/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Årsregnskab for personligt ejet virksomh~
Fra : Peterpo
Vist : 850 gange
400 point
Dato : 07-05-02 09:49

Så nærmer tiden sig, hvor skattevæsenet skal have selvangivelse og årsregnskab.
Der er 200 point til den, der kan finde en pædagogisk step by step vejledning i at lave et skattemæssigt årsregnskab, og hvordan de forskellige poster indgår og beregnes (f.eks. lagerværdi).

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 08-05-02 15:42

Jeg har ledt efter sådan en guide til dig, men det virker ikke til at der er lavet en

www.startfirma.dk er dog spækket med jurister, advokater og folk med forstand på bogholderi. De vil 100% sikkert kunne besvarer enkeltstående spørgsmål - men måske kender de også en guide du kan bruge

Kommentar
Fra : Peterpo

Dato : 08-05-02 19:25

Foreløbig er 2mmy nærmest noget, jeg kan bruge, men jeg ville gerne have noget mere håndfast. Der kommer lidt flere point i puljen

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 09-05-02 15:15

Jeg har en dame til at sidde ved siden af mig, der har arbejdet som bogholderichef i 20 år - så hvis du har et par enkelte ting du er i tvivl om, kan jeg da spørge hende for dig.

Kommentar
Fra : Peterpo

Dato : 09-05-02 16:42

Ja, 2mmy, bl.a. vil jeg gerne vide, hvordan man kan/må beregne værdien af lager til salg, og hvor det indgår i regnskabet. Jeg er ret sikker på at man ikke bare kan afskrive det, der ikke er solgt.

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 09-05-02 17:39

Hvis det er kurante varer (varer, der kan sælges), skal værdien af dit varelager bare oplyses som den pris du har givet for det - dette beløb er formegentlig allerede bogført som dit varekøb minus vareforbrug.

Ex:

10 stk. købt 1. januar til 10 kr. per stk. = 100 kr
10 stk. købt. 1. februar til 12 kr. per stk. = 120 kr.
10 stk. solgt den 5. februar til (vareforbrug) = 110 kr.

Restlagerværdi = 110 kr. gennemsnitspris per stk. 11 kr.

Hvis nu genanskaffelsesprisen er faldet til 5 kr. per stk. kan varelageret sættes til denne pris (50 kr.).

Hvis det er ukurante varer (varer, der har lagt stille i flere år), kan værdien af dit varelager nedskrives og dermed opgøres til en langt mindre værdi. Hvor mange procent du må afskrive med er der regler for, hvis det drejer sig om et ukurant varelager kan vi finde disse procentsatser til dig.

Kommentar
Fra : Peterpo

Dato : 09-05-02 18:08

OK, men uanset hvormange årsregnskaber jeg har set, har jeg ikke set en post: lager, så det må blive indregnet på en eller anden måde. Hvordan?

Accepteret svar
Fra : 2mmy

Modtaget 400 point
Dato : 09-05-02 18:15

Ifølge min erhvervsøkonomibog skal varelageret placereres under balance som et aktiv - lige før varedebitorer.

Kommentar
Fra : Peterpo

Dato : 10-05-02 19:11

Det var nu mest i det skattemæssige regnskab, jeg ville vide, hvor det indgår - ikke selskabsregnskab. Hvis du falder over noget, håber jeg lige at du sætter det ind her, men du har gjort en god indsats 2mmy, og jeg er kommet lidt videre.

Godkendelse af svar
Fra : Peterpo

Dato : 10-05-02 19:12

Tak for hjælpen 2mmy.

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 10-05-02 19:43

Jeg snakker lige med revisoren på mandag, så vender jeg tilbage.

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 10-05-02 20:44

I mellem tiden kan du kigge på denne side, ved ikke om det besvare dit spørgsmål:
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=12692&ov_id=12692