/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Døde PC'ere
Fra : emoth
Vist : 406 gange
50 point
Dato : 09-05-02 18:02

Jeg arb som systemadministrator og har fået nogle private PC'ere til rep. De virker slet ikke!! Alle har samme problem: De starter op, men så snart skærmkortet bør vise dos-skærmen med bios-opsætningen sker der intet. Sync - signalet kommer slet ikke til så den lille status-lampe står blot og blinker langsomt. Det hører, at hardware lige netop startes - harddisken kører et par sek. derefter er alt dødt. Ctrl+Alt+Del får seancen til at gentage sig, så tataturet er virksomt.
Mystisk???
Dette fænomen har nu vist sig på 4 forskellige PC'ere. Den ene måtte jeg skifte bundkort og processor på for at få liv i den igen! En anden er temmlig ny og kan blanke BIOS-indstillingerne af med tryk på "HOME-tasten" mens strømmen tilsluttes. Hjalp ikke.

Han nogen gode ideer??

/ Erling

Accepteret svar
Fra : Misteryman

Modtaget 50 point
Dato : 09-05-02 21:03

Tja, har haft noget af det samme problem. Der har været forskellige grunde.B.l.a. at noget af bundkortet er brændt af, så den på bestemte områder bliver for varm og derved stopper. Det samme problem kan opstå ved at rammene har været for varme og derfor ikke virker som de skal. Jeg tror ikke at det har noget med biosen at gøre. det ville kun ske i extreme tilfælde efter min mening. Har du prøvet at bruge forskellige hadrdiske? Der er temeligt meget virus i omløb, så måske kan det være det. Desuden.. Hvis du endeligt kigger i biosen, så kig efter at virus-varning er slået fra og kig efter at det ikke er grafikkortet der er brænd af. Det kan nemlig give samme problem.

M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 09-05-02 21:06

Min computer har haft næsten det samme problem, teknikeren fortalte at bundkortet var brændt af.

Kommentar
Fra : Peterpo

Dato : 10-05-02 00:23

Kan det tænkes at bios'erne har taget skade af mangel på batteri? I så fald må du prøve at downloade ny bios-flash hos producenten.

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 10-05-02 00:44

hmm.. Bios skulle ikke kunne tage skade af et dødt batteri.. Den eneste der burde kunne ske er at den ikke er i "live" mere. den burde ikke slette noget. Det er jo det samme som at tage din harddisk ud af maskinen. Det bliver din harddisk jo heller ikke slettet af.

Kommentar
Fra : Peterpo

Dato : 10-05-02 01:26

Hvis der ikke er batteri, vil BIOS miste indstillingerne og gå tilbage til factory default, men hvem ved.... - men det kan da aldrig skade at flashe den seneste BIOS rev.

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 10-05-02 01:29

det er sandt, men jeg mener stadig ikke at det skulle være nok til at få computeren til ikke at ville starte. Det mest basale budre stadig virke.

Kommentar
Fra : emoth

Dato : 10-05-02 14:40

Kære Alle - tak for kommentarerne. Det mystiske ved denne fejl, er at det virker som om der er liv i bundkort, da hd'en jo kører kortvarigt. FlashBios kan man jo først når man har adgang til PC'en. I øvrigt hjalp det ikke på Aopen-bundkortet at nulstille indstillingerne.
Uanset om hd'en er defekt skal man jo kunne gå i BIOS-setup.
Desuden var vi ude for at da een af PC'en skulle prøves af på mit kontor, var der pludselig ikke forbindelse til skærmen. Da vi flyttede strøm-kabel og øvrige ledninger til en af mine faste PC'en opførte den sig nøjagtig på samme måde.
Jeg udskiftede skærmen men en anden og fik liv i PC'en igen. Atter retur til første skærm - alt normalt! Kollegaens PC kunne dog ikke starte nogen af skærmene.
Min teori går mere på noget næsten okkult: Det er som om PC'erne ikke kan få SYNC-signalet sent fra grafik-kortet til skærmen, hvorefter alt standser. Da det gælder flere forskellige PC'ere kunne man få mistanken om forøget magnet-felt aktivitet i sommervejret, som så skulle påvirke grafikkortene!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : emoth

Dato : 10-05-02 14:44

Tak for svaret Misteryman.

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 10-05-02 16:11

det var så lidt