jeg har gemt tørt i vinter.
Ingen af frøene har dog spiret i her i foråret.
Er der i dette forum nogen som kan fortælle om det er muligt at få Cannafrø til at spire, og hvordan de i givet fald skal opbevares/behandles?????
Mvh Mads

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-04-04 10:13

http://www.lysator.liu.se/runeberg/salmonsen/2/4/0583.html
Her står bl.a.
De formeres ved deling af rodstokken eller ved frø der udblødes
før det sås.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-04-04 10:16
Kommentar
Fra : karinrb

Dato : 06-05-04 22:44

Hej Mads,
Jeg tror ikke man kan få Cannafrø til at spire i vores klima. Hvis man skal, tror jeg, det skal være i drivhus med både varme og lys. Knoldene kan jo heller ikke tale vores vinter, de skal tages ind fra haven og opbevares "lunt"
Karin

Kommentar
Fra : karinrb

Dato : 06-05-04 22:44

Hej igen,
der skulle stå "tåle" og ikke tale
Karin

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 07-05-04 08:35

Hej Karin Tak for dit svar
Det er sikkert rigtigt, men jeg forestiller mig, at der måske også er noget med bestøvningen.
Jeg satte frøene i en skål vand i vindueskarmen i en uges tid før de blev sået i en bakke med spagnum. De har hele tiden stået lyst inde i varmen, så hvis de ville/kunne spire så tror jeg de havde gjort det.
Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu. Det kan jo være at een et sted har haft held med det.
Mvh Mads