/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Sænket maske - hvad er det mon?
Fra : Lfelby
Vist : 931 gange
100 point
Dato : 20-03-04 09:12

Er i gang med et mønster hvor en sænket maske indgår, før et snoningsmønster påbegyndes.
Der står således i diagrammet, hvor masken er markeret som et V:
V = stik ned i retmasken fra forrige pind og tag den løst af, på vrangpind strikkes vrang
(i første mønsterpind strikkes den sænkede maske op af tværtråde imellem maskerene).

Er der en strikkepige/fyr som kan forklare mig det lidt mere detaljeret eller henvise til en side med en tegnet forklaring, så vil jeg blive rigtig glad.

God dag til alle.
Hilsen
Lone

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 20-03-04 10:05

Lige lidt spørgsmål til afklaring - foregår dette på samme pind som snoningerne - eller er det før du overhovedet er begyndt at stikke snoningerne?

Når du tager en maske op - altså skaber en ny maske - så tager du jo i princippet ud - skal du det - hvad er det for et arbejde du er i gang med og hvilken del - eks. ærmet på en bluser eller et trekantet sjal.

Umiddelbart så er en sænket maske jo, at strikke ned i den foregående pind - altså at man i princippet på en omgang eller pind ikke strikker i denne maske, men så vil masken jo normalt igen blive inddraget længere oppe - det bruges da til at give en effekt (struktur-mønster i arbejdet).

I det du skriver, bliver masken ikke inddraget i arbejdet på anden måde end, at du har samlet en maske op, altså taget ud - så er spørgsmålet hvad skal den bruges til senere i arbejdet? Det kan være med til at fortælle noget om, hvordan dette skal forstås - eller om der skulle være en fejl i opskriften.

Desværre har jeg ingen steder - men i tidernes morgen da sømandssweaters blev brugt - ja da varder mange sænkede masker - det var simpelt hen brugen af dem der gav bobleefttekten (strukturen) som kendetegnede disse blå sweaters. Desværre har jeg ikke mere den opskrift, men tror heller ikke den beskrev det tydligere end det du selv har skrevet ovenfor.

Ved ikke om dette hjælper, men så kan det måske klares ved at du uddyber nogle af ovenstående spørgsmål.

Kommentar
Fra : Lfelby

Dato : 20-03-04 16:53

Hej Hovsan
glad for at du prøver at hjælpe - og ja, det er lige før jeg begynder at strikke snoningerne - jeg har lagt opskriften ud på denne side, hvor diagrammet med den sænkede maske fremgår - synes det er en ret flot sweater, men lidt af en stor mundfuld for mig

Glæder mig til at høre om det giver lidt mere klarhed.

http://www.felby.dk/orlando.htm

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 20-03-04 17:34

Hej Lone - ja, det er da en stor mundfuld, men måske mest fordi noget af opskriften er på tysk (det er jeg slet ikke hjemme i) - men så vidt jeg kan forstå må det dreje sig om een af de masker det på pinden ligger mellem hulmønsteret og snoningerne (på diagrammet øverst til højre - da maskerne mærket med V på hver side af snoningen) - jeg læser jo så godt nok som du også selv skriver at disse masker har deres begyndelse ved at de samles op - men dette skulle så ikke have nogen betydning siden. Jeg læser også, at der hele tiden strikkes en vrang pind normalt - så det handler så kun om at stikke ned i den foregående pind, når du strikker på retpinden. Har nu lige forsøgt - det der jo så viser sig er jo selvfølgelig, at der sådan set kun bliver strikket en maske på hver anden pind, men at denne maske under strikningen bliver lidt længere, samtidig ligger der jo så også flere tråde man strikker vragmasken i, sådan at masken kommer til at give en anderledes effekt, samtidig med, at den ikke bliver så elastisk - så at sige skaber lidt hold/fasthed i arbejdet. Dette vil jo have den effekt, at det flotte hulmønster ikke kommer til at hænge og slaske - at formen på blusen holdes.

Det er en flot bluset, men kan da godt se, at det er en noget snørknet opskrift - forsøgte lige at forstørre billedet, så kan man se effekten lidt bedre.

Men når du strikker og gør det så meget, som jeg aner at du gør - ja, så gør det vel ikke noget, at det ikke bliver fuldstændig som der står i opskriften - så kig på billedet se på, hvordan det du finder frem til ser ud - vurder om det ikke ser rimeligt ud i forhold til det du forventer - så går du ikke helt galt i byen og bliver ikke bremset af, at en opskrift ikke er særlig læsevenlig.

God fornøjelse - håber du kommer videre.

Kommentar
Fra : Lfelby

Dato : 21-03-04 06:52

Hej Hovsan,
Tak for din hjælp - tror godt at jeg kan finde ud af det nu - og jeg kan bestemt heller ikke læse tyske el. engelske opskrifter (denne har jeg købt i en oversat version), men synes også de kommer ret let om ved forklaringerne.

Håber mine næste opskrifter bliver nemmere, eller ved jeg jo, hvor man med held kan stille et spørgsmål - tak

Accepteret svar
Fra : Hovsan

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-04 11:00

Hej Lone - det var da godt, at du så kan komme videre håber, at du så også bliver tilfreds med resultatet, når den er færdig - det er jo en rigtig forårsbluse.

Når du nu har fået løst problemet skal du lige huske at lukke spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : Lfelby

Dato : 22-03-04 11:33

Tak for svaret Hovsan.