/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Penge tilbage for Defekt brugt grafikkor~
Fra : palle22
Vist : 475 gange
20 point
Dato : 19-03-04 13:21

Jeg har købt et grafikkort på QXL, og har fået det sendt med posten idag. Køleren er faldet af, og ligger løst. De to stifter der skal holde den på plads ligger løst i æsken. Måske er det sket under transport. Jeg agter ikke selv at bruge kortet, men at sælge det videre. Men jeg kan jo ikke garantere at kortet ikke har taget skade, køle pastaen under køleren er helt tværet ud. Kan jeg kræve mine penge tilbage?

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 19-03-04 13:23

Ja - Køb over internet kan leveres tilbage inden for 14 dage så vidt jeg husker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-04 13:24

Du kan da prøve.
Hvis forsendelsen ikke har været pakket ordentligt tvivler jeg på P&T vil erstatte noget.
Uanset hvad bør du meddele QXL det skete og så høre deres svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-04 13:25

Har du betalt med kreditkort kan du trække pengene tilbage og returne varen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 19-03-04 13:26

For at kunne henvise til de rigtige paragraffer, skal jeg lige høre, om du har købt dem af en erhvervsdrivende eller en forbruger.

Jensen

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 19-03-04 13:27

Jeg har købt det brugt af en forbruger. Jeg har overført pengene til hans konto, hvorefter han har sendt kortet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-04 13:30

Du står dårligt, men prøv en snak med QXL - de kender måske vedkommende fra lignende sager.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 30 point
Dato : 19-03-04 13:42

Først fremmest er der tale om et civilt køb, hvorefter forbrugeraftaleloven og dermed den 14 dages returret ikke gælder.

Efter købelovens § 17, jf. § 10 bærer du risikoen for skader der opstået under transport. Hvorvidt du kan gøre krav gældende overfor PostDK er en helt anden sag, men det bliver nok svært.

Efter købelovens § 42 har du ret til at hæve købet og få dine penge igen. Det kræves dog at du reklamere overfor sælger uden ugrundet ophold, jf. § 52.

Du har altså retten på din side, men som nævnt af de øvrige, kan det blive svært at få sælger til at hoste op med pengene.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 19-03-04 13:43

Okay, men hvis jeg skriver en mail med det samme, og kræver mine penge tilbage, kan jeg måske være heldig?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 19-03-04 13:45

Man kan jo altid håbe det bedste om folk.

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 19-03-04 13:46

Tak for svaret RyeJensen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 19-03-04 13:47

Det var såmænd så lidt.