/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Oversættelse af opskrifter 3 stk
Fra : netper
Vist : 1016 gange
500 point
Dato : 30-03-04 21:05

Jeg kunne godt tænke mig at få disse opskrifter oversat, så jeg håber der er nogen friske.

Mvh
Per

Tsourekia- Greek Easter bread

Yield: 5 loaves

2 c Yoghurt
2 c Milk
12 Eggs ( reserve 3 yolks )
5 lb Flour
1 tb Salt
3 pk Yeast
3 c Sugar
1 lb Sweet butter
2 c Warm water
Seseme seeds
Hard cooked colored eggs
( optional )

Dissolve yeast in the warm water and add enough flour
to make a thick batter and cover and let rise double.
this is called the " sponge '.Meanwhile In a large
bowl, beat butter and sugar very light and fluffy,
about 20 minutes. Beat in the eggs ( except for 3
yolks ).Alternate adding flour and yoghurt and milk to
egg/ sugar mixture and stir in the yeast mixture.
Enough flour should be added to make a non sticky
dough. Knead smooth and elastic. Cover dough in a
large greased bowl and let rise double. Punch down and
let rise double again. Then shape as desired in pans
or in braided rings. Let rise double and brush loaves
with the reserved egg yolks. Sprinkle with seseme
seeds. Traditionally for easter, red colored hard
cooked eggs may be pressed into the braided ring
before the 3rd rising. Baske in a 350 oven until
golden, about 30minutes. loaves are light, sweet and
delicious. Note: recipe may be easily halved.

Title: BABKA (POLISH EASTER BREAD)
Categories: Polish
Yield: 1 servings

2 c Flour
1/2 c Sugar
1 pk Yeast
1/2 c Milk
1/2 c Margarine
3 Eggs; room temp
1 cn Raisins, seedless
1/2 c Brown sugar; boiled
1/3 c Water; boiled
1/4 c Rum; boiled

Recipe by: Ann Fliss mix 3/4 cup flour and yeast.
combine milk and margarine in a sauce pan till

Koulourakia (Greek Easter Cookies)
Categories: Cookies
Yield: 54 servings

2 1/4 c Flour
1 1/4 ts Baking powder
1/4 ts Salt
1/2 c Butter; softened
1 c Powdered sugar
2 tb Brandy (or milk)
1 ts Vanilla
1 Egg yolk beaten with 1 tbl
Milk for glaze
3 tb Sesame seed

DESCRIPTION: These golden twists are usually baked on Holy Thursday.
Preheat oven to 375. Beat together butter and sugar until light and
fluffy. Add egg, brandy and vanilla, mixing well.
Add flour, baking soda and salt, mixing well after each addition. Working
with rounded teaspoons of dough, use palms to roll each piece back and
forth on a lightly floured surface until it forms a 6-inch rope. Bring ends
together to form a hairpin shape, then gently twist 2-3 times. Lightly
pinch ends together. Arrange 1" apart on greased baking sheets, brush with
egg glaze, then sprinkle with sesame seeds. Bake 10-13 minutes or until
golden. Cool on racks.
Store airtight at room temp for 2 weeks. Freeze for longer storage. From
"The Joy of Cookies,"

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 30-03-04 21:14

Hej netper...

Her er en gratis online-ordbog, Engelsk/Dansk - Dansk/Engelsk:
http://tsca.freeshell.org/cgi/dk-en.pl

Eller evt. en som oxo er god (her skal du så bare registrere dig!):
www.ordbogen.com

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-03-04 21:44

http://translation.langenberg.com/
http://www.tranexp.com/InterTran/FreeTranslation.html
Her er et par oversættere som er såda nogenlunde ok
mvh sune

Kommentar
Fra : technic

Dato : 30-03-04 21:48

The Link Men!

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 510 point
Dato : 30-03-04 21:56

Først lige lidt hjælp til omregning af UK enheder til SI enheder:
http://www.ces.uga.edu/pubcd/B931.htm#Table%201

Fra Fahrenheit til Celcius: C = (F-32,2)/1,8

Og her er så oversættelsen af den første opskrift:

Tsourekia- Græsk påskebrød

Mængde: 5 brød

   0,5 dl Youghurt (naturel)
   0,5 dl Mælk
   12 æg (tag 3 æggeblommer fra)
   2,5 kg mel
   1 fingerspids salt
   3 pakker gær
   0,75 dl sukker
   1/2 kg smør
   0,5 dl lunt vand
   Sesamfrø
   Evt. hårdkogte farvede æg

Opløs gæren i varmt vand og tilsæt mel til en sammenhængende dej.
Dæk dejen og lad den hæve til dobbelt størrelse.

I mellemtiden, bland forsigtigt smør og sukker i ca. 20 minutter.
Bland derefter æggene i, undtagen de 3 æggeblommer der er taget fra.

Bland skiftevis mel, youghurt og mælk i æg/sukker blandingen, og rør dernæst det hele sammen med gærblandingen.

Tilsæt yderligere mel til dejen ikke klistrer og er blød og elastisk.

Dæk dejen og lad den hæve til dobbelt størrelse.

Slå dejen ned, og lad den hæve til dobbelt størrelse igen.

Form brødene som flettede ringe eller i en bageform.

Lad dem hæve til dobbelt størrelse

Pensl med æggeblommerne.

Strø med sesamfrø

- i flg. påsketraditionerne lægges gennemfarvede røde hårdkogte æg ind i den flettede dej inden tredje hævning.

Bages ved 180°C i 30 min. til brødene er gyldne.

Brødene er lette, søde og lækre.

Bemærk: Opskriften kan let halveres.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 30-03-04 22:37

Helt ærligt - de der online-oversættere gi'r jeg sq ikke meget for - se bare her hvad det græske påskebrød bliver til:

Tsourekia- Græker Påske brød renteafkast loaves c Yoghurt c Malke 12 Æggene ( reservation yolks ) lb Mel tb Salt pk Yeast c Sukker lb Yndig smør c Hjertelig vand Seseme sæd Skrap koge farvet æggene ( valgfri ) Ophæve yeast i den hjertelig vand og sammenlægge nok mel hen til skabe en tyk medtaget og lukke og lade rage op runde. indeværende hedder den " nasse '.Meanwhile I en stor hoved , sejre over smør og sukker nok så oplyse og fluffy , omkring 20 minutter. Sejre over i den æggene ( bortset nemlig 3 yolks ).Alternate tilføjer mel og yoghurt og malke hen til æg / sukker sammenblanding og opstandelse i den yeast sammenblanding. Nok mel burde være tilføjede hen til skabe en ingen klistret dough. Knead jævn og rummelig. Lukke dough i en stor smørelse hoved og lade rage op runde. Gennemhulle nede og lade rage op runde igen. Så er der ikke mere skikkelse nemlig ønsket i pans eller i hjerne ringer. Lade rage op runde og pensel loaves hos den lukket æg yolks. Sprøjter hos seseme sæd Traditionel nemlig påske , rød farvet skrap koge æggene må være trykket i den hjerne ring i nærværelse af den 3rd opadgående. Kurv i en 350 bageovn indtil gylden , omkring 30minutes. loaves er oplyse , yndig og lækker kommentar recept må være uden sammenligning halvere.

- det er da grineren

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 31-03-04 09:57

*LOL* ...............

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-04-04 02:20

Nemlig - Jeg gad godt se sunowich bage græske påskebrød efter DEN oversættelse

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Schroinx

Dato : 03-04-04 17:06

Du skal være obs på hvor opskrifterne kommer fra. Mel i USA/Canada er ikke det samme som mel herhjemme, ligesom gær heller ikke er. Derfor kan du blive nød til at forsøge lidt med mængder og tider. Held og lykke.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 03-04-04 18:04

Ja ja det er jo meget godt alt sammen, men jeg er nu stadig intereseret i at få oversat alle tre opskrifter.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-04-04 16:26

Du mangler en del af opskriften til Babka;næsten hele beskrivelsen af, hvordan man gør?

Kommentar
Fra : Schroinx

Dato : 04-04-04 16:34

Per:
Jeg tror at der er en ting du har misforstået. Så vidt jeg har forstået er denne side ikke ment som en smid-din-opgave-og-der-kommer-et-godtroende-dummerhoved-og-gør-det-for-dig-side. Andre har været så venlige at give dig hint til hvor du kan få hjælp og endda oversat en af dine opskrifter for dig. Du skal være glad for at folk i det hele taget gider hjælpe dig, specielt med den attitude du udviser Nu må du selv gøre et stykke arbejde med resten. At tro at folk gider gøre hele arbejdet for dig, er da bare for naivt. Gør en indsats selv, eller hvis det er så vigtigt; betal dig fra det.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 04-04-04 16:35

Hej frieda

Det gør der sørmer også.
Men der var ikke mere tekst til opskriften, men jeg har fundet en anden med samme navn

3 pk (1/4 oz) active dry yeast (3
-Tbsp)
3/4 c Warm water (110F)
1 tb Plus 1 cup sugar
About 7 3/4 cups all-purpose
-flour
1 1/2 c Milk
1 1/4 c Unsalted butter or margarine
6 Eggs
2 Egg yolks
1 1/2 ts Salt
2 Egg whites
Topping:
1/4 c Sugar
1/2 c All-purpose flour
1 ts Ground cinnamon
1/4 c Unsalted butter or
-margarine, chilled

This desert, a cross between cake and sweet bread, is
often baked for Easter.
Grease side and bottom of 2 (10 inch) tube pans.
Prepare Topping;set aside. In a shallow, medium bowl,
dissolve yeast in warm water. Add 1 Tbsp sugar and 1/2
cup flour; stir to combine. Cover; let stand in a
warm place 5 to 10 minutes until foamy. Heat milk and
butter or margarine in a small saucepan until melted.
Let stand until mixture cools to warm. In a large
bowl, beat eggs, egg yolks and remaining 1 cup sugar
until pale and frothy. Add cooled milk mixture, salt
and yeast mixture. Beat unil smooth. Gradually beat in
4 1/2 cups flour. Stir in enough remaining flour to
make a soft dough. Turn out dough on a lightly
floured surface. Knead dough into a soft, smooth
dough. Divied dough in 1/2. Arrange 1 part dough in
each greased pan. Cover with a damp cloth; let rise
in a warm place, free from drafts, until doubled in
bulk, about 2 hours. Preheat oven to 350 F. Lightly
beat 2 egg whites in a small bosl until foamy. Brush
beaten egg whites on top of dough. Evenly sprinkle
Topping over dough. Bake 50 to 55 minutes or until a
wooden pick inserte in centre comes out clean. Cool
cakes in pans 3 to 4 minutes on racks. Turn out of
pans; cool completely on racks. Frost with Powdered
Sugar Icing if desired. Makes two (10 inch) cakes.
Topping: In a small bowl, combine sugar, flour, and
cinnamon. Using a pastry blender or 2 knives, cut in
butter or margarine until mixture resembles coarse
crumbs. Powdered Sugar Icing: 2 egg whites 1 1/2 cups
sifted powdered sugar 1/2 tsp lemon juice
In a medium bowl, beat egg whites until frothy.
Gradually add powdered sugar, beating constantly. Beat
10 minutes or until glossy. Add lemon juice; beat 2
minutes or until icing stands up in soft peaks. Makes
abou 1 1/4 cup icing.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 04-04-04 16:40

Kære Schroinx

Jeg plejer egentlig blot at trække på skuldrene af sådanne bemærkninger og tænke NÅ!!

Men denne gang syntes jeg godt nok lige jeg vil give igen.

Jeg forstår ikke hvad du mener med min attitude, jeg er skam glad for den oversættelse der er kommet, men linket med oversættelses program bliver sendt af den person hver gang jeg spørger om hjælp til oversættelse og det kan altså ikke bruges.

Per

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-04-04 16:47

Hvis du tager enkeltord skulle den oversætter virke bedre Menn jeg skrev vist også sådan nogenlunde til dens evne til at oversætte
Hav en god dag

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-04-04 16:51

Og hvis du ikke vil have svar Så lad være med at spørge Eller spørg om en vil oversætte det for dig da du ikke selv kan finde ud af det og at du heller ikke onsker en oversætter så skal Personen nok lade dig være!!!

Kommentar
Fra : Schroinx

Dato : 04-04-04 17:01

Per:

Det jeg mener er at der er blevet linket til ordbøger, oversættere af enheder mv. Nogen har endda oversat en af dine opskrifter. Kort sagt, folk har hjulpet dig. Men du vil ikke have hjælp. Du vil have færdige oversættelser. Hvis du selv udviste lidt initiativ til selv at gøre noget, og f.eks. postede en oversættelse, ville jeg og andre sikkert også hjælpe dig med at få dem helt nøjagtige. Men du sætter dig bare tilbage og venter at folk skal gøre hele arbejdet for dig. Hvis du f.eks. nu havde skrevet at du ikke kan et ord engelsk og ikke kender nogen der vil hjælpe dig, så havde det jo været noget andet. Men det skriver du ikke og du gør ikke selv en indsats med den hjælp du har fået. Derfor syntes jeg at du udviser en arrogant og nedladende attitude. Jeg skriver skam ikke for at svine dig til eller noget. Det er mere at folk hjælper dig, men du skriver bare: "Ja ja det er jo meget godt alt sammen, men jeg er nu stadig intereseret i at få oversat alle tre opskrifter", som om at du ikke værdsætte den hjælp der allerede er givet. Jeg syntes at det virker en anelse utaknemmeligt.

Dette indlæg er kun udtryk for min holdning. Jeg siger ikke at jeg nødvendigvis har ret, bare at det er såda her jeg opfatter det.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 04-04-04 17:21

Jeg kan kun beklage hvis det er opfattelsen af mig, men jeg er altså glad for den hjælp jeg får herfra.

Per

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-04-04 19:39

Per, jeg er en af dem, der gerne hjælper.
Men tre meget omfattende opskrifter på en gang er lidt overvældende.
frieda

Kommentar
Fra : netper

Dato : 04-04-04 20:00

Frieda

Jeg var egentlig godt lidt klar over det allerede da jeg sendte spørgsmålet, men jeg havde jo tre opskrifter som lød spænende, og for at undgå polimik om at jeg stiller for mange spørgsmål herinde valgte jeg denne løsning.

Men jeg deler gerne spørgsmålet op, så hvis du er startet på en af de sidste to opskrifter må du geren skrive vilken, så stiller jeg et spørgsmål mere og afslutter dette

Okay ??

Mvh
Per

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-04-04 21:07

Per, jeg kigger på dem i morgen. Lige kommet hjem fra hospitalet i går og er totalt udmattet og på vej i seng.

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 05-04-04 15:24

Tak for svaret berpox.