/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
an- eller omlægning af have
Fra : paparazzi
Vist : 608 gange
100 point
Dato : 23-03-04 11:02

Vi er lige flyttet ind i et dejligt stråtækt hus med en lille have til. Den er ret tilgroet og træerne har vokset sig temmelig store og gør haven mørk. Græsplænen er bulet og ujævn. Hvordan griber vi det an? Ingen af os har grønne fingre, men kunne godt tænke os selv at gøre noget, så haven bliver hyggelig og med et personligt præg. Hvor får vi inspiration til "indretningen" og hvordan vælger vi eventuelle nye planter/træer/buske/blomster med hensyn til egenethed, lys- og jordbundforhold osv? Jeg tror ikke vi er et besøg værd fra Hokus Krokus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-04 12:02

Mit råd er, lån en stak bøger på biblioteket.
Det er lettere at overskue end at søge på nettet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-03-04 12:03

Hokus Krokus - - Prøv!
Det er ikke let at vejlede, når man ikke kan se haven for sig,
Generelt hører store træer ikke hjemme i en lille have, men når de nu er der, gamle træer er jo smukke! Nogle gange kan man lysne op, ved at tage de nederste grene, det kommer meget an på, hvad det er for træer. Græsplænen må i nok lægge om den er sikkert fuld af ukrudt. Det med hvilken buske i vil have, ja besøg en planteskole, og se hvad i kan lide. Det med de grønne fingre det er noget der kommer med årene. Tit er det klogt at se haven igennem den første sommer før man beslutter sig til at ændre det hele. Prøv også at klikke ind på havenyt. dk der kan i sidde og kigge igennem ny og gamle artikler og se billeder af mange buske og blomster. Pøj Pøj med det og - god arbejdslyst!
Mvh. Valde.

Accepteret svar
Fra : dscoop80

Modtaget 110 point
Dato : 23-03-04 12:04
Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 23-03-04 12:05

btw voldsomt link-sti hehe...

Kommentar
Fra : jesper6

Dato : 23-03-04 12:09

Nu ved jeg ikke hvor i bor i landet, men de hvor jeg bor ligger der en planteskole som tilbyder at man kan få besøg af en anlægsgartner gratis. Derefter "håber" de så at man køber evt ting til haven hos dem. Mon ikke du kan få et gratis og uforpligtende tilbud fra en anlægsgartner i dit område. Derefter er det jobare at gå i gang selv.

Kommentar
Fra : paparazzi

Dato : 23-03-04 12:10

--> dscoop80 - de korte af dine to links fører ingen steder hen...

Kommentar
Fra : paparazzi

Dato : 23-03-04 12:10

hovs - jeg mener det laaaaaaaaaange!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-04 12:44

en kortere version
http://www.husetoghaven.dk/

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 23-03-04 13:21

tja - hvis jeg var jer og I har råd til det, ville jeg kontakte en anlægsgartner. hvis i selv kan hjælpe ham/hende, bliver det jo billigere, da han så skal være der færre timer. selve oprydning/beskæring tager megen tid, også sådan noget som at få affaldet kørt på genbrug/lossepladsen kan I selv være behjælpelige med. få ham til at give en ca.-pris, både på timer og planter. selvfølgelig kan man tage på planteskolen og kigge i diverse bøger og blade, - men er man ikke den store havemand, synes jeg let det kan blive noget rodet noget man får lavet, fordi man ikke får sat de rigtige planter ved siden af hinanden, og ikke kender jordbunden mm. vi fik det selv gjort sidste år og er meget tilfredse.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-03-04 13:59

Ahtn. Har jo ret, hvis man en gang for alle kan bestemme sig til sådan her skal min have se ud resten af min tid, alligevel slipper man ikke for at skulle ud med saksen jævnligt. Det med have er da fuldstændig en smagssag, Nu har jeg og næsten alle dem jeg kender lavet et eller andet om i haven hvert eneste år de sidste 25 år! Man skulle tro at vi nyder det!!
Ingen af os kan lave en have, der er så nydelig, som den en havearkitekt netop har indrettet! alt det er en smagssag, det kan man ikke rigtig råde om, da slet ikke en gang for alle!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 02-05-04 22:22

husk at lukke spørgsmålet, hvis du synes du har fået et svar.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 21-06-04 18:12

hejsa
fik du ikke et brugbart svar ?
mvh ahtn.

Godkendelse af svar
Fra : paparazzi

Dato : 25-06-04 20:03

Tak for svaret dscoop80. - undskyld forsinkelsen med besvarelsen