/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
ødelagt støbejernspande
Fra : rda1
Vist : 4195 gange
50 point
Dato : 16-03-04 23:33

hej . jer er indehaver af en stor tung, solid støbejern`s pande ,men den har desværre været i berøring med opvaskemiddel og dette har bevirket at man ikke kan bruge den længere . maden bliver simpelthen ødelagt.
jeg ved der findes en måde at genskabe overfladen på . jeg har hørt noget om at koge den af i saltvand ,
men jeg ved ikke om det virker . panden var fra ny "sortbrændt" det er typen der ruster hvis man glemmer at tørre den af efter rengøring.
rene

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-04 23:38

Smør den med Madolie og lad det stå Et døgns tid Og så må den kun skylles i vand fremover
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-03-04 23:40

Sådan en pande kan næsten ikke ødelægges, der gemmer nok sig nogle rester af opvaskemiddel i porerne.
Bare kog den med vand, og giv den en kraftig omgang med en stiv opvaskebørste medens den er varm.
Til slut kan du give den lidt fedtstof.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : LoMaSc

Dato : 16-03-04 23:43

Når du koger den op med vandet, så tilsæt salt, det får den nemt ren..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-04 23:45

Jae jeg går ud fra at du har gjort den ren inden du evt udfører mit råd
mvh Sune

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-03-04 07:20

Jeg fik engang at vide - at jeg skulle fylde både stegegryder og stegepander (af støbejern sæ'fø'li') med SALT og så varme det hele godt og grundigt igennem - det skulle kunne trække fugt, urenheder m.m. ud af porerne.

Bagefter - mens gryden/stegepanden stadig er varm (og saltet hældt fra) smøres den grundigt med madolie, så specielt bunden står og sopper i olie - 1 døgns tid som Sunowich skriver. Derefter rengøres gryden/panden kun med kogende vand.

Og ja - selvfølgelig skal gryden være rengjort inden du går i gang med restaureringen

mvh Berpox

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 17-03-04 09:24

berpox!

Det råd har jeg også hørt fra kokken Boserup

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : mrbmann

Dato : 17-03-04 16:34

Du skal fylde panden godt op med groft salt - smække den på komfuret med fuld blus. Lad den stå der i 1½ -2 timer. bagefter lader du den køle af med saltet på. når den er HELT kold fjerner du saltet, smører den grundigt ind i olivenolie.
Her efter vil panden stort set være som ny - næsten alle urenheder vil være borte (hvis du har været en rigtigt gris med panden skal den måske have 2 gange).
Når du herefter bruger den vil det du steger i starten hænge lidt på , men det går hurtig over. Hvis du herefter KUN gør den rent med vand og børste (husk du kan gøre en støbejernspande ren medens den er varm...)så vi ldet være næsten ligeså god som en slip-let pande.....men også kun næsten.
Hilsen isenkræmmerens mand

Kommentar
Fra : rda1

Dato : 17-03-04 18:15

tak til alle der har svaret på mit spørgsmål .

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:26

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-04 09:49

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at trykke på accepter ud for det svar der kom nærmest.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rda1

Dato : 24-08-05 15:52

spørgsmål lukket

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 17-11-05 23:10

husk,- selvom du kun skyller panden i varmt vand fremover,- den skal smøres ind i et tyndt lag madolie hver gang du har gjort den ren.

Kommentar
Fra : keysersoce

Dato : 08-12-05 14:47

Man skal som sagt før rense den af ved at opvarme den med groft salt på og deefter rense med det og en børste.

Så skal den renses af i varmt vand og derefter smøres ind i madolie og sættes i ovnen ved 150 grader i en time sådan at olien trænger i panden igen. og så er den okay igen.