/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sviner en brændeovn indenfor ?
Fra : kingsarl
Vist : 4261 gange
100 point
Dato : 21-03-04 19:11

Hej,

Har netop købt et hus med olie som eneste varmekilde lige nu. Imidlertid overvejer jeg at anskaffe en brændeovn, men sviner den i rummet (stuen) hvor den muligvis skal placeres?

Er der noget man kan gøre for at forhindre/mindske dette?

Er der nogen modeller der er "bedre"/mere ren end andre?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-04 19:23

Ja, du undgår ikke svineri, fordi asken den skal jo fjernes, træaske er meget let, og vil altid danne støv, om der er forskel på de forskellige modeller? det kan jeg ikke forestille mig! ventlige og hør andres erfaringer!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 21-03-04 19:24

ja den sviner men alt er jo relativt
kan købe en askepot (en tønde hvor støvsugern kan sættes til)
jeg ved ikke om der er nogen modeller der er mere rene end andre
jeg har en andersen brændeovn og er meget til freds men jeg systes du skal kontakte det lokale pejsecenter eller skovstensfejer og rådfører dig med ham ang hvor den skal stå og hvilken model osv
mvh Granslam

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 21-03-04 19:27

og med huset håber du bliver glad for at bo der
mvh Granslam

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 21-03-04 19:31

Hej.
Også tillykke og held og lykke med huset herfra. Og jo, en brændeovn sviner. Men ikke mere end at jeg ikke vil undvære den. Har både brændeovn og træfyr. Men har også gratis varme i 156 kvm. Så hellere lidt støv i krogene og varme i hele hytten end et rent helvede og ingen varme.

Peter.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-03-04 19:33

Jeg har haft brændeovne hele mit voksentliv Det kan ikke undgåes at de sviner men det er mest efter ens egen måde at håndterer den på der er afgørende for hvor meget den sviner Der er også lidt forskel på feks den lille tværgående barriere der sidder på brændeovnehvor høj den er og derfor hvor let asken falder ud.Men det der sviner mest er når aske skuffen tømmes man kan købe en bliktønde med sugerør på som sættes på ens støvsuger Jeg har da en men bruger den ikke dels fodi den ikke er så effektiv som ønsket og dels fordi den slår støvsugeren ihjel med tiden da den bliver fyldt med microstøv som er i aske.Det jeg gør er at tømme asken ud i en bliktønde medens der er ild i brændeovnen så der er et stort sug pga den opstigende varme der så suger den støv man hvivler op in i ovnen i stedet for ud i stuen
Hav en god aften Sune

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 21-03-04 19:34

Der vil jo altid være lidt "svineri" i form af støv og skidt fra brænde og fra asken når dette er brændt.
Jo "renere" forbrænding en brændeovn har, jo mere "renlig" er den.
Den bedste forbrænding opnås ved at lade ovnen "forbrænde/fortære" ved ordentlig lufttilførsel af både over-og underluft ( en tommelfingerregel siger at der skal være mindst 3x så meget luft over brændet end som under det), og så lukke ned for luften når træet er "ud-glødet/brændt".
På den måde vil du opnå ca. 2% aske ved almindelige brændseltræ (bøg, eg, ask, elm, ahorn m. fl.)
Træet skal være tørt (hvilket vil sige at det som et minimum for de fleste træsorter skal lagre/tørre én sommer...helst 2 somre)....ellers er det dels ineffektivt dels sviner og soder det uforholdsvis meget.

En god gammeldags støbejernsovn (som Morsø, Jøtul m. fl.) går man aldrig "galt i byen" med. Men de mere moderne pladejernsovne er faktisk også et udmærket valg...her skal du nok være lidt mere opmærksom mht ydelse, (hvor mange Kw hvor 5-6 er standard) holdbarhed, og design (hvis det er en del af dine krav)

Hvis du skal have yderligere oplysninger kan du kigge på nettet spørge din lokale forhandler eller få yderligere info her.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : karinrb

Dato : 21-03-04 19:38

Vi snakkede med skorstensfejeren, hvilken størrelse han ville anbefale og købte så en ovn derefter.
Træet støver, der er altid lidt støv fra det, så er der det støv, der kommer fra asken.
Endelig er der nogle mennesker som får allergiske reaktioner. De hoster og får rindende øjne.
Vi har boet 1½ år med kun brændeovn og jeg syn's det støver, men som granslam skriver "alt er relativt". Jeg syn's, hvis I har mulighed for det, så prøv at opholde jeg hos nogle som fyrer i brændeovn.
Karinrb

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 21-03-04 19:41

Prøv at kikke på dette link. Måske kan det hjælpe dig videre i dit valg af en fornoftig brændeovn.

http://www.teknologisk.dk/energi/5615

Peter

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 21-03-04 19:47

Miljøstyrelsen har også noget omkring brændeovne, der kunne være interessant i forbindelse med valg af brændeovn. Kik her:

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/presse/groennetips/10030000.htm

Peter.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-03-04 19:53

Nej, en brændeovn kan IKKE siges at svine. At svine er for mig noget relativt voldsomt, og det er det bestemt ikke. Der er lidt aske, og smuller fra træet, men det hører til de små ting som alligevel dagligt skal gøres rent. Jeg har aldrig har tænkt på det som et problem.
Til gengæld er der en række behageligheder ved at have en sådan ovn.
Søg information i en af de mange specialbutikker som findes med brændeovne. Men få en ovn med konvektionssystem, så får du en bedre fordeling af varmen, og overfladen bliver aldrig varmere end du kan røre den.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 21-03-04 20:06

Hej
Jeg mener nu nok at brændeovne sviner en del. Man kan se det når der skal hvidtes lofter eller opsættes nyt tapet, det er ikke bare lidt støv og aske der lægger sig der sætter sig et lag på vægge og lofter. Det har lige været fremme at husejere som ryger og vil sælge huset enten skal indstille sig på en lavere pris eller sørge for en meget grundig rengøring og nymaling før huset sættes til salg. Og en cigaretglød er immervæk ikke ret stor i forhold til en brændeovn.
Det er ikke tilfældigt at der er så mange næsten nye brændeovne til salg i DBA - det er konerne der vil have dem ud.
Men det er jo hyggeligt og man kan spare penge hvis man selv vil gøre en indsats for at skaffe og behandle brændet og det bærer jo da over med meget.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 21-03-04 20:10

jeg fant lige linket den hedder scan andersen http://www.krog-iversen.dk/page.php?emne_id=48
jeg flyttet ind i vores træ hus for 1 1/2år siden der var kun el varme så der var jo kun et og gøre vi ringede til det lokale pejsecenter( berthelsen i hillerød) kan varm anbefale
når men vi gav ca 17000kr for brændeovn (scan andersen 4) + stålskovsten og montering alt inc
nu kan jeg kun snakke for mig selv men der er ikke noget federe og mere hyggelig end en brænde ovn med glaslåge hvor man kan sidde og se på flammerne og den varme den giver er jo en helt anden varme end olie og fjernvarme og el
jeg håber i /du træffer den rigtige beslutning
mvh Granslam

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-03-04 20:15

En brændovn griser da lidt.
Vi har "kørt" med en Morsø i ca. 30 år, og vi maler/tapetserer da ikke mere end folk uden brændeovn.
Brændet kan indeholde myg og bier som vækkes til live inde i stuen.
Men hyggeligt det er det da.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-03-04 20:16

Noget af griseriet kommer selvfølgelig ind med brændet og ud med asken. Men en ret speciel ting er jo, at sådan en fyr skal bruge en masse luft til forbrændingen, og den suges ind udefra gennem husets mere eller mindre tilsigtede utætheder, og hvad der måtte være af støv i sprækker ved vinduer og døre bliver ligefrem suget ind i det rum, hvor ovnen står (og drøner ud gennem skorstenen) og aflægger lidt nullermænd undervejs. Problemet er størst i tiden lige efter ibrugtagning og mindskes efterhånden. Ved start af hver fyringssæson opstår det mirakuløst igen med alt det støv, som i sommerens løb aflejres omkring dør- og vinduesåbninger.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-03-04 22:12

Når i nu beslutter jer til at få en brændeovn som i jo garnteret gør *s*skal i sørge for at det er en der passer i størrelse i forhold til det rum den skal opvarme og så vil jeg da også sige at i skulle vælge en med glaslåge da det er hyggeligt og at man kan se om der er gang i den på afstand.Om ruden bliver sort er jo noget med at forbrændingen får nok luft og det ved vi jo alle sammen hvordan det skal være men man vil jo også gerne sparer lidt på brændet såee det er vist de færreste der har helt rene ruder men det findes der også råd for man tager feks. bare et vådt stykke avispapir og dypper ned i asken i askeskuffen og tørrer ruden med så bliver den ganske pæn igen et stykke tid og avispapiret smider du bare ind i ovnen

Mvh Sune

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-03-04 23:06

En brændeovn støver, skal vi ikke nøjes med at sige det. Vi har en som primær varmekilde, og det er bare skønt.
Du skal sørge for at fyre med noget ordentligt tørt brænde, løst træ støver mere end fast.
Tænd ikke op med aviser eller papir, det støver meget (asken), brug istedet optændingsbriketter, hvis du da ikke fyrer over. Sørg for rigtig forbrænding, luk ikke for meget ned for luften, fyld hellere lidt på og ofte, og køb ikke en ovn med for stor ydelse, der er du tvunget til at skrue ned.
Brændeovnsvarme er bare guf.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-03-04 23:39

Jeg syns altså ikke jeg har det specielt støvet og har aldrig brugt andet end aviser til at tænde op med og så er det jo alligevel noget vi alle har at ligge Og så for nylig i rabatten en skorstensfejer give opvisning i optænding Med aviser Og om træet er tørt kan du finde ud af ved at smører lidt spyt i den ene ende af træstykket og puste i den anden så skal den boble der hvor der er spyt
Mvh sune jA KA SKU IK LIE SOVE ENDNU*ss*

Kommentar
Fra : g.lykke

Dato : 23-03-04 19:58

Ja en brændeovn støver, det kan ikke undgås,
dvs at der skal males lidt oftere eller også sørge for at bruge en maling der kan
vaskes af.
hvis der er listeloft, vil gennemslag af knaster være en del tydeligere,
så er det bare et spørgsmål om ikke det bare er en extra charme.
vi vil absolut ikke undvære vores , rengøring eller ej
held og lykke med huset
hilsen g.lykke

Godkendelse af svar
Fra : kingsarl

Dato : 25-03-04 20:10

Tak for svaret pallenoc.