/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Bambusgardiner gulner
Fra : mulberry
Vist : 2285 gange
100 point
Dato : 01-04-04 09:42

Hej
Jeg har lige købt nogle bambusrullegardiner. De er fine lyse. Nu er spørgsmålet, hvad kan jeg gøre for, at de vedbliver, at have den lyse farve, da jeg har set andre steder, at de bliver slemt mørke med tiden. Er der noget jeg kan spraye med eller skylle dem med. Jeg forudsætter, at den ændring til meget mørkere ikke skyldes snavs og røg og lignende. Er der nogen der har nogen erfaringer i den retning?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-04-04 09:53

Vi havde nogle udestuemøbler i bambus som vi fik det råd at give en elastisk klarlak. Vi brugte en skibslak som hedder HEMPELS BÅDLAK 10.
Vi har dem ikke mere, men de mange år vi havde disse møbler var de pæne og lyse.
Når bambus og andre naturmaterialer f.eks. fyrretræ udsættes for (sol)lys bliver det mørkere med årene...det ha odså sin charme på f.eks paneler og listelofter. Det skyldes nemlig ikke snavs og skidt og slitage selvom det selvfølgelig ad åre også kan sætte sit "fingeraftryk" .

God fornøjelse!
Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-04-04 12:10

Du kan give dem interiørlak MED UV-FILTER. Det er nemlig ultravioletstrålingen, som får lyst træ til at gulne (og mørkt træ til at gråne). Udover altså fedtefingre og afsat tobaksrøg. Men fedtefingre og tobaksrøg blir meget let at vaske af efter interiørlakeringen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-04-04 15:39

lyst træ, der er mørknet, kan du lysne med oxalsyre, der kan købes hos Matas. Jeg tror du kan gøre tilsvarende med bambus.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 01-04-04 17:17

PS Det SKAL være interiørlak. Masser af andre klare lakker har osse uv-filter, men de starter osse med at gøre bunden mørk. Derimod vil møbler af fyr og gran bevare deres lyse "nordiske" tone med interiørlakken, hvorimod skibslak, gulvlak og den slags fylder porerne, ændrer refleksforholdene og giver træet samme farve, som hvis det var dyppet i vand eller olie.
mvh pbp

Godkendelse af svar
Fra : mulberry

Dato : 01-04-04 20:02

Tak for svaret pbp_et.