/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Stoppet næse!!!
Fra : tempraslamse
Vist : 7685 gange
7 point
Dato : 14-03-04 22:51

hejsa...

Jeg døjer med snue/forkølelse.. og det er belastende at pudse næse 100000 gange, og så kommer der ik en disse ud....så der for dette spørgsmål

1) Hvorfor er det kun det ene næsebor som er stoppet ???

2) og hvorfor stopper det andet, når der er "hul" i det første ???

og sådan skiftes det hele tiden.... og bruger zymelin... det hjælper

mvh Lamse

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-03-04 23:01

Hejsa!

Ja du slipper nok ikke udenom et lægebesøg. Jeg har været ude for det samme. Det var fordi næseskillevæggen var slap, derfor kunne det skifte fra det ene næsebor til det andet, hvis det er en polyp, sidder forstoppelsen vel i den samme
side altid. Jeg er ikke læge eller noget i den retning, så spørg din læge. Hvis jeg har ret. kan det ordnes med en ganske lille operation.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-03-04 23:04

zymelin hjælper ved ,at få slimhinden til at trække sammen!

Accepteret svar
Fra : hesp

Modtaget 17 point
Dato : 14-03-04 23:14

det er fordi din næse nomalt kun bruger et næsebor af gangen, og når man ikke er forkølet mærker man det ikke.
men ca. hver 5 time skifter den næsebor (det siger ham der har lægens bord)
hilsen Jesper

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-03-04 23:52

Hvorfor gør den det?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-03-04 23:55

Det kunne da godt ærgre mig, at den øre næse halslæge der opererede mig, ikke havde hørt lægens bord!

Kommentar
Fra : tempraslamse

Dato : 15-03-04 00:51

jamen sikke i kan....

Har aldrig hørt det før..at man kun bruger det ene...men okay... det er godt nok, når det kommer fra lægens bord..

tillykke Jesper... du vinder point

mvh Lamse..

Godkendelse af svar
Fra : tempraslamse

Dato : 15-03-04 00:52

Tak for svaret hesp.

Kommentar
Fra : LazyPravda

Dato : 15-03-04 22:28

Hej.
Jeg har først set spørgsmålet nu, men vi gerne give mit besyv med alligevel.
Det er rigtigt som Valde skriver, at Zymelin får slimhinden i næsen til at trække sig sammen, og derfor giver det mere luft. Når slimhinden hæver, er det som om næsen er stoppet, også selv om man ikke er forkølet, og der behøver altså ikke at være en næseoperation, der er nødvendig. Det er dog meget vigtigt, at man ikke bruger Zymelin (eller andre lignende næsespray/dråber, f.eks. outrivin) i mere end 10 dage i træk. Hvis du har taget Zymelin i mere end 10 dage, sker der en kronisk irritationstilstand af næseslimhinden. Det betyder at umiddelbart (ganske kort tid, altså 1/2-1 time) hjælper Zymelinen, men herefter hæver slimhinden igen, fordi den faktisk er blevet irriteret af Zymelinen.

Løsningen er enten at tage 3-4 uger helt uden Zymelin, og håbe at slimhinde-irritationen langsomt forsvinder igen. Hvis det ikke hjælper, eller at man ikke har tålmodighed til det, skal man bruge en anden type næsespay med binyrebarkhormon (f.eks. rhinocort eller beconase aqua), som er en medicin, som dæmper irritationstilstanden i slimhinden, og får den til at hele op igen. Denne næsespray fåes kun på recept, så det er altså en tur omkring lægen. Det kan godt være at det kræver behandling i flere uger med binyrebarkhormon-næsespray.
Det er meget vigtigt at stoppe Zymelinen, da man ellers kan ødelægge sin slimhinde, jeg kender et eksempel på en der har brugt Zymelin i 10 år, fordi han ikke føler han kan undværre det. I virkeligheden er hans slimhinde ødelagt af stoffet, og hans brug af Zymelin er kun med til at forværre hans symptomer. (ligsom folk der tager mange hovedpinetabletter, får hovedpine, fordi bivirkningen ved for mange hovepinepiller er ... hovedpine)

Så bivirkningen ved Zymelin, der hjælper på stoppet næse, er .... stoppet næse.

Held og lykke fra LazyPravda

Kommentar
Fra : tempraslamse

Dato : 15-03-04 23:04

Hej LazyPravada...

Jeg takker for dit svar... og kan sige, at jeg bruger det KUN 1 gang om dagen, og det er lige inden jeg skal i seng...ellers får jeg ik sovet... og jeg er meget påpasselig med at det ik bruges i mere en de 10 dage der står på Zymelinen..

mvh Lamse