/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Instilling af Speedo.?
Fra : Jonn87
Vist : 366 gange
20 point
Dato : 18-03-04 07:04

Kan man instille speedometeret til at gå rigtigt, altså så det viser den rigtige fart og ikke 15 km hurtigere end man kører!?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 18-03-04 08:21

Nej, det er af gode grunde ikke muligt, uden en masse besvær. Men det kan vel lade sig gøre hvis du laver noget fusk med kablet, så det viser 15km/t mindre... Hmm... Men umidlebart ville jeg sige at det ville blive pænt besværligt...

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 18-03-04 10:26

Tror nu ikke du kan manipulere selve kablet. Skal du lave en sådan juestering skal du ind i selve speedometret. Hvordan tør jeg ikke sige. Har ikke selv forsøgt. Den nemme måde er at finde fejlvisningen. Find en lige strækning hvor der er de der hvide fiduser i grøftekanten. Der står kilometer tal på disse. Tilbagelæg een km med nøjagtig samme hastighed iflg dit eget spedometer, f. eks 30 km/t. Tag tiden med et stopur.

afstanden i km x 3600 divideret med tiden i sekunder = antal km i timen

Eksempel 114 sekunder om en km giver = 1x3600/114 = 31,58 km/t

Hvis du gentager øvelsen med flere forskellige hastigheder, kan du herefter interpolere dig til de korrekte hastigheder ved en given visning. Klister en hvid pil på de steder hvor du så kører 30, 40 og 50 km/t.

Det er den nemme måde. Ellers må du adskille, prøve at skrue, afprøve og evt forfra igen. Træls arbejde.

Godkendelse af svar
Fra : Jonn87

Dato : 18-03-04 22:28

Tak for svaret 3773.