/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvem skal betale?
Fra : Mordex
Vist : 676 gange
72 point
Dato : 19-03-04 14:49

Hej.
Jeg har købt en krumtap til min scooter, som er gået i stykker efter en lille måned.
Krumtappen er købt i en internetforretning, West-Import, som mener det er min egen skyld, men at de vil udbedre fejlen ub.
Fagmanden der har monteret krumtappen for en måned siden siger, at det er en fabriksfejl, altså at krumtappen er af dårlig kvalitet.
Hvis det nu viser sig at det var/er en fabriksfejl/dårlig kvalitet, hvem skal så betale for det sidste værkstedbesøg? Altså, for at få krumtappen afmonteret og sat i igen? Kan det passe at det er mig, selvom det er en fabriksfejl/dårlig kvalitet?
West-Import lovede at krumtappen kan holde og at det er noget af det bedste man kunne få, så det er ikke mig der har købt en ringe kvalitet.

Jeg har snakket med forbrugerstyrelsen, men de tager sig ikke af sådanne sager.
Jeg har inden udskiftningen af krumtappen tilbudt West-Import at komme med scooteren (jeg ville selv betale for transporten), så de kunne skifte den. Men det ville de ikke.

Altså mit/mine spørgsmål igen:
Hvem skal betale for udskiftningen af krumtappen?
Kan jeg kræve erstatning for et ødelagt stempel? (det blev ødelagt pga. krumtappen)
Hvem skal betale alle pakninger, lejere og div. smådele?

Mordex.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-04 14:55

Det skal du selv (du har jo selv monteret den)
Nej
Dig

Skynd dig at tage imod tilbuddet og få den byttet gratis.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-03-04 14:57

Allerførst, er det pillet ved din scooter, kan du glemme alle former for garanti.

Læs lige West's leveringsbetingelser og garantibestemmelser.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 19-03-04 14:58

De er igang, ikke med at bytte den, men udbedre fejlen.
Og det er ikke mig der har monteret den, men en fagmand.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 19-03-04 15:01

Min scooter er tunet.
Men er der ikke noget i DK der hedder 2 års reklamationsret? Dvs. på fabriksfejl?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 19-03-04 15:05

Hmm... du ska' være ret så heldig hvis du får den der hevet i land! ...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-04 15:06

Jo men hvordan vil du bevise det.
Hvis det er en fagmand der har monteret den og det er gjort rigtigt - har han jo ikke lavet nogen fejl.
Så du hænger selv på den.
Det er det der hedder følgeskader og dem hæfter du selv for medmindre du har en forsikring der dækker den slags og det har du næppe.
Elværket erstatter heller ikke dine frostvarer hvis strømmen ryger.
B&O gir dig heller ikke et nyt hus hvis fjernsynet er skyld i at branden er opstået.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-03-04 15:09

Reklamationsretten omhandler fejl og mangler ved produktet, ikke hvor du monterer den. Man har uden tvivl taget forbehold for følgeskader i handelsbetingelserne. Når du samtidig tuner skidtet, beder du om problemer, idet du i praksis "mishandler" udstyret for nu at bruge et groft udtryk. Skynd dig at få en anden krumtap og glem sagsanlæggene.

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 19-03-04 15:15

Der findes ikke i Købeloven en definition af, hvad man i almindelighed forstår ved en mangelfuld genstand. § 76 og 77 definerer dog, hvornår der foreligger en mangel i forbrugerkøb. Disse bestemmelser kan være vejledende for andre køb en forbrugerkøb.

Skal man kort beskrive, hvad en mangel er, kan det være sådan: Der foreligger en mangel, hvis salgsgenstanden ikke svarer til, hvad der er aftalt eller med rette er forudsat af køberen. Det er aftalens indhold og kutymer inden for branchen, der er afgørende for, om der er en mangel ved varen.

Hvis sælgeren levere en mangelfuld vare, kan køberen anvende en elle flere af følgende misligholdelsesbeføjelser:

Han kan hæve købet

han kan fastholde købet og herunder kræve
*forholdsmæssigt afslag
*omlevering/efterlevering eller
*afhjælpning

hvad enten han hæver eller fastholer, kan han muligvis forlange erstatning.

Det er forudsat at du har reklameret rettidigt og på korrekt måde...

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 19-03-04 18:28

Hej
Når man skal have repareret gamle biler, knallerter og huse skal man undgå at involvere sig med flere parter om det færdige resultat. Hvis der opstår problemer vil de altid skyde skylden på hinanden og ansvaret kommer til at hænge i luften dvs. på dig selv.
Hvis det er så godt et køb, kunne du jo få fagmanden til at købe det på dine vegne. Hvis noget så går galt, har du eet sted at henvende dig. Om reparatøren så kan gå videre til leverandøren eller ikke er så hans problem.
Men iøvrigt er der masser af dårlige reservedele til biler mm. som en ordentlig mekaniker nægter at sætte i. Det samme gælder VVS dele, her er det oven i købet sådan at en autoriseret VVS mand ikke må isætte dele fra Jern og Fix, Harald Nyborg m. fl. selv om private godt må. Så køb nogle anerkendte mærker, her har man oven i købet ofte mulighed for at tale med en Kundeservice funktion og få råd og vejledning ganske gratis.
Jeg tror ikke du kan redde den sag.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-03-04 19:47

Det er helt korrekt som >3773 udlægger sagen. Der garanti på selve krumtappen men ikke på følgeskader.

Men men, der eksisterer også en lov om produtansvar, og det er muligt at du med denne lov i hånden alligevel kan få fabrikken til at udrede regningen.
Produktansvar gælder nemlig overfor skader et produkt forvolder og i dit tilfælde evt. stempel, lejer mm.

Men alting har en hage, også ved produktansvar, da man herved skal sagsøge fabrikken for de skader produktet har forvoldt. Så er det i den sidste ende op til dig, om du vil hyre en advokat, med de omkostninger dette må bringe, for at få din ret.
Og det bliver formentlig nok en del dyrere end selv at afholde udgifterne for følgeskaderne.

Der skal herfor være tale om omfattende skader før det pengemæssigt kan svare sig at køre en sag.

ellebye

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-03-04 20:57

Hej

Jeg kan kun sige at føre garantisager på dette emne er spild af godt krudt.
Jeg har selv haft FDMs jurister invilveret i en sag om deffekt Knastaksler på en FORD Granada 2,8I
For at komme nogen vegne med disse sager skal man entydigt kunne placerer ansvaret som Penelope også skriver. Du skal som "Anklager" kunne føre bevis for at den krumtapaksel er præcis den som du har fået leveret - (det kunne jo tænkes at du havde 2 "dyr" med samme fejl... Din og kammeratens).
Du skal kunne bevise at den under brug ikke har være udsat for "unormale påvirkninger" der kan skyldes brug som den ikke har være beregnet til.
Faktisk er det en meget kendt problemstilling at - folk køber en resservedel hos en autoophugger og 5 dage efter kommer for at få pengene refundret me den forklaring "den del de fik udleveret er deffekt" faktisk er den deffekte del den de udskiftede i deres egen gamle spand.
Svindel og bedrag har ødelagt - muligheden for at vi med rette kan få allve for rime lige krav godt gjort.
Vi må affinde os med at vi nogen gange gambler lidt i livet.
Nogen gange gør vi en god forretning, andre gange en dårlig "Bad Luck"
Min FORD har af samme årsager på 9 år kostet mig omkring 40 kkr. Nogen vil nok påstå jeg var dum. Men det var en del jeg havde EJERTIDS GARANTI på udstedt af Ford selv.
FDM sagde at det intet var at gøre.
Så du har bare "lidt" samme skæbne som mig..
Forresten
God Weekend

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 19-03-04 21:07

Kun den korte kommentar, at retssager er alt for kostbare at anlægge og føre i forbrugersager.
Nu ved jeg jo ikke, hvor stort et krav, du vil rejse, men hvis vi taler om nogle få tusinde kroner, så er der først arbejdet med at skrive stævning, betale gebyr til retten, møde op i et retsmøde, måske flere retsmøder, få fat i en sagkyndig skønsmand, der kan udtale sig (dommeren har jo ikke kendskab til teknikken i din knallert), skønsmanden skal have honorar, så skal sagen procederes. Jeg går ud fra, at du ikke vil bruge advokat, men selv hitte ud af juraen? For hvis du skal have en advokat til at hjælpe dig med den juridiske argumentation, så er prisen 1500 krober i timen. Hvor er din modpart hjemmehørende, jeg mener, hviulken retskreds? Måske slet ikke der, hvor du selv bor, så du skal måske også rejse til en anden retskreds den dag, sagen skal føres.
Vi taler også om det, man kalder "procesrisiko". Det betyder, at selv om du selv mener, du har en god sag, så kan det være, du tager fejl, eller at dommeren vurderer sagen anderledes end du gør. Så hvis du taber, skal du betale omkostninger til din modpart, hvis de nu har haft en advokat til 1500 kr i timen, så løber det op.

Summa summarum: Det kan næsten aldrig betale sig at føre retssager, hvis kravet er mindre end 25 - 50.000 kr., i nogle tilfælde skal kravet være endnu større, før der er økonomi i at gå til domstolene. Så se sådan på det: Hvor der handles, der spildes. Livet er fyldt med risici, du er bare løbet ind i et uheld, ærgerligt nok.
Med venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 19-03-04 23:46

Jeg har heller ikke tænkt mig at gå i retten med det. Det drejer sig kun om ca. 2500-3000kr. Men det er alligevel meget for mig.
Men alt i alt, mener I ikke at jeg har ret til at få West-Import eller fabrikken til at betale for udskiftningen af krumtappen? Eller ret og ret, er måske meget sagt. Altså, hvis W-I siger nej, så kan det ikke betale sig at gå videre med det?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-03-04 00:16

Lige præcis det sidste du skriver, siger de nej er du selv sagt nød til at gå rettens vej, og det kan blive en bekostelig affaire, selv om i princippet har ret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-04 00:20

Fat læderet "Mordex" og tag lidt smertestillende

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 23-03-04 13:50

Velkommen til West-Import eller KK1305.

Om I kontakter firmaets advokat eller ej, er jeg bedøvende ligeglad med. I får intet ud af mig.
Jeg har lov til at have min mening, og til at dele den med andre.
Jeg har med tiden mødt mange mennesker herinde på Kandu, eller ”diverse steder” som I kalder det. Jeg synes det ville være ærgerligt hvis de skal ud i det samme som mig. Derfor min

Har I udover mine negative udtalelser set de positive? Nej, vel……Dem har der eller været rigtig mange af. Jeg har altid sagt og skrevet at West-Import er kanon flinke (det er I da også) og hjælpsomme, og at varerne er billige og gode.
Men når varerne begynder at gå i stykker efter få km., så bliver man sgu i tvivl om de virkelig er så gode som i lover.
Min udstødning gik i stykker efter ca. 8-900km., og igen efter ca. 1000-1100km. Min krumtap gik i stykker efter ca. 1000km. Kan det virkelig passe at det hele er min skyld? Det der med at det er fordi min scooter er tunet og det derfor er normalt, går sgu ikke. Det er altså kun en Athena 47,6mm cyl. der sider på. Det er vist ikke ”voldtuning” vel?

Prøv at lægge mærke til, at der her på Kandu er mange forskellige mennesker der har prøvet alt muligt forskelligt i tidens løb, men jeg har ikke hørt fra nogen endnu, der har været ude for det samme som mig. Altså det med tappen.

Jeg har i min udtalelser ikke sagt noget om at de to, tre gutter der sider inde ved West-Import er nogle røvhuller, for det mener jeg ikke I er. Men det jeg siger om varerne er altså min mening, som jeg har lov til at ha´. Og andre meninger kan jeg ikke ha´ efter det jeg har været ude for. Det må I da også forstå.

Når I nu har tid til at læse herinde på Kandu, kan I måske også finde 3 min. til at forklare mig hvad en forkert opsætning er? Hvad har jeg gjort forkert siden min plejlstang er blevet blå, og har trukket sig sammen? Om I svarer herinde eller på min mail, er lige meget, jeg er bare spændt på hvad jeg har gjort forkert.

Håber på respons…….

Mordex / krumtappen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-03-04 13:54

ØHHHH

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 23-03-04 13:58

Ja.... dem som skal forstå det, forstår det sikkert.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-03-04 14:03

Sorry, mente bare der kun lå flere afarter af rimelig korrekte formuleringer af de handelsbetingelse der normalt optræder ved sådan nogle firmaer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-03-04 14:11

"Mordex"

Se det i øjnene - det er "helt normale" forretningsbetingelser du der er ude for.
Følgeskader kan være noget frygteligt noget, men der er som regel ikke noget at gøre.
Så er man blevet så meget klogere.
Uanset hvor du havde handlet havde svaret været det samme - så firmaet handler ikke anderledes end andre ville have gjort.

Det er trods alt værd at pointere at de var villige til at bytte produktet gratis.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-03-04 14:53

Det er som refi skriver noget skidt.
Desværre er det 2 lovgivninger der støder sammen, nemlig købeloven og loven om produktansvar.
Der heller ingen tvivl om, at du kunne vinde en retssag om produktansvar, med de omkostninger dette måtte koste, som langt overstiger de udgifter du allerede har haft.
Du kunne selvfølge spørge en advokat under advokathjælpen for at høre hvad muligheder du har, evt. fri proces, men der er så mange men-ner og hvis-ser.

Men jeg syntes du skulle prøve at kontakte advokathjælpen, du kan ikke andet end at få et sfslag, så er der ingen skade sket. Men det er ikke købeloven du skal slå på, men produktansvarsloven. (Loven om produktansvar)

ellebye

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 23-03-04 15:22

>>refi
Jeg har lige fået min krumtap igen. De sagde at de ville udbedre fejlen, men nej, det er ikke sket. Nok pga. mine udtalelser. Men det er også ligemeget. Jeg vil lægge det hele bag mig, og gå over til et andet produkt.

Det er ikke værd at gå rettens vej med det.
Men tak for hjælpen/svarene.
Jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu.

Mordex.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-03-04 18:11

Helt ok, surt sjov.

ellebye

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 24-03-04 12:19

Måske kunne du overbevise West Import til at hjælpe lidt til med økonomien, slå halv skade eller noget i den stil På ægte jysk prangermaner. Hvis det kun er et mindre beløb det drejer sig om, kan West Import måske have en interesse i at betale halvdelen, fordi de derved får en tilfredskunde (i forvejen roser du dem jo en del). Nu hvor du har fortalt alle os på kan.du om deres firma, så er vi selvfølgelig mange, der lægger mærke til, om du fopr en god afslutning på den sag. Det er altid uheldigt for et firma, hvis alle tænker "her skal jeg passe på", når man ser firmanavnet. Men du taler mest positivt om West Import og de kan jo også se, at de vil selv komme til at løbe en procesrisiko, hvis du går til retten med sagen. Hvad med at vise dem hele den mailkorrespondance, du har her på Kan.du, og så spørge om ikke de vil sponsorere et beløb til dig. Du kan endda tilbyde at køre med deres reklamestreamer et stykke tid. SÅ måske kan alle blive glade?
Med venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 24-03-04 13:03

>>Oldboston
Jeg har også været tilfreds, meget tilfreds men at handle ved West-Import. Men når man i løbet af en lille måneds tid skal af med over 6000kr. både for reservedele og reperation, så kan man ikke andet end at være utildfreds. Det skulle jo gerne holde i længere tid.
Så ja........ jeg har været glad for dem, og har rost dem meget.
Jeg overvejede også at tilbyde dem at betale f.eks. 30-35% af reperationen, dvs.- ca. 600-700kr., men efter at de sendte min krumtap retur uden at have lavet noget ved den, så tror jeg ikke de er med på noget af den slags.
Jeg ved ikke om de i andre forretninger ville gøre det samme, men mange steder ville de nok bytte plejlstangen, måske tilbyde at refundere en mindre procentdel af reperationen, eller i det mindste komme med en forklaring om hvorfor de ikke mener at krumtappen/plejlstangen fejler noget. Men ikke ved West-Import. De vil åbenbart gøre så meget som at miste en god kunde (har handlet for næsten 10.000kr siden juni 2003), for at spare en lille 1000kr.-seddel. De er ikke engang kommet med en forklaring om hvorfor det er min skyld, kun at den ikke fejler noget. Det er ellers det mindste de burde gøre. Det har de vel pligt til?
Jeg vil ikke gå i retten med det, det drejer sig 2000-3000kr, så det kan ikke betale sig.

Mordex.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-03-04 13:08

Mordex, har du prøvet at snuppe knoglen, og tude lidt i telefonen. Boston's forslag lød da ikke så ueffen.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 24-03-04 13:10

Jeg har ikke ringet til dem, og har heller ikke planer om det.
De læser tråden her, så hvis de vil tilbyde noget, så skal de nok kontakte mig.

Mordex.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-03-04 13:25

Av, det er jo noget lort. Nu er ordene faldet, så er det sværere at nå en mindelig løsning. Når først de knubbede ord er faldet er det vanskelligt at mane i jorden igen. Hvis jeg var kommet galt afsted med noget, ville jeg klart foretrække at få det fikset, uden det skulle udbasuneres til hele verden. Er man først hængt ud, kan man ligeså godt køre klatten by the rules - dvs de gældende handels- og leveringsbetingelser. Set i bagklogskabens gyldne skær, vil jeg tro du havde fået mere ud af en tlf samtale, end denne tråd, men det er jo ikke til at vide.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 24-03-04 13:29

Jeg snakkede med dem, inden jeg indsendte krumtappen, og allerede dér kunne jeg høre at de ville gøre hvad de kunne for at spare penge. Det er sgu syndt, men ikke noget der kan gøres noget ved. Så´n er det bare........

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 72 point
Dato : 24-03-04 14:13

Jeg bringer her et uddrag af loven om produktansvar, du skal især være opmærksom på dette afsnit:
----------------------------------------------------
"En forbruger har ret til erstatning for person- og tingsskader, som skyldes en mangel ved et produkt, selv om fejlen ikke ligger hos producenten. For at opnå erstatning skal man blot bevise, at der er sket en skade, at der er en mangel ved produktet, og at skaden skyldes denne mangel."
-----------------------------------------------------
Personligt mener jeg at loven er skåret ud i pap, samt at manglen får at få erstatning (tingskade), blot skal bevise at der var en fejl ved produktet.

Så er det jo op til dig selv, om du med denne lov i hånden vil gøre mere ud af sagen.
Men ret har du.

ellebye
----------------------------------------------

Produktansvar
Det fremgår af EF-retten, hvem der har ansvaret for produkter, der er behæftet med mangler. Hvis en forbruger kommer til skade på grund af en mangel ved et produkt, vil producenten, importøren og under visse omstændigheder leverandøren blive holdt ansvarlig - dog kun hvis skaden skyldes, at produktet ikke var så sikkert, som det med rimelighed kunne forventes. Når man skal vurdere, om et produkt er behæftet med mangler, skal man navnlig tage hensyn til, hvordan det præsenteres for køberne, og hvordan det med rimelighed kan forventes anvendt.

En forbruger har ret til erstatning for person- og tingsskader, som skyldes en mangel ved et produkt, selv om fejlen ikke ligger hos producenten. For at opnå erstatning skal man blot bevise, at der er sket en skade, at der er en mangel ved produktet, og at skaden skyldes denne mangel.

Forbrugeren skal dog være opmærksom på, at der er en vis selvrisiko for de fleste tingsskader. Desuden skal en sag anlægges senest tre år, efter at forbrugeren har fået kendskab til skaden, til manglen og til hvem producenten er. Når et produkt har været markedsført i ti år, kan producenten under alle omstændigheder ikke længere gøres ansvarlig.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 24-03-04 14:21

Nu mener West-Import at det er min egen skyld, men de vil ikke forklare hvorfor.
Jeg vil lige overveje om jeg skal gøre mere ved sagen, for sådan som du skriver det, ellebye, så har jeg ret til et mindre beløb....
Jeg vil lige se hvad andre fagmænd siger til et blå og mindre...........nåleøje? Hedder det det?

Men ellebye, tak for indlægget. Det er meget konkret.

Mordex.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 24-03-04 14:29

Hej
Kan du ikke være lidt mere konkret om hvad der er i vejen med krumtappen? Nu da du har fået den retur uden ændringer må det vel være muligt at dokumentere fejlen eller sandsynliggøre at der faktisk er en fejl. Der har været meget snak om 2 erstatningerl: A. På den krumtap som du købte for en måned siden. B. Følgeskade på grund af den førstnævnte.
Der har på intet tidspunkt været tvivl om erstatningsansvar vedr. punkt A, idet der som bekendt er 2 års ansvar ifølge Købeloven.
Så hvis du står med krumtappen nu og der stadig er fejl på den som kan dokumenteres må du da kunne få det refunderet eller genstanden ombyttet? Eller hur? Kunne vi ikke få at vide hvad der er i vejen med krumtappen?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 24-03-04 14:38

På krumtappen er der en plejlstang. Det hul hvor man kommer nålelejet i, er blevet blåt og microskobisk mindre, men nok til at nålelejet går stramt. Det skal det ikke gøre.
West-Imoprt mente i første omgang at det var min egen skyld, pga. en forkert opsætning. Men i det brev der fulgte med krumtappen da jeg fik den tilbage i går, stod der at den intet fejler.
Jeg må lige have nogle forskellige og af hinanden uafhængige fagmænd til at kigge på den, og komme med et bud på hvad det kan skyldes.
Hvis vi kigger på A, så vil jeg have fejlen rettet med en ny plejlstang hvis det ikke er min skyld. Og på B, hvis det stadig ikke er min skyld, vil jeg have penge retur for et nyt stempel, pakninger, lejer og andre diverse smådele der gik i stykker pga. et ødelagt nåleleje.

Godkendelse af svar
Fra : Mordex

Dato : 28-03-04 23:49

Tak for svaret ellebye.
Det var det bedste svar.......
Jeg tænker mig lige om...

Mordex.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-03-04 23:56

Jo, men som man siger : "Hvo intet prøver intet vinder". Der er altid et måske.

ellebye

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 28-03-04 23:57

Spørgsmålet er om det kan betale sig. Og det kan det nok ikke.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-03-04 00:20

Det er desværre ofte det, det strander på, men prøv at kontakte advokathjælpen, om ikke andet får du et nej, men har dog forsøgt.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 29-03-04 00:24

Jeg kigger lige på det ellebye.
Men helt sikker har W.I. en ringe kundebehandling når man begynder at "klage".
De sendte jo krumtappen tilbage og mente at der ikke er noget i vejen med den. Men nålelejet går stadig stramt.
Det var nok pga. mine udtalelser her på kandu der fik deres pis i kog........

Mordex.