/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
LTD? Hvad er det?
Fra : jensjep
Vist : 795 gange
5 point
Dato : 30-03-04 10:20

Kan nogen fortælle hvad "LTD" betyder, og især hvad det siger om en Mitsubishi Galant 1991, når de andre forkortelser på Galant'en bl.a. omfatter GLi, GLS, GLSi, GTi ?

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 15 point
Dato : 30-03-04 10:27

LTD står normalt for Limited, altså en speciel version (evt. i forbindelse med ekstraudstyr, som kun produceres i et fastlagt antal, eller i en specifik periode.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-04 10:35

Korrekt, det ligner en udstyrsmodel.

De andre betegnelser er ligeledes udstyrsvarianter. I'et er fra forgangen tid, hvor indsprøjtning ikke var stoppet i enhver bil.

At forsøge at sætte sig ind i hvad alle mærkerne mener med deres betegnelser, er vist ikke nemt. Fiat brugt IE om deres gamle indsrøjningsmodeller. Turboerne hed ganske simpelt Turbo Ie. Andre brugte T i GTI som betegelse for at der var turbo i. Og idag kan en GTI'er nemt "bare" være en sugemotor. Citroen'erne har også forkærlighed for en række tillægsnavne som executive, exellent osv osv. Alt dækkende over forskellige udstyrsvarianter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-04 10:37

Det var nemmere i gamle dage, når en Opel et eller andet N, var den trælse, og S-udgaven havde flere hyppere under hjælmen. Der er gået inflation i alle de der bogstavkombinationer.

Godkendelse af svar
Fra : jensjep

Dato : 30-03-04 15:44

Tak for svaret Better_Performance. Men jeg kunne nu godt bruge at vide lidt mere om betegnelsen specifikt for Galant-modellen.

mvh. Jens