/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ulveklør!!!
Fra : tempraslamse
Vist : 1440 gange
10 point
Dato : 14-03-04 14:35

Hejsa..

Hvad skal hunde med Ulveklørne på bagbenene ???

mvh Lamse

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 20 point
Dato : 14-03-04 15:08

De skal vel ikke noget særligt med dem. Det er bare et levn fra gamle tider. Ellers ville de kun have 4 tæer på bagpoterne.. Og der er der da en del hunde, -måske de fleste, -der kun har i dag. I nogle racer er ulvekløer mere almindelige end i andre racer.
Men hvis en hund har ulvekløer, så må man ikke fjerne dem, ligesom man ikke må kupere hale eller ører. Sådan er loven.
Det kan dog ske, at en hund hænger fast med ulvekloen og kommer til skade eller at den bliver revet helt af. Og det er ikke særlig farligt eller alvorligt. Den kan sagtens undværes.

Godkendelse af svar
Fra : tempraslamse

Dato : 14-03-04 15:12

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 14-03-04 20:13

Hi Lamse.
Det er rigtig som Birgitte skriver, et levn fra gamle dage.
Så vidt jeg ved så har alle racer denne bemærkning i deres standard (beskrivelse af hvordan racen helst skal se ud): Vildtklør/ulveklør bør fjernes (undtagen i de lande, hvor det lovmæssigt er forbudt).
Og jeg ved at inden for jagt og brugshunde sker det ofte at hunden hænger fast med ulvekloen og de derfor bortopereres, dette må dog aldrig ske p.g.a. det kosmetiske.