/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hvad er forskelen på astma og astmatisk ~
Fra : Bragesvej
Vist : 827 gange
20 point
Dato : 20-03-04 14:49

Vores søn har siden 24 Dec været syg,
han har haft et par uger med god helbred,

I lørdags fik han Lungebetændelse som efter en uge med medicin ikke gik væk,
lægen sagde han heller måtte komme op på hillerrød børneafdeling og få tages røngten af sine lunger, og ja der var lungebetændelse.

Samtidig sage de grunden til han var så meget syg var at han fik for lidt medicin mod sin Astma, han får nu 200mg Spirocort 2pust 2 gange dagligt
( Istedet for 50mg 2 pust 2 gange dagligt)

Samtidig for han også bricanyl de næste 6 dage for at udvide lungerne.

Men vi trodet han hade Astma, men de siger det er Astmatisk bronkitis,

Hvad er det? hvad er forskelen?

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 20-03-04 14:59

hej
jeg ved ikke hvad forskellen er, men prøv at søge på www.netdoktor.dk under sygdomme og så astma hos børn, der står også noget om det under den kategori, der hedder "vagtlaegen".
håber du får svar på dit spørgsmål.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 20-03-04 14:59

Nu ved jeg ikke hvor gammel din søn er - men der er gode chancer for at han vokser sig fra den asmatiske bronkitis, hvis han er under 2 år.
Linket her fortæller lidt om sansynligheden for at udvikle astma som voksen - hvis man har haft den asmatiske bronkitis som barn.

http://www.medicinmedfornuft.dk/dk/den_bedste_behandling/astma_og_bronkitis/boern_og_astma.htm

Frida...

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 20-03-04 15:30

Er din søn blevet testet?? er der stoffer han ikke tåler??

At din søn har været syg så længe, kan godt tyde på, at det er asmatisk bronkitis han har. Virusinfektioner hos små børn kan godt give astmalignende symptomer med hævelse af slimhinden inde i bronkierne - uden dog at være eller blive til astma.

Spirocort er et Budesonidpræparat (forebyggende - og direkte virkning på bronkieslimhinden) - hvorimod Bricanyl er et Beta-2-receptor-stimulerende middel (udvidelse af bronkigrenene)

Frida...

Accepteret svar
Fra : fridaflip

Modtaget 30 point
Dato : 20-03-04 15:39

Helt konkret på spørgsmålet om forskellen på astma og asmatisk bronkitis.

Astma er allergi.
Asmatisk bronkitis er en astmalignende vejrtrækning ofte fremprovokeret af virusinfektioner. Altså ingen allergi.

Derfor er det vigtigt at vide, om din søn er testet positiv for allergi.

Frida...

Kommentar
Fra : cad

Dato : 20-03-04 17:01

Spirocort hæmmer betændelse i lunger........og bricanyl giver Spirocort god angrebsflade....

Det er ikke sikkert at han skal blive ved med at bruge medicinen permanent, men jeg kan høre på lægen , at i er i gode hænder ...............

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 26-03-04 07:32

Tak for svaret fridaflip.