/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kontrakt ved fælleskøb af lejlighed
Fra : Ard
Vist : 2227 gange
50 point
Dato : 25-03-04 14:07

Tre mand køber en lejlighed sammen. Det hedder fælleskøb og alle tre beboere hæfter solidarisk for udgifterne ved lejligheden. For at foregribe problemer, aftaler de nogle ting på forhånd. Det bliver hedder en kontrakt. I kontrakten står forskellige ting. Fx at det ikke er tilladt at have husdyr.

Så kommer spørgsmålet. Kan man i kontrakten beskytte sig mod økonomiske problemer? Det kan være at en af beboeren en dag kommer og siger at han ikke kan betale sine regninger. Det kan også være at en af beboeren uden videre rejser til Australien, og så hæfter de to andre for hans andel.

Så vidt jeg ved, så kan man blive ekskluderet fra en andelsforening, hvis man ikke overholder vedtægterne.

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 60 point
Dato : 25-03-04 14:15

I kan oprettet en samejeoverenskomst, som tinglyses pantstiftende på ejendommen for f. eks. 40.000 kr. til sikkerhed for at de enkelte ejere betaler deres andel af fællesudgifterne.

Se f. eks. denne bestemmelse:

13.1. Nærværende samejeoverenskomst begæres endvidere tinglyst pantstiftende på ejendommen matr. nr. 1542 Århus Bygrunde, for et beløb på kr. 40.000,00 til sikkerhed for de enkelte ejeres betaling af deres forholdsmæssige andel af fællesudgifterne i henhold til nærværende deklaration. Panteretten tinglyses med prioritet forud for al gæld.

13.2. Med hensyn til de på ejendommen tinglyste byrder henvises til ejendommens blad i tingbogen

Der kan også indsættes bestemmelser om eksklusion ved grov misligholdelse

Se f. eks. denne bestemmelse:

Eksklusion:

11.1. En samejer kan ekskluderes, såfremt vedkommende har gjort sig skyldig i væsentlig misligholdelse af sine forpligtelser i henhold til nærværende overenskomst.

11.2. Særskilt fremhæves, at eksklusion kan finde sted, såfremt en samejer er i restance med boligafgift, og samejeren ikke har berigtiget restancen senest 8 dage efter, at skriftligt påkrav er kommet frem til samejeren. Påkravet skal være sendt tidligst 3 dage efter boligafgiftens forfaldsdag ved anbefalet brev.

11.3 Beslutning om eksklusion skal træffes enstemmigt af de øvrige 2 samejere.

11.4. Efter eksklusion har den ekskluderede pligt til at sælge sin andel til trediemand, men dog således at de øvrige samejere har forkøbsret i henhold til ovenstående § 6.

11.5. Dersom den ekskluderede ikke har solgt sin andel senest 3 måneder efter eksklusionen, har de øvrige samejere ret til at købe den ekskluderes andel på vilkår, som i mangel af enighed fastsættes ved vurdering af ejendommen. Vurderingen skal foretages af 1 eller 2 statsautoriserede ejendomsmæglere, som i mangel af mindelighed udpeges af formanden for den lokale kredsbestyrelse for ejendomsmæglerne. Anvendes to ejendomsmæglere, skal gennemsnittet af ejendomsmæglernes vurdering lægges til grund.

11.6. Ejendomsmægleren/rne skal ansætte ejendommens handelsværdi ved et salg på de for området på det pågældende tidspunkt gældende sædvanlige vilkår og med en sædvanlig udbetaling.

11.7. Ejendomsmægleren/rne skal endvidere beregne ejendommens kontante friværdi, herunder foretage kursansættelse af et eventuelt sælgerpantebrev. Ved opgørelsen af friværdien skal ikke medregnes hypotetiske salgsomkostninger i forbindelse med tænkt salg af hele ejendommen.

11.8. Omkostningerne ved vurderingen betales med halvdelen til den ekskluderede og halvdelen til de øvrige samejere.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg
familiieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 25-03-04 14:33

Hvad gør man, og hvor lang tid tager det, hvis den ekskluderede samejer nægter at flytte fra lejligheden?

Kommentar
Fra : themis

Dato : 25-03-04 14:53

Den ekskluderede kan udsættes ved en fogedforretning.

Det kan meget let tage et par måender

Jørgen U Grønborg
Familieadvokaten.dk

Godkendelse af svar
Fra : Ard

Dato : 25-03-04 14:56

Tak for svaret themis.