/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
KATTEMAD
Fra : sazzy
Vist : 5409 gange
100 point
Dato : 02-04-04 15:39

Heyza jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om kattemad.
spørgs 1: er det usundt at fodre sin kat med whiskas? (det gør vi)
spørgs 2: er det godt at give katten hills foder, og er det dyrt?
spørgs 3: hvor meget/(mange gram) mad skal en 9-årig hunkat have om dagen?
spørgs 4: hvor meget/(mange gram) mad skal en 12/13/14- ugers hun killing have om dagen

Det skal lige nævnes at den først nævnte kat er huskat, og den sidstsnævnte er en norsk skovkat.
Nogle gode råd, så spyt ud!

Kommentar
Fra : Kuno666

Dato : 02-04-04 15:46

jeg har hørt at det er vigtigt at katten ikke får for meget af alt det der dåsemad men sørge for de for kattepiller nok...
katte pillerne kan man få ved dyrelægen, det er godt nok også lidt dyere men så kan du jo også være sikker på din kat alt det som den har brug for og der kan du også få en korekt vurdering af hvor meget du skal gi din kat at spise for den ikke bliver fed...

venligst

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 02-04-04 15:55

Hej,
Mine katte får Hill's tørfoder, der indeholder alt hvad katten behøver.
De supplerer dog med en mus i ny og næ.
Dåsemad som Wiskas kan give problemer med kattenes tænder, så dyrlægen må give behandling med tandrensning. Det slipper du for med tørfoderet.
På pakken med tørfoder er der altid angivet den korrekte dosering.
Det er bare svært at administrere, for den stærkeste kat æder til den ikke gider mere.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 02-04-04 15:55

hey sazzy
jeg ved ikke, om du kan læse tysk, men ellers se her: http://www.peta.de/aktionen/iams/video.html
Jeg selv fodrer vores 5 katte (mellem 2 og 8 år) med oliver's (se her:http://www.olivers.dk/), men dumå gerne se her: http://www.anima.dk/

hilsen

Accepteret svar
Fra : zippen

Modtaget 110 point
Dato : 02-04-04 16:39

spørgs 1: er det usundt at fodre sin kat med whiskas? (det gør vi)
- Det er ikke det sundeste produkt du kan finde på markedet. Mange katte har problemer med mave og tænder når de kun spiser Whiskas. (hvis det er dåsemaden vi snakker om).
Maveproblemerne skyldes nok at det er for hård kost for nogle små kattemaver og tandproblemet opstår, hvis katten kun får vådkost. Vådkost gør ikke tænderne rene, det gør tørkost derimod. Du kan evt. 1 gang om dagen give katten vådkost blandet med tørkost.
Mange dyrlæger anbefaler at katten får både tør- og vådkost i løbet af en dag.

spørgs 2: er det godt at give katten hills foder, og er det dyrt?
Det er altid godt at give katten Hills. Hills er et rigtigt godt produkt, men der findes også andre ligeså gode og billigere mærker. Spørg din lokale dyrlæge hvad de forhandler og hvad der vil være godt for din kat med hensyn til køn, alder, problemer osv.
Tørfoder fra dyrlægen er faktisk billigere end whiskas tørfoder er pr. dag. (Det er min erfaring, men priserne er måske forskellige fra dyrlæge til dyrlæge). Og så er det sundere for din kat.
Køb de store poser med 10 kg eller mere, så får du den bedste pris.

spørgs 3: hvor meget/(mange gram) mad skal en 9-årig hunkat have om dagen?
Det står på posen, og du kan få et målbæger med, når du køber foderet hos dyrlægen. At katten er 9 år betyder ikke noget, hvis du har købt foder der bruges til en 9-årig kat. Snak med dyrlægen om hvilket foder du skal bruge til en 9-årig kat.

spørgs 4: hvor meget/(mange gram) mad skal en 12/13/14- ugers hun killing have om dagen
samme som ved spørgsmål 4. Katten skal have noget foder med meget krudt i! Sådan en lille størrelse farer jo en del rundt og så vokser hele tiden.

Håber du kan bruge svarene til noget!
God fornøjelse med de kære dyr.

Kommentar
Fra : louise5631

Dato : 02-04-04 22:18

Der er lige lavet en større undersøgelse af forbrugerbladet ang. kattemad, og der er ingen samlignelig forskel på de billige som de dyre mærker, en af de bedste i testen var " Dyrlægens", som blandt andet forhandles i bilka, så lad være med at købe alt det dyre kattemad, dine katte får nøjagtigt det samme ved at give dem det billige, og der står altid på pakkerne hvor meget du skal give.

louise

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-04-04 23:33

Der har før været en undersøgelse i Tænk og Test. Den var om hundemad. Og med samme resultat. Vi regnede med, at når det stod Tænk og Test, kunne man stole på det, så vi købte den billige hundemad. Resultatet var, at hundens pels, som ellers havde været helt blåsort, blank og bølgende, blev grå, stiv og mat. Og det tog lang tid på det rigtige dyrlægefoder at få den flot igen. Så det kan IKKE anbefales at købe den billige. Hun fik altid Sience diet før vi prøvede den billige.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 03-04-04 15:03

Der er en undersøgelse med kattemad i sidste nr. af Tænk og Test.

Mvh. Jysch

Godkendelse af svar
Fra : sazzy

Dato : 03-04-04 17:55

Tak for svaret zippen.

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 03-04-04 17:56

I MÅ STADIG GERNE GIVE GODE RÅD, TAK