/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Ruller trækker ved hvilke omdr.
Fra : jespereh
Vist : 482 gange
50 point
Dato : 31-03-04 00:04

Er der nogen der kan forklare, ved hvilke omdr. trækker de forskellige størrelser ruller.

f. eks. 3 gr. trækker ved ?
4 gr. trækker ved ?
Osv.

Ps. har 16*13

Dette spørgsmål stiller jeg da, jeg gerne vil have min Dr, Big til at trække optimalt.
Kører pt. 75 km/t efter speedo, så ca. 70 km/t irl. Dette gør den ved ca. 7500 omdr.

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 31-03-04 00:07

Hey.. Hmm der er hvis ingen regler med hvilke ruller der trækker ved hvad omdr.. der er hvis ikke andet at gøre end at prøve sig frem.. men som regl er det lettere ruller flere omdr.. og tungere ruller færre omdr.

Håber jeg kunne hjælpe Karsten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-03-04 00:18

Koblingen er aktiv op til 10 km/t
Rullerne er aktive hele tiden, men kommer ved en bestemt hastighed "i fastlåst stilling", hvor de ikke kan mere, nemlig hvor de har skubbet remskiven i yderstilling.
Man kan ikke sige nøjagtig hvor de giver mest, da det afhænger af: Vægt/skivens skråhed/glathed/remmens tilstand/motorens drejningsmoment mm.
Men faktum er at lette ruller giver god acceleration ved lav hastighed, og tungere giver lav acceleration ved lav hastighed, men bedre acceleration højre oppe i hastighed.
Altså tophastigheden er den samme.
Og hvor man vil have sparket, skal man selv forsøge sig med rullevægt, da 2 maskiner ikke reagerer ens.
Men vil du på baghjul, ja så snakker vi om ca 3 g. Til gengæld ræser motoren næsten op i fulde omdrejninger, med det samme, og rykker godt op til 30 km/t
5 g giver ikke så vild acceleration, men giver bedre acceleration mellem 30-50 km/t
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 15-04-04 23:40

Du bør vælge en rulle mellem 6gram og 7 gram, på min dr big med oginal vario og 7 gram så går
motoren op på ca 8000 omdr og så køre den i varien der op efter, du har ikke desederet godt
andet ved den end fjernet blindrøret og ringen, du kan sætte et andet topstykke på, det giver
også lidt, den er som standart meget lavt kromprimmeret, det kan gi ca 5 km i top og lidt mere optræk.
men 3 og 4 grams ruller det er den ikke sprød nok til at udnytte, så når du kører en 40 stk vil den
måske snurre med 6-7000 omdrejninger uden du får nogen glæde af det.
vh claus c

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 29-05-04 13:43

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

Godkendelse af svar
Fra : jespereh

Dato : 31-05-04 22:52

Tak for svaret pallebhansen.