/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Navn på hus ...
Fra : brilleaben
Vist : 793 gange
50 point
Dato : 21-03-04 16:50

Hej,

Kæresten og jeg er for nyeligt flyttet i eget hus. Huset har et navn. Men hvordan er det lige med sådan et navn?
Hvem navngiver? Hvilke navne må bruges? Er navnene registreret nogle steder? M.v. m.v.
Vi har aldrig boet i navngivet hus før men vil begge gerne vide lidt om husets historie ...

Nogen der har nogle indspark?

Mvh.
Brian

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 21-03-04 16:54

Tekninsk "Totalforvirring" forvaltning i din kommune kan give dig en del af de ønskede oplysninger...Tinglysningskontoret kan måske også være behjælpelig

Tempra

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-03-04 16:57

Om husets historie kan i måske finde noget på det nærmeste lokalhistoriske arkiv.
I realregisteret finder i husets alder, ejere gennem tiderne.
Jeg går ud fra at huset er mere end 50 år.
I realregisteret er der henvisning til Skøde og Panteregister.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-03-04 17:00

Med lidt held kan i finde gamle fotografier af huset på arkivet.

Accepteret svar
Fra : laukjaersgaard

Modtaget 60 point
Dato : 21-03-04 17:02

Navnet på et hus eller en gård er ikke registreret som "beskyttet" nogen steder, ligesom du kan kalde dit hus det du vil. Selvfølgelig kan du rende ud i recismeparagraffer og den slags, men ellers frit slag.

Navne på huse og gårde er som regel opstået gennem almindelig omtale i tidernes morgen, gården med mange kastanjetræer bliver selvfølgelig til Kastanjegården, andre er så døbt af en ejer på et meget tidligt tidspunkt - stubkærgaard hvilket ikke har noget med omgivelserne at gøre, andre igen har fået navn efter slægten - Kjærsgaard er et godt eksempel på det (forresten har Pia Kjærsgaard ingen tilknytning til gården jeg har i tankerne).

Huse har som regel fået navn efter en beboer eller en beboers ønske - Hougaards hus eller Rosenly - Villa Pax for at gå i ekstremerne.

Navnet kan ikke tinglyses og du har ikke pligt til at have navnet hængende - men tænk på traditionerne .....

Lau

Godkendelse af svar
Fra : brilleaben

Dato : 21-03-04 17:07

laukjaersgaard gav de fleste oplysninger - tak for det!