/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Luft/El-bil
Fra : kiso
Vist : 330 gange
100 point
Dato : 29-03-04 00:52

Jeg faldt over denne her "bil".

www.theaircar.com

Er der nogen der har en ide om det er muligt at få en sådan til DK (og indregistrerer den) og om der i givet fald skal betales de obligatoriske 180 % regafgift?
"Bilen" er meget fornuftig rent økonomimæssigt.
Med lidt løs hovedregning når jeg frem til en km pris på ca. 10 øre.
Dette er baseret på en KWH pris på 1½ dkk og et forbrug pr. tankning på 15-20 KWH, samt en rækkevidde på 200-300 km.
Findes der evt. nogen af dem i DK?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-04 01:02

En bil til 80.000 + 180% + moms.

Det bliver vist en dyr bil medmindre registreringsafgifterne laves om.
De 180% slipper du jo ikke for. Det er jo ikke en afgift på bilen men på registreringen.
Jeg tror ikke den findes i DK. Spørgsmålet er om den findes i ret mange exemplarer overhovedet.

Kommentar
Fra : kiso

Dato : 29-03-04 01:10

Eksempel elbiler er fritaget for de 180% registreringsafgift.
Denne her er til dels en elbil, men jeg ved ikke om den bliver betegnet som en sådan.
De påstår at de laver noget der ligner 10.000 om året og prisen er mellem 8 og 10 k us dollars.
Det får jeg til omkring 50-60 k dkk + moms osv, så omkring 60-75 k dkk med moms, hvis der skal betales dk moms på den.
Det skal der jo ikke hvis den købes i et andet EU land.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-04 01:16

Nej - hvis du vil have den registreret i udlandet, er det naturligvis noget andet, men jeg gik ud fra det var på danske plader.
Prisen har jeg med vilje sat lidt højere da det der er opgivet kun er en ca. pris og i 2002.
Men som sagt - da man ikke har hørt noget siden er det vel et spørgsmål om det overhovedet er blevet til noget.

Kommentar
Fra : kiso

Dato : 29-03-04 01:20

Det er klart at udenlandsk registrering er billigere.
Men eks. en brugt elbil indført til DK skal der jo ikke betales afgift på.
Ikke engang moms, hvis det kan bevises at den allerede er betalt i et andet EU-land.

Desværre er der en mulighed for at foretagenet er gået nedenom og hjem.
Det er jo desværre sådan at ny teknologi og nye ideer ikke altid har det let.
Der skal dog ikke herske nogen tvivl om at det her er en "fed" ide.
Nu snakker jeg naturligvis om den økonomiske, miljø og etiske gevinst ved en sådan bil.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-04 01:21

Kan være du er heldig - se her

http://www.theaircar.com/models_iwantone.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-04 01:23

Her har du alle modellerne.

http://www.theaircar.com/models.html

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 29-03-04 05:09

Er der ingen der har lagt mærke til denne passage??

We would like to offer those people interested in the car the chance to include their name and e-mail on the following form. We must remind you that the car models displayed on this website are prototypes and will not be for sale until the MDI factories are installed. However, as soon as the cars reach the market we will contact you newly to see if you are still interested in purchasing a zero pollution MDI car.

I øvrigt er det jo lidt besværligt som refi skriver at få den indregistreret i udlandet... Med mindre man vælger at BO i pågældende land

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-04 11:41

Ja - Det skrev jeg også allerede i starten.
Meningen var at nogle skulle overtage produktionen, men jeg har som sagt aldrig hørt noget til det skulle være sket.
Da alle sider der findes er fra 2002 er det nok tvivlsomt.

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 100 point
Dato : 02-07-04 23:58

Skulle vi se at få lukket spørgsmålet??

Godkendelse af svar
Fra : kiso

Dato : 03-07-04 00:17

Tak for svaret Better_Performance. Lidt unfair at jeg ikke bare kan lukke spørgsmålet uden at give nogen point, men du får dem så.