/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Deling af IP-pakker
Fra : Kinajumjum
Vist : 374 gange
30 point
Dato : 03-05-02 03:56

Vi er 2 kammerater der bor sammen, som deler en ADSL-forbindelse (384/128).
Vi har en Cisco677-router, og en switch, som deler forbindelsen.. én linie ind til ham, og en til mig.

Når han downloader, går min forbindelse HELT VILDT ned (ex fra 30kb/s til 8kb/s v. download).

Og så til spørgsmålene:

1) Hvis switchen deler IP-pakkerne (for det er vel dét, den gør?), gør den det så ikke ligeligt - 50/50% ?!? Det er jo det mest logiske?
Eller er der andre forhold at tage hensyn til (hvem der har den hurtigste processor, hvor man downloader fra o.lign)

2) Hvis han også sætter sin bærbare i switchen (det gør han dagligt, og downloader), er der så 3 maskiner om at dele samme mængde data (33/33/33%)? Til et foreslag om at han derfor betaler 2/3 af forbindelsen, siger han at den bærbare ikke gør nogen forskel.. men det lyder jo ulogisk?

3) Jeg ved, at man kan få nogle programmer til at effektivisere forbindelsen (jeg har lige slettet det, har glemt navnet), har de indflydelse på ovenstående spørgsmål? Eller er det udelukkende et spørgsmål om hardware?

Kommentar
Fra : Peterpo

Dato : 03-05-02 08:53

På mange download programmer kan man begrænse downloadhastigheden - det er måske det, din kammerat skal gøre.

Accepteret svar
Fra : LLE

Modtaget 30 point
Dato : 03-05-02 12:45

Hej Kinajumjum,

lad os gå direkte til svarene:

1) En switch FORdeler pakkerne - dvs. den sørger for at de rigtige pakker kommer frem til den rigtige enhed (fx at din kommunikation til Internettet kommer over til routeren og ikke din kammerats PC, mens de faktisk kommer derover hvis du overfører en fil til ham). Den læser altså i IP-pakken hvem modtageren er og sender pakken derover.
Switchen kigger altså ikke på båndbredden, den fordeler bare. Der er ingen sammenhæng med hvor hurtig den ene eller anden tilsluttede PC er.

2) Den bærbare får ikke tildelt 33% af linien (se svar 1), men kan godt have en lille indflydelse alligevel: Grunden til at din bliver langsom er simpelthen at han prøver at hente en hel masse, så der kommer en masse data væltende hele tiden.. hvis han downloader med fuld knald på hele tiden, så er hele jeres linie hurtigt optaget.. dine IP-pakker kommer naturligvis igennem, men de må så at sige mase sig ind mellem hans og dermed stå i kø. Den bærbare bruger han åbenbart til at sætte endnu flere downloads i gang og det gør jo ikke problemet mindre, men han kan sagtens "blokere" linien med en PC.

3) De booster-programmer jeg kender til har jeg ikke meget fidus til (tror ikke på man får noget nævneværdigt ud af dem) men de prøver bare at ændre på nogle parametre der styrer pakkerne størrelse.. det kan give lidt ekstra til fx download af store filer, men er så mindre optimale til små filer - dvs. til alm. surfing, så det er ikke så fedt.

Det du i princippet efterlyser, nemlig en ligelig tildeling af båndbredden til dig og din kammerat kræver en form for Quality of Service (Qos) og det skal man have noget ret pebret hardware for at kunne (jeg har kun set løsninger der koster fra ca. 50.000 kr og opefter), så det er nok ikke liige løsningen for dig.
Din eneste mulighed er at bede ham sætte en bremse på sine downloads når du skal bruge linien. Det er ikke alle download-programmer der kan det, men mange kan.. fx kan han bruge GetRight til de fleste almindelige downloads og begrænse hastigheden der. Hvis han bruger eDonkey kan de også sættes til en maxværdi. Hvis han henter meget fra FTP, så ved jeg da at FTP-klienten i Windows Commander kan begrænse sine downloads (det er ikke den bedste FTP-klient, men den eneste jeg kender der kan begrænses på download-siden).

Jeg håber I finder en løsning - nu har du i hvert fald baggrunden for at bedømme hvad der sker.

Held og lykke,
Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-05-02 08:33

Den deler overhovet ikke ip pakkerne. Den deler båndbredden. Du kan få
programmer der sharer båndbredden som du vil ex win 2000 server muligvis kan
din Cisco router gøre det. ??

"Kinajumjum" <Kinajumjum.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:biCC8.2657$ek6.84953@news010.worldonline.dk...
> Vi er 2 kammerater der bor sammen, som deler en ADSL-forbindelse
> (384/128).
> Vi har en Cisco677-router, og en switch, som deler forbindelsen.. én
> linie ind til ham, og en til mig.
>
> Når han downloader, går min forbindelse HELT VILDT ned (ex fra 30kb/s
> til 8kb/s v. download).
>
> Og så til spørgsmålene:
>
> 1) Hvis switchen deler IP-pakkerne (for det er vel dét, den gør?), gør
> den det så ikke ligeligt - 50/50% ?!? Det er jo det mest logiske?
> Eller er der andre forhold at tage hensyn til (hvem der har den
> hurtigste processor, hvor man downloader fra o.lign)
>
> 2) Hvis han også sætter sin bærbare i switchen (det gør han dagligt, og
> downloader), er der så 3 maskiner om at dele samme mængde data
> (33/33/33%)? Til et foreslag om at han derfor betaler 2/3 af
> forbindelsen, siger han at den bærbare ikke gør nogen forskel.. men det
> lyder jo ulogisk?
>
> 3) Jeg ved, at man kan få nogle programmer til at effektivisere
> forbindelsen (jeg har lige slettet det, har glemt navnet), har de
> indflydelse på ovenstående spørgsmål? Eller er det udelukkende et
> spørgsmål om hardware?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>