/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Aktier
Fra : falc
Vist : 721 gange
100 point
Dato : 27-03-04 14:51

Hvornår skal man eje en aktie for at få udbytte.Altså tidspunkt på dagen hvor udbyttet registreres?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-04 15:19

Hvis du besidder aktien når udbyttet er til udbetaling, er det dig der får pengene uanset om en anden "kunne" have hævet dem før.

Hvis tidligere ejer ikke har hævet udbyttet er det jo hans/hendes egen fejl.

Hvad mener du med tidspunkt på dagen?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-03-04 16:43

Hvis du med "udbytte" mener enten kursgevinst eller kurstab, er det kursen på købs og salgstidspunktet. Der kan kun handles i børsens "åbningstid".
Fungerer egentlig som en helt almindelig auktion, det er "hammerslaget" der afgør tidspunktet.
/PG

Accepteret svar
Fra : lautrupbjerg

Modtaget 100 point
Dato : 27-03-04 22:40

Hej falc

Hvis du ejer aktier i et firma har du gennem generalforsamlingen mulighed for sammen med de andre aktieejere at vedtage årets udbytte. Men sælger du aktierne til en anden person inden udbyttet er udbetalt, så er det den nye ejer af aktierne der for del i den udbytte du har været med til at vedtage på generalforsamlingen.

Der findes ingen tidsfrister for udbetaling af udbyttet. Kun for den del som virksomheden skal tilbageholde som udbytteskat (28%). Den del skal betaltes til Told & Skat senest den 10. i måneden efter vedtagelsen på generalforsamlingen.

Kommentar
Fra : falc

Dato : 28-03-04 09:39

Hvis man daytrader,ejer man måske aktien i 10 min.en bestemt dag,så der må være et bestemt tidspunkt for hvem der får udbyttet.falc.

Godkendelse af svar
Fra : falc

Dato : 28-03-04 12:27

Tak for svaret lautrupbjerg.

Kommentar
Fra : s3adaan

Dato : 12-09-09 23:09

Jeg vil lige tillade mig at komme med en henvisning til en artikel, jeg har skrevet om at få en del af det tilbage man har betalt i <a href="http://www.vatu.dk/tysk-udbytte-skat-aktier">skat af udbytte af tyske aktier</a>.

Håber det kan hjælpe den ene eller anden

Kommentar
Fra : s3adaan

Dato : 12-09-09 23:13

argh, undskyld, jeg var ikke lige opmærksom på, at html-tags ikke er tilladte: her kommer linket igen: http://www.vatu.dk/tysk-udbytte-skat-aktier

Jeg har ikke kunnet findet en mulighed for at redigere mit tidligere indlæg...?